Gå til innhold

Vond visdomstann akkurat nå!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har blitt 30 år og har to visdomstenner som har kommet ut, har hatt de siden jeg var ca. 20. Merkelig nok, i følge tannlegen, har jeg fått begge på høyre side av kjeven, en oppe og en nede. Har hørt at det vanligste når man kun får to stk er å få dem enten oppe på hver side eller nede...?

Uansett, den oppe har aldri voldt meg noe bry, men den nede har i perioder vært ubehagelig. Den klør i blant og føler som at den presser på. Normalt sett så har dette gått over etter en tid, og så har jeg ikke tenkt noe mer på det i lengre perioder før den plutselig gjør vondt igjen.

Tannlegen som har undersøkt meg har sagt at den egentlig har mer enn nok plass slik at det strengt tatt ikke er nødvendig å trekke den pga plassmangel.

Her for en ukes tid siden satt noe mat seg fast i den samtidig som at jeg tygde hardt, det iste noe voldsomt i tanna og det gjorde kjempevondt å tygge. Den verste smerten ga seg etter et par dager, men det er fremdeles litt ubehagelig å tygge og jeg kjenner den hele tiden (en jevn "kløe" eller svak smerte)

Når jeg tygger tennene hardt sammen kjenner jeg den ekstra godt, og jeg får litt smerter på høyre side. Akkurat nå er den ganske ubehagelig.

Har i perioder slitt med hodepine, trøtthet, litt konsentrasjonsvansker og "bomullshode"/svimmelhet, kan slike ting tilskrives en vrien visdomstann?

Siden smertene kommer og går i perioder,burde jeg vurdere å trekke den?

Det føles ikke som om det er hull i den, heller det at smertene kommer "innenfra".

Har tidligere fått høre at den ikke er vrien å trekke, hvor mye sånn ca vil det koste (grovt sett)? Får man refundert noe via folkehelsen eller lignende?

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92314-vond-visdomstann-akkurat-n%C3%A5/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Cowboy.

Visdomstennner behøver ikke komme symetrisk. At du få bare to på samme side er ikke unormal. Visdomstenner kan gi problemer. Tannkjøttet rundt kan være særlig utsatt for bakterieinfeksjoner. Når man er inne i perioder med nedsatt imunforsvar i forbindelse med| annen sykdom kan slike betennelser blusse opp. Det er alstå ikke uten videre slik at at det er visdomstannen som gir nedsatt almentilstand, men den nedsatte almentilstand som gir mulighet for problemer rundt visdomstennene.

Når du får slik smerte som du beskriver etter å ha bitt på visdomstannen, kan det tyde på at det er hull i den. Et hull fra tyggeflaten på en visdomstann kan være vanskelig å oppdage.

Jeg synes nok at tiden er kommet for å ta et valg. Enten å stelle med disse tennene dersom de skal beholdes eller får dem fjernet. Det gis ikke refusjon for vanlig trekking av visdomstenner. (eller andre tenner)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...