Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei! Jeg sliter veldig med menssmerter i korsrygg og nederst i mage/eggstokker.

Første bud er: Ikke dropp treninga! Det er hardt å komme igang når du har vondt, men smertene blir borte når du får blodomløpet i gang.

Eller så kan du kjøpe varmeflakse og ha på magen eller ryggen, eller bare ta en pute eller et teppe. Det hjelper å varme magen. Kan også hjelpe å kni på magen å du blir varm.

Ellers så er Ibux veldig effektive mot menssmerter. (Bare ikke spis hele esken på en dag! ; )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92359-menssmerter/#findComment-511881
Del på andre sider

Varme lindrer smerterkrampene i magen. Jeg pleide å bruk en slik varmeflaske (apoteket). Man fyller den med vann, skrur på korken og legger seg ned med den på magen. Evt på korsryggen. Hos meg lindret det veldig å ha varme på korsryggen.

For de stundene du ikke kan legge deg ned, kan du bruke noe som heter Naproxen. Den får du kjøpt reseptfritt på apoteket, og hjelper spesielt godt mot menstruasjonssmerter. Den virker muskelavslappende og litt smertestillende.

Naproxen var det eneste som hjalp meg i alle de årene jeg led av svært sterke menssmerter. Krampene var så heftige at jeg spydde så det sprutet. Stakkars meg hvis jeg ikke rakk hjem i tide før det skjedde....Krampene var så vonde at jeg knakk ned i kne-stående. Spydde i taxier og på gata, på t-banen og overalt...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92359-menssmerter/#findComment-511949
Del på andre sider

Hei!

Tidligere var jeg veldig plaget av menssmerter, ofte så ille at jeg ikke klarte å stå oppreist uten å måtte kaste opp, besvimte pga. blodtrykksfall og hadde så fryktelig vondt at jeg bare kunne ligge på magen og håpe på å sovne, sånn at det kunne gå fortere over. Blødde også veldig mye. De gangene jeg klarte å beholde ibux'ene (eller andre smertestillende inneholdende ibuprofen - paracet er dumt i denne sammenhengen fordi de bare tar bort smertene, men ikke gjør noe med muskelsammentrekningene, som ibuprofen gjør), var lindringen god nok til at jeg kunne stå opp. Har prøvd naproxen (må tas før forventede smerter), men de forhindret ikke smertene helt.

I og med at det høres ut som om du kan bevege deg litt og ikke er så invalidisert som jeg var, burde ibux eller naproxen fungere for deg. Varmeflaske har aldri fungert for meg, fordi jeg da hadde måttet ligge oppå den...men kanskje det gjør det for deg.

Når du trener, utskiller kroppen "har-det-bra-hormoner", som døyver smerter - så tren hvis du kan!

Etter mange år i dette "menssmertehelvetet", fant jeg endelig ut at jeg ikke orket mer, og begynte med p-piller. Etter det har jeg vært omtrent smertefri, tar maks et par ibux første dagen. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92359-menssmerter/#findComment-511966
Del på andre sider

Annonse

Oppsøk homeopat og gå til legen!

Selv har jeg endometriose og er som du sterkt plaget av menssmerter. I ung alder satt jeg på do med bøtta mellom bena og spydde......

Men etter at jeg fant ut at Ibux var tingen for meg, sluttet jeg å spy........

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Jeg begynte på p-pillen som 21 åring pga. menssmerter. Gikk på dette i nesten ni år før det var på tide å kaste de for å satse på å få barn.

Men da var menssmertene tilbake, nå hadde jeg smerter fra EL til mensen var ferdig (3 uker). Men sengeliggende var jeg takk og lov kun 1-2 første dagen av mensen.

Uansett, jeg oppsøkte lege, fikk diagnose endometriose og gjennomgikk laproskopi for å fjerne det meste av "dritten". Deretter rett på hormonkur (overgangsalder) i påvente av IVF-forsøk. Dessverre har jeg fortsatt ikke blitt gravid.

I håp om at jeg skal blir gravid på 3. forsøk har jeg begynt på homeopatisk midler samt akupunktur. Og menssmertene er nesten borte!!!!! Jeg har nå smerter i ca. 1-2 timer (1) etter at mensen har kommet. Tar to ibux, og kanskje en til 4-5 timer etterpå. Og så er det hele over!!!!!!!

Livskvaliteten har blitt noe helt annet! Så jeg sier, om jeg ikke blir gravid etter homeopatibehanlingen, så har jeg fått en helt annen livskvlitet uansett!

Så mitt råd er:

1. oppsøk lege å krev å få greie på hva som gjør at du har slike menssmerter

2. oppsøk homeopat for å se om du kan få hjelp der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92359-menssmerter/#findComment-513769
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...