Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei mette moen

jeg har skrevet til deg tidligere om det samme problemet i september eller okotober. men jeg er fortsatt ikke noe lenger...

jeg er en jente på 29 år som i mai 2001 sluttet på p-piller fordi jeg ønsket å bli gravid. dette viste seg å ikke bli så enkelt som jeg hadde trodd. for hver mens periode begynte jeg å blø et par dager før selve mensen startet for hver syklus og annenhver måned var syklusen på 28 dager og ca 24-25 dager annenhver gang. da jeg i november 2001 var kommet til at jeg blødde 2uker på dagen før mensen + 1uke med mens, altså tilsammen 3uker med blødninger hver uke og en uke uten blødninger, skjønte jeg at noe måtte være fryktelig galt. jeg ble sendt til et sykehus i nærheten av der jeg bor hvor de har en egen kvinneklinikk i januar 2002. der fikk jeg beskjed om å ta provera i 3mnd og komme tilbake. dette hjalp ikke. var tilbake i april og tok blodprøver og celleprøver som viste at jeg ikke hadde eggløsning. i mai fikk jeg primolut til ingen nytte, fortsatt ingen eggløsning. så fikk jeg en ny lege som var veldig koselig og som virkelig prøvde å hjelpe meg. han mente jeg hadde for lavt stoffskifte og at kroppen kanskje ville stabelisere seg med tyroxin i juli. tilbake i september med flotte stoffskifte prøver, men fortsatt ingen eggløsning og heller ikke hjelp på blødninger. da fikk jeg pergotime i 3mnd for å hjelpe til med eggløsning. den siste perioden med dobbeldose pergo i desember viste eggløsning og jeg fikk en sprøyte for at egget skulle løsne. ikke ble jeg gravid og heller ikke dette hjalp på blødningene. nå skjønte ikke legen så veldig mye og spøkte med at jeg hadde en vrien kropp som gikk sine egne veier. neste utvei var hystroskopi hvor jeg fikk narkose i slutten av januar og de gikk opp i livmora for å se om det var noe galt der. var tilbake på sykhuset i forrige uke for svar på prøver som viste at alt var normalt, ingen knuter, cyster eller polypper, men det kunne anes at livmorsslimhinnen ( tror det var det, men er ikke helt sikker. den som ligger som et lag rund livmora.....) var litt ujavn. noen steder var den tynn og andre steder var den tykk, fikk inntrykk av at dette var hormonelt, men er ikke sikker. han visste vel egentlig ikke helt hva han skulle gjøre med meg og fåreslo at siden jeg nå hadde hatt 2 tøffe år med blødninger omtrent hele tiden og ikke så mye samliv i tillegg at jeg skulle begynne på p-piller igjen så jeg sluttet å blø (glemte å fortelle at jeg gikk på p-piller ca 3år, men før det gikk jeg ca 2år med 1års pause før jeg begynte siste gangen. da skjedde akkurat det samme med blødninger, bare ikke så ille som nå siste gangen) og kunne få tilbake mitt ordentlige liv frem til høsten igjen. jeg fortalte at det hadde jeg lite lyst til og ville egentlig bli mer stresset av det enn å fortsette med prøving. resultat ble til at vi skal inn til inseminasjon (fsp) om ca 3uker og prøve om jeg blir gravid og blødningene slutter av det. må vel egentlig si at jeg er litt "skeptisk" siden jeg føler at det er blødningene som gjør at jeg ikke blir gravid. det er ikke funnet noen feil på mannen min sine sædprøver og siden det heller ikke er funnet noen spesiell feil på meg, mente legen at dette var et godt alternativ. hva mener du om blødningene jeg har (glemte også å fortelle at når jeg starter å blø så begynner det veldig forsiktig og blir mer og mer brun/sort farge for hver dag frem til mensen kommer hvor det er rødt igjen) beklager alle detaljene, men jeg begynner å bli ganske frustrert over dette som ingen finner ut av hva er og ikke minst at det går ut over livet mitt....

hva tror du om alt jeg har skrevet

hilsen tittentei

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92237-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var en lang historie, men jeg kan fastslå at hverken primolu eller provera fører til eggløsning, det er bare pergotime med eller uten sprøyte. Du har tilsynelatende bare hatt en eggløsning og altså bare en sjanse for å bli gravid. Det er tross alt bare en av tre som oppnår graviditet ved første forsøk. Burde man ikke forsøke med litt flere pergotime-kurer før man gir opp denne metoden? Det er i all fall mitt forslag uten at jeg kjenner detaljer om hormonprøver osv.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92237-bl%C3%B8dninger/#findComment-510046
Del på andre sider

Det var en lang historie, men jeg kan fastslå at hverken primolu eller provera fører til eggløsning, det er bare pergotime med eller uten sprøyte. Du har tilsynelatende bare hatt en eggløsning og altså bare en sjanse for å bli gravid. Det er tross alt bare en av tre som oppnår graviditet ved første forsøk. Burde man ikke forsøke med litt flere pergotime-kurer før man gir opp denne metoden? Det er i all fall mitt forslag uten at jeg kjenner detaljer om hormonprøver osv.

Lykke til.

men hva tror du blødningene kommer av???? det er egentlig de som plager meg mest av alt. har du noen teori?????

tittentei

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92237-bl%C3%B8dninger/#findComment-510381
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Lykke til.

Ved manglende eggløsning produserer man ikke progesteron som er det hormonet som regulerer blødningene. Primolut og Provera etterlikner progesteron i virkning.

Vennlig hilsen Mette Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92237-bl%C3%B8dninger/#findComment-510946
Del på andre sider

Ved manglende eggløsning produserer man ikke progesteron som er det hormonet som regulerer blødningene. Primolut og Provera etterlikner progesteron i virkning.

Vennlig hilsen Mette Moen

hei igjen

jeg skjønner ikke dette helt. jeg har jo ivertfall hatt 1 eggløsning hvis ikke fler etter siste pergo kur, hvorfor stoppet ikke blødningen da tro???? jeg blødde like mye den syklusen som andre.

har du noen andre forslag til hva dette kan være??????

hilsen fortvilet tittentei

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92237-bl%C3%B8dninger/#findComment-512050
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...