Gjest Bodfo Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei! Er en kvinne på 52 år som i to år har vært plaget med blødningsforstyrrelser. Var i fjor inne på sykehuset 2 gang og tok utskraping. Etter første gang ble det oppdaget lettere celleforandringer i livmorhulen. Gikk etterpå på hormonkur (progesteron) over 3 mnd. Ved siste utskraping var alt i orden. I juni 2002 fikk jeg satt inn hormonspiralen. Jeg plages fortsatt med uregelmessige blødninger. Kan blø i 1 mnd, opphold i 1 - 2 uker, og så er de på han igjen. Går i full jobb, og dette holder på å ta fullstendig knekken på meg. I tillegg så har jeg vanskelig for å få sove om natta - føler en indre uro. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Har inntrykk av at det er lettere å få hjelp ved østrogenmangel. Hos meg mener legene at det er mangel på progesteron som gir meg disse proglemene. Er takknemlig for hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Det er dessverre slik at hormonspiralen i de første mange måneder medfører uregelmessige blødninger, men ofte mye svakere enn ellers. Den forebygger evt celleforandringer i livmoren. Nå kjenner jeg ikke alle detaljer i din sykehistorie og hva funn som er gjort ved utskrapningene, emn jeg tror jeg ville ha fortsatt med å gi deg gestagen (=progesteronliknende preparater av typen Provera eller Primolut). Det ville jeg be deg fortsette med til du kommer til blødningen stopper helt opp som tegn på at du ikke lenger produserer østrogen. Det at du nå har søvnproblem og kjenner uron kan tyde på at du begynner å mangle østrogen, og som en overgang kunne man fortsette med gestagen og litt østrogen (f.eks. Novofem). Men hvis man velger den behandlingen må hormonspiralen ut. Jeg synes du skal snakke med din gynekolog om alternativ behandling. Det skulle være mulig å få deg igjennom denne perioden uten så store problemer. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/#findComment-510038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddrun1365380422 Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er dessverre slik at hormonspiralen i de første mange måneder medfører uregelmessige blødninger, men ofte mye svakere enn ellers. Den forebygger evt celleforandringer i livmoren. Nå kjenner jeg ikke alle detaljer i din sykehistorie og hva funn som er gjort ved utskrapningene, emn jeg tror jeg ville ha fortsatt med å gi deg gestagen (=progesteronliknende preparater av typen Provera eller Primolut). Det ville jeg be deg fortsette med til du kommer til blødningen stopper helt opp som tegn på at du ikke lenger produserer østrogen. Det at du nå har søvnproblem og kjenner uron kan tyde på at du begynner å mangle østrogen, og som en overgang kunne man fortsette med gestagen og litt østrogen (f.eks. Novofem). Men hvis man velger den behandlingen må hormonspiralen ut. Jeg synes du skal snakke med din gynekolog om alternativ behandling. Det skulle være mulig å få deg igjennom denne perioden uten så store problemer. Vennlig hilsen Mette H Moen Har du prøvd Progesta Care? Det er en naturlig progesteronkrem som selges i helsekostbutikker. Du må selvfølgelig snakke med legen din om dette er noe for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/#findComment-511256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodfo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Har du prøvd Progesta Care? Det er en naturlig progesteronkrem som selges i helsekostbutikker. Du må selvfølgelig snakke med legen din om dette er noe for deg. Hei Oddrun Ja jeg bruker denne kremen, men plages alikavel fortsatt. Legen min var også interessert i at jeg skulle prøve denne kremen. Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Ha ei god helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/#findComment-511592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodfo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Det er dessverre slik at hormonspiralen i de første mange måneder medfører uregelmessige blødninger, men ofte mye svakere enn ellers. Den forebygger evt celleforandringer i livmoren. Nå kjenner jeg ikke alle detaljer i din sykehistorie og hva funn som er gjort ved utskrapningene, emn jeg tror jeg ville ha fortsatt med å gi deg gestagen (=progesteronliknende preparater av typen Provera eller Primolut). Det ville jeg be deg fortsette med til du kommer til blødningen stopper helt opp som tegn på at du ikke lenger produserer østrogen. Det at du nå har søvnproblem og kjenner uron kan tyde på at du begynner å mangle østrogen, og som en overgang kunne man fortsette med gestagen og litt østrogen (f.eks. Novofem). Men hvis man velger den behandlingen må hormonspiralen ut. Jeg synes du skal snakke med din gynekolog om alternativ behandling. Det skulle være mulig å få deg igjennom denne perioden uten så store problemer. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei igjen Mette Moen! Takk for ditt svar! Er litt engstelig for å bruke Provera eller Primolut. Hvor lenge er det forsvarlig å gå på dette? Gikk forøvrig på Primolut i 3 mnd før den siste utskrapinga. Etter hva jeg har forstått så er det en del bivirkninger forbundet med denne behandlinga. Mulig at det oppveier fordeler som denne behandlingen gir. Jeg begynner i alle fall og bli temmelig desperat nu og er villig til å brøve hva som helst! Ha ei riktig god helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/#findComment-511610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Hei igjen Mette Moen! Takk for ditt svar! Er litt engstelig for å bruke Provera eller Primolut. Hvor lenge er det forsvarlig å gå på dette? Gikk forøvrig på Primolut i 3 mnd før den siste utskrapinga. Etter hva jeg har forstått så er det en del bivirkninger forbundet med denne behandlinga. Mulig at det oppveier fordeler som denne behandlingen gir. Jeg begynner i alle fall og bli temmelig desperat nu og er villig til å brøve hva som helst! Ha ei riktig god helg! Hei igjen Primolut eller Provera med 1 tablett daglig i 12 dager per måned behøver du ikke være redd for å bruke. Jeg vil på det sterkeste fraråde bruken av Progesteron krem for å behandle eller forebygge blødningsproblemer. Det har absolutt ingen effekt på livmorslimhinnen. Eneste effekt kan være hjelp for hetetokter, og det merker du. Ellers har kremen ingen dokumntert effekt, f.eks. for å forebygge benkjørhet eller PMS problemer. vennlig hilsen Mette Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92142-overgangsplager/#findComment-513261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.