Gå til innhold

Kunnskap som avgjør?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Leste her om dagen en forskningsrapport om assistert befruktning, hvor det står at eggkvaliteten og legens kunnskap og erfaring er avgjørende om vi lykkes eller ikke. Dette gjelder først og fremst ICSI.

Hvis legen/laboratoriefolk har lang og god erfaring og er veldig flink innen mikroinjeksjon, er sjansen større enn ellers. Det hender at det er nok at nålen settes i feil vinkel ved mikroinjeksjon at befrukting uteblir.

Dette synes jeg er veldig skummelt. Heretter må vi tro at dersom det ikke har blitt noen eggdelig etter ICSI at det kan være legens feil.

Ved det nye fertilitetssentere i Porsgrunn har de bedre resultater enn på verdensbasis - hele 50 % har blitt gravid så langt. Og begrynnelsen for det var bl.a. at de hadde folk med masse erfaring og veldig modern utstyr.

Så jeg tror absolutt at legene ofte ikke er flinke nok, og at mange derfor ikke lykkes.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92329-kunnskap-som-avgj%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Huff, ikke si sånt da!! Blir jo livredd jeg nå!! Jeg skal ha icsi, på RH, og et mislykket forsøk bak oss!

Nei, huff, det var ikke noe gøy å lese at "andre" har såå dårlig statistikk i forhold til dem. Men det er jo kanskje også verdt å ta med i betraktningen på de 50 %, hvor mange pasienter har dem da?? I forhold mener jeg!!??

Nei, blæh, nå ble jeg ekkel, men urolig og redd..

mvh

Jeg har litt tro på det. Vi har forsøkt ved RH og da ble bare 2-3 egg av ca 10 befrukta, mens i Danmark ble samtlige befrukta. Ikke at jeg tror at de er udyktige på RH, men at det er kanskje litt mer travelt der enn på en privat klinikk.

Hei!

Du trenger nok ikke å bekymre deg ang. RH tror jeg. Jeg har vært der til ICSI og da ble alle egga befruktet med fin deling etterpå. Nå er jeg på RK og da delte seg egget ikke i det hele tatt.

Så jeg tror nok det er veldig individuell.

Men jeg tror nok absolutt at legens erfaring og utstyr har en god del å si om man lykkes eller ikke.

Det er bare bra at vi blir litt mer skeptisk overfor legene/klinikkene og ikke stoler blind på dem hele tiden. Jeg har opplevd mange ganger at leger ikke hadde nok fagkunnskap, og det sier jeg også til legene, selv om de blir sure etterpå.

Jeg har lest og studert i masse fagliteratur de siste årene og jeg vil si at jeg har ofte bedre kunnskap til assistert befrukting enn det mange leger her i landet har.

Så det er bare bra å være litt kritisk til det leger gjør, det gjør at de kanskje blir litt mer flinkere.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...