Sirissa Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei! Jeg er ny bruker, og stilte disse spørsmålene i forum for gravide. Jeg ble opplyst om at kanskje dere kunne gi bedre og flere svar på mine spørsmål. Som der ser av overskiften er det mange spørsmål av ulik karakter. Vi har prøvd å bli gravid i snart 2 år, og har startet utredning hos lege. Dette ser ut til å ta veldig lang tid. Det ser nå ikke ut til å være noe galt med min manns prøver, og jeg venter på svar vedr. mine første prøver nå snart. Jeg har tidligere konstantert via blodprøve at jeg har eggløsning. Det siste halve året har jeg ved ventet mens (over 1 uke før) fått svært så store bryster. Dette har jo ført til at jeg ved de første syklusene var bombesikker på at jeg var gravid. Har noen andre opplevd å gå opp 1 til 2 størrelser i BH cup før mens? Legen min har spurt om forandringer i mens og smerter med tanke på endometriose. Kan "puppeforandringen" være en slik endring. Hvor fort kan endometriose komme (vi har nemlig 1 barn fra før av som nå er snart 4 år.) Min lege sa også at ved endometriose er den eneste utvei prøverør. Stemmer dette? Mener å ha lest annet! Og en ting til: hvilke blodprøver gir svar på hva. Hva venter meg rundt neste hjørne? Jeg får svært liten informasjon, både fra min lege og min manns lege. Bør vi henvises til spesialister på o¨mrådet? Og om dette skal være psykisk (noe som de fleste sier, da vi har 1 barn fra før) finnes det noen hjelp for dette? Mange spørsmål og jeg er takkemlig for svar på alle :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92147-store-pupperendometrioseutredning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest informasjon Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 http://www.lommelegen.no/kap093%5F03.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92147-store-pupperendometrioseutredning/#findComment-509447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
agape Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er ikke uvanlig at et par som tidligere har fått barn med hverandre opplever problemer med å få barn nr 2, og da er det fornuftig å begynne på en utredning slik dere er i ferd med å gjøre. Dersom det allerede er utelukket at din mann er "årsak" til barnløsheten, er det 2 muligheter igjen; årsaken ligger hos deg, eller man finner ingen årsak. Dersom du har regelmessig menstruasjon og i tillegg har påvist eggløsning ved blodprøve (test for progesteron etter forventet eggløsning, er det den du har tatt?) er det lite sannsynlig at det er noe galt med eggløsningsfunksjonen din. Dette blir enda mindre sannsynlig tatt i betraktning at dere allerede har ett barn sammen. Jeg skjønner at legen din tenker på endometriose, fordi dette er en tilstand som kan oppstå nær sagt når som helst, som er forholdsvis alminnelig, og som kan gi problemer med å bli gravid. Endometriose kan være svært smertefullt og kan føre til forstyrrelser i menstruasjonssyklusen, men man kan også ha denne tilstanden uten å ha symptomer. Men jeg har aldri verken hørt eller lest om at endometriose skulle føre til brystforandringer i tiden før menstruasjon, så jeg ville ikke tro at det var noen sammenheng der. (Og jeg har lest ganske mye om dette, ettersom jeg for 5 år siden fikk vite at jeg har litt endometriose) Det er ikke riktig at eneste utvei ved endometriose er prøverør. Det er fullt mulig å bli gravid på "vanlig" måte med denne diagnosen, men det er mindre sannsynlig at det skjer. Derfor blir kvinner med påvist endometriose og barneønske gjerne henvist til ivf, med like god prognose som f.eks ved tette eggledere. Andre former for assistert befruktning (inseminasjon, eggløsningsstimulerende midler) er ikke så vanlig ved endo, fordi prognosene er dårligere. Jeg vet ikke nøyaktig hvor fort endometriose kan komme - så det gjetter jeg ikke på heller. Går dere til fastlegen med dette, eller er dere i utredning hos gynekolog eller sykehusavdeling? Om dere ikke er henvist til utredning ennå bør dere be om at det skjer umiddelbart. Dersom din mann allerede er utelukket som "årsak" er neste trinn antagelig at det foretas en laparaskopisk undersøkelse av deg. Laparaskopi innebærer kort sagt at man ser på livmor, eggstokker og eggledere ved å lage et lite snitt under navlen, og gå inn med et lite kamera, samtidig som en sprøyter en væske gjennom egglederne for å se om de er åpne. Undersøkelsen avdekker eventuell endometriose, samt sjekker om egglederne fungerer som de skal. Du får narkose under inngrepet, og må ligge noe timer etterpå. At det skal være psykisk - min mening er at den "psykiske faktoren" er reinspikka tullball. Det at dere har fått et barn før betyr IKKE at psyken deres sperrer for at det skal skje igjen. Kanskje hadde dere problemer allerede den gang, og det barnet dere har er et ufattelig lykketreff, eller kanskje har det oppstått (fysiske!) ting i ettertid som gjør at nr 2 lar vente på seg. Det finnes ingen forskningsmessige holdepunkter for at psykiske faktorer er årsak til ufrivillig barnløshet, og jeg har enda til gode å høre om noen som har fått diagnosen "psykisk betinget infertilitet"! Lykke til med prosessen videre. I beste fall er dere bare havnet i TTT(ting tar tid) - kategorien; kanskje det ordner seg før du vet ordet av det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92147-store-pupperendometrioseutredning/#findComment-510595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsims Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er ikke uvanlig at et par som tidligere har fått barn med hverandre opplever problemer med å få barn nr 2, og da er det fornuftig å begynne på en utredning slik dere er i ferd med å gjøre. Dersom det allerede er utelukket at din mann er "årsak" til barnløsheten, er det 2 muligheter igjen; årsaken ligger hos deg, eller man finner ingen årsak. Dersom du har regelmessig menstruasjon og i tillegg har påvist eggløsning ved blodprøve (test for progesteron etter forventet eggløsning, er det den du har tatt?) er det lite sannsynlig at det er noe galt med eggløsningsfunksjonen din. Dette blir enda mindre sannsynlig tatt i betraktning at dere allerede har ett barn sammen. Jeg skjønner at legen din tenker på endometriose, fordi dette er en tilstand som kan oppstå nær sagt når som helst, som er forholdsvis alminnelig, og som kan gi problemer med å bli gravid. Endometriose kan være svært smertefullt og kan føre til forstyrrelser i menstruasjonssyklusen, men man kan også ha denne tilstanden uten å ha symptomer. Men jeg har aldri verken hørt eller lest om at endometriose skulle føre til brystforandringer i tiden før menstruasjon, så jeg ville ikke tro at det var noen sammenheng der. (Og jeg har lest ganske mye om dette, ettersom jeg for 5 år siden fikk vite at jeg har litt endometriose) Det er ikke riktig at eneste utvei ved endometriose er prøverør. Det er fullt mulig å bli gravid på "vanlig" måte med denne diagnosen, men det er mindre sannsynlig at det skjer. Derfor blir kvinner med påvist endometriose og barneønske gjerne henvist til ivf, med like god prognose som f.eks ved tette eggledere. Andre former for assistert befruktning (inseminasjon, eggløsningsstimulerende midler) er ikke så vanlig ved endo, fordi prognosene er dårligere. Jeg vet ikke nøyaktig hvor fort endometriose kan komme - så det gjetter jeg ikke på heller. Går dere til fastlegen med dette, eller er dere i utredning hos gynekolog eller sykehusavdeling? Om dere ikke er henvist til utredning ennå bør dere be om at det skjer umiddelbart. Dersom din mann allerede er utelukket som "årsak" er neste trinn antagelig at det foretas en laparaskopisk undersøkelse av deg. Laparaskopi innebærer kort sagt at man ser på livmor, eggstokker og eggledere ved å lage et lite snitt under navlen, og gå inn med et lite kamera, samtidig som en sprøyter en væske gjennom egglederne for å se om de er åpne. Undersøkelsen avdekker eventuell endometriose, samt sjekker om egglederne fungerer som de skal. Du får narkose under inngrepet, og må ligge noe timer etterpå. At det skal være psykisk - min mening er at den "psykiske faktoren" er reinspikka tullball. Det at dere har fått et barn før betyr IKKE at psyken deres sperrer for at det skal skje igjen. Kanskje hadde dere problemer allerede den gang, og det barnet dere har er et ufattelig lykketreff, eller kanskje har det oppstått (fysiske!) ting i ettertid som gjør at nr 2 lar vente på seg. Det finnes ingen forskningsmessige holdepunkter for at psykiske faktorer er årsak til ufrivillig barnløshet, og jeg har enda til gode å høre om noen som har fått diagnosen "psykisk betinget infertilitet"! Lykke til med prosessen videre. I beste fall er dere bare havnet i TTT(ting tar tid) - kategorien; kanskje det ordner seg før du vet ordet av det? Jeg vil legge til litt: Du kan ha hatt endometriose lenge uten å vite om det. Du kan ha hatt endometriose før det første svangerskapet ditt. Mange med endometriose har tilsynelatende ikke problemer med å bli gravide. Omkring halvparten av de som er UFB har endometriose. Noen hevder at endometriose er så vanlig at kvinner med menssmerter kan gå ut fra at de har endometriose. Mye informasjon (også om endometriose og barnløshet) finnes på http://diane_10.tripod.com/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92147-store-pupperendometrioseutredning/#findComment-510608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirissa Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Det er ikke uvanlig at et par som tidligere har fått barn med hverandre opplever problemer med å få barn nr 2, og da er det fornuftig å begynne på en utredning slik dere er i ferd med å gjøre. Dersom det allerede er utelukket at din mann er "årsak" til barnløsheten, er det 2 muligheter igjen; årsaken ligger hos deg, eller man finner ingen årsak. Dersom du har regelmessig menstruasjon og i tillegg har påvist eggløsning ved blodprøve (test for progesteron etter forventet eggløsning, er det den du har tatt?) er det lite sannsynlig at det er noe galt med eggløsningsfunksjonen din. Dette blir enda mindre sannsynlig tatt i betraktning at dere allerede har ett barn sammen. Jeg skjønner at legen din tenker på endometriose, fordi dette er en tilstand som kan oppstå nær sagt når som helst, som er forholdsvis alminnelig, og som kan gi problemer med å bli gravid. Endometriose kan være svært smertefullt og kan føre til forstyrrelser i menstruasjonssyklusen, men man kan også ha denne tilstanden uten å ha symptomer. Men jeg har aldri verken hørt eller lest om at endometriose skulle føre til brystforandringer i tiden før menstruasjon, så jeg ville ikke tro at det var noen sammenheng der. (Og jeg har lest ganske mye om dette, ettersom jeg for 5 år siden fikk vite at jeg har litt endometriose) Det er ikke riktig at eneste utvei ved endometriose er prøverør. Det er fullt mulig å bli gravid på "vanlig" måte med denne diagnosen, men det er mindre sannsynlig at det skjer. Derfor blir kvinner med påvist endometriose og barneønske gjerne henvist til ivf, med like god prognose som f.eks ved tette eggledere. Andre former for assistert befruktning (inseminasjon, eggløsningsstimulerende midler) er ikke så vanlig ved endo, fordi prognosene er dårligere. Jeg vet ikke nøyaktig hvor fort endometriose kan komme - så det gjetter jeg ikke på heller. Går dere til fastlegen med dette, eller er dere i utredning hos gynekolog eller sykehusavdeling? Om dere ikke er henvist til utredning ennå bør dere be om at det skjer umiddelbart. Dersom din mann allerede er utelukket som "årsak" er neste trinn antagelig at det foretas en laparaskopisk undersøkelse av deg. Laparaskopi innebærer kort sagt at man ser på livmor, eggstokker og eggledere ved å lage et lite snitt under navlen, og gå inn med et lite kamera, samtidig som en sprøyter en væske gjennom egglederne for å se om de er åpne. Undersøkelsen avdekker eventuell endometriose, samt sjekker om egglederne fungerer som de skal. Du får narkose under inngrepet, og må ligge noe timer etterpå. At det skal være psykisk - min mening er at den "psykiske faktoren" er reinspikka tullball. Det at dere har fått et barn før betyr IKKE at psyken deres sperrer for at det skal skje igjen. Kanskje hadde dere problemer allerede den gang, og det barnet dere har er et ufattelig lykketreff, eller kanskje har det oppstått (fysiske!) ting i ettertid som gjør at nr 2 lar vente på seg. Det finnes ingen forskningsmessige holdepunkter for at psykiske faktorer er årsak til ufrivillig barnløshet, og jeg har enda til gode å høre om noen som har fått diagnosen "psykisk betinget infertilitet"! Lykke til med prosessen videre. I beste fall er dere bare havnet i TTT(ting tar tid) - kategorien; kanskje det ordner seg før du vet ordet av det? Tusen takk for utfyllende informasjon. Jeg skal be om henvisning til sykehus eller spesialist med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92147-store-pupperendometrioseutredning/#findComment-510659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.