smia Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Hei alle sammen! Jeg har lyst til å dele litt av mine erfaringer med dere. Spesielt med dere som har noen forsøk bak dere, som ikke har lyktes så langt og som har fått dårlige odds for flere forsøk. Vi har tre misslykkede ICSI-forsøk bak oss på RH og fikk klar beskjed om at utsiktene for oss videre, ikke var særlig gode. Dårlig og treg deling av embryoene (ev. dårlig eggkvalitet) var diagnosen..........Vi begynte å gi opp, men bestemte oss for å la en annen lege (Dr. Khan - Porsgrunn) se på journalen vår for å se om han kom til det samme svaret, før vi skrinla flere forsøk. Dr. Khan mente absolutt at det fortsatt var håp for oss og satte oss opp på en litt annerledes behandlingsprosess. Jeg skal ikke gå inn på akkurat hva han gjorde og ikke gjorde i forhold til de forsøkene vi hadde på RH, men noen endringer ble det!! Vi har akkurat vært inne nå til egguttak og egginnsetting, og prognosene ser gode ut. For det første prøvde de vanlig IVF på noen av eggene, noe som vi ikke har prøvd før, og som viste seg å bli 100 % uttelling (4 av 4 ble befruktet). De syntes prøvene til mannen min var såpass bra og ville prøve IVF i tillegg til ICSI. De to flotte eggene som jeg har fått tilbake er to IVF-egg.......Det var de som hadde delt seg best. ICSI-eggene var ikke så gode.... Vi vet jo ikke hvordan dette går, men vi føler at utg.pkt for dette forsøket er det beste vi har hatt av alle fire forsøkene. Så til alle dere som føler at dere er gitt opp av legen deres.........La en "nøytral" lege se på saken, slik at dere får to like svar!!! Da er det lettere å akseptere og roe seg ned med det svaret en får. Det er jo tross alt snakk om fremtiden vår og legene er jo heller ikke feilfrie, dessverre. Jeg deler gjerne svaret om to uker med dere - uansett hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vikinne Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei på deg! Jeg trenger litt hjelp.... Vi har 4 ICSI-forsøk bak oss og er nå i gang med vårt femte. Jeg har bedd legene flere ganger om å gjøre/prøve IVF istedenfor ICSI, uten at vi fikk det. Min mann har over 360 millioner sædceller, men bevegeligheten er veldig dårlig. Etter svim-up er kvaliteten mye mye bedre. Derfor synes jeg vi burde få lov til å prøve IVF en gang. Jeg er nå i gang med mitt 2. ICSI forsøk i naturlig syklus. Første gangen ble det ingen eggdeling og dermed heller ingen tilbakesetting. Jeg skal til ul på tirsdag og da vil jeg forlange at de prøver IVF, ellers avbryter jeg forsøket. Jeg må bare få vite om sædceller selv klarer å befruktet egget eller ikke før vi igjen ta et ICSI-forsøk. Jeg lurte på hvordan sædkvaliteten hos din mann er. Kan du ikke skrive opp noen tall til meg, slik at jeg kan sammenligne litt? Og så lurer jeg på hva de gjorde i Porsgrunn. Du skrev jo at de gjorde noe annet enn på RH. Videre lurte jeg på om du kunne gi meg tlf. til Dr. Kahn, slik at jeg kanskje kunne høre med han før jeg skal til ul på tirsdag. Jeg er veldig takknemlig, hvis du kan hjelpe meg!!!!!!!! Lykke til videre! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-511973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest betina Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei smia Takk for oppløftende innlegg! Vi er i ferd med å gi opp og bli gitt opp av legene.... Etter to hele og tre halve forsøk, klør de seg i hodet og leter etter gode teorier for hvorfor vi ikke lykkes. Vi grubler på hva vi skal finne på nå. Har ikke lyst til å gi opp drømmen, men må være realistisk. Du ga oss tro på å søke en second opinion, takk. Lykke til og hold oss oppdatert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-512302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smia Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 Hei på deg! Jeg trenger litt hjelp.... Vi har 4 ICSI-forsøk bak oss og er nå i gang med vårt femte. Jeg har bedd legene flere ganger om å gjøre/prøve IVF istedenfor ICSI, uten at vi fikk det. Min mann har over 360 millioner sædceller, men bevegeligheten er veldig dårlig. Etter svim-up er kvaliteten mye mye bedre. Derfor synes jeg vi burde få lov til å prøve IVF en gang. Jeg er nå i gang med mitt 2. ICSI forsøk i naturlig syklus. Første gangen ble det ingen eggdeling og dermed heller ingen tilbakesetting. Jeg skal til ul på tirsdag og da vil jeg forlange at de prøver IVF, ellers avbryter jeg forsøket. Jeg må bare få vite om sædceller selv klarer å befruktet egget eller ikke før vi igjen ta et ICSI-forsøk. Jeg lurte på hvordan sædkvaliteten hos din mann er. Kan du ikke skrive opp noen tall til meg, slik at jeg kan sammenligne litt? Og så lurer jeg på hva de gjorde i Porsgrunn. Du skrev jo at de gjorde noe annet enn på RH. Videre lurte jeg på om du kunne gi meg tlf. til Dr. Kahn, slik at jeg kanskje kunne høre med han før jeg skal til ul på tirsdag. Jeg er veldig takknemlig, hvis du kan hjelpe meg!!!!!!!! Lykke til videre! Mvh Kjære Vikinne! Ja, du er en strever du også skjønner jeg, slik som oss!! Jeg kan desverre ikke gi deg noen "tall" ang. prøvene til min mann. Jeg har ingen papirer her hjemme hvor jeg kan finne slike data, MEN...det jeg kan fortelle deg er at vi fikk klar beskjed ganske tidlig på RH at ICSI var det eneste alternativet for oss. Vi reagerte litt på det da min mann har "tatt del i" to graviditeter fra et tidligere forhold. Men en har jo lett for å akseptere de fleste svar en får så lenge en ikke sitter med så store kunnskaper selv. 3 ICSI forsøk med mange egg ble det uten noe resultat. De kunne se at delingen av eggene etter at de ble befruktet, ikke var god nok. Jeg fikk satt tilbake egg hver gang, men de var ikke "perfekte". Det vi fikk beskjed om etter de tre forsøkene, var at det antageligvis var noe feil med mine eller min manns arvestoffer og at de gav oss bare 10-15 % sjanse for å lykkes med flere forsøk. Under siste forsøk hadde jeg hørt at de hadde startet opp i Porsgrunn. Vi bestemte oss fort for å la en annen lege se på oss og om han kom til samme konklusjon. Da ville vi lettere akseptere våre dårlige utsikter, følte vi. Vi fikk raskt en time hos Dr. Khan og det første han sa, var at prøvene til min mann ikke var så dårlige, og skjønte ikke helt at vi bare hadde prøvd ICSI!!!!!! Han ville absolutt ikke gi oss opp, og ville gjerne at vi prøvde et forsøk hos ham så fort vi var klare.......Det ble vi fort!! Jeg var gasnke nøktern opptimist, men følte en utrolig tillit til denne lille mannen fra Tronhdeim, med så store kunnskaper....!! Jeg fikk helt nye medisiner enn det jeg hadde brukt før + at de brukte mye lengre tid på å modne eggene. Han ville unngå for stort press på eggstokkene og la eggene bli modne litt etter litt. Jeg har hatt en misstanke lenge om at eggkvaliteten min ikke har vært helt bra, så dette føltes helt rett!! Vi fikk ut 12 egg!! Han var kjempefornøyd. I det jeg nesten var ferdig med uttaktet kom hun fra labben inn til meg og lurte på om hun kunne få prøve vanlig IVF på et par av eggene. Hun mente det var gode sjanser for at det kunne lykkes.......- gjør det dere mener er best, sa jeg. - Jeg stoler på dere!! Dagen etter ringte jeg for å høre hvordan det hadde gått med befruktningen, og da kunne de fortelle at 3 av 8 egg hadde blitt befruktet med ICSI.......så kom det gledelige: 4 av 4 hadde blitt befruktet med IVF....! De var veldig fornøyde.....Jeg også. Så nå har jeg to IVF egg i magen som hadde delt seg veldig fint (firedelt på dag to etter uttak). Kanskje dette er det som skal til for at vi skal lykkes med dette. De 3 ICSI-eggene hadde ikke så fin deling som de 2 IVF-eggene. Jeg hadde ikke store forventninger den dagen vi kontaktet Porsgrunn og Dr. Khan, men de har absolutt gitt oss håp til å fortsette litt til...og kanskje........hvem vet? Hvis du ikke bor så langt unna Telemark, vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med klinikken. De har tlf.nr. 35005820. Husk tre av de som jobber der har utrolig lang erfaring med prøverørsbehandling. Khan var jo den som "lagde" det første prøverørsbarnet i Norge!! Det sier litt!! Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går med deg. Ønsker deg alt godt!! Tvi-tvi!! Jeg skal teste om ca. 10 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-512624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vikinne Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Kjære Vikinne! Ja, du er en strever du også skjønner jeg, slik som oss!! Jeg kan desverre ikke gi deg noen "tall" ang. prøvene til min mann. Jeg har ingen papirer her hjemme hvor jeg kan finne slike data, MEN...det jeg kan fortelle deg er at vi fikk klar beskjed ganske tidlig på RH at ICSI var det eneste alternativet for oss. Vi reagerte litt på det da min mann har "tatt del i" to graviditeter fra et tidligere forhold. Men en har jo lett for å akseptere de fleste svar en får så lenge en ikke sitter med så store kunnskaper selv. 3 ICSI forsøk med mange egg ble det uten noe resultat. De kunne se at delingen av eggene etter at de ble befruktet, ikke var god nok. Jeg fikk satt tilbake egg hver gang, men de var ikke "perfekte". Det vi fikk beskjed om etter de tre forsøkene, var at det antageligvis var noe feil med mine eller min manns arvestoffer og at de gav oss bare 10-15 % sjanse for å lykkes med flere forsøk. Under siste forsøk hadde jeg hørt at de hadde startet opp i Porsgrunn. Vi bestemte oss fort for å la en annen lege se på oss og om han kom til samme konklusjon. Da ville vi lettere akseptere våre dårlige utsikter, følte vi. Vi fikk raskt en time hos Dr. Khan og det første han sa, var at prøvene til min mann ikke var så dårlige, og skjønte ikke helt at vi bare hadde prøvd ICSI!!!!!! Han ville absolutt ikke gi oss opp, og ville gjerne at vi prøvde et forsøk hos ham så fort vi var klare.......Det ble vi fort!! Jeg var gasnke nøktern opptimist, men følte en utrolig tillit til denne lille mannen fra Tronhdeim, med så store kunnskaper....!! Jeg fikk helt nye medisiner enn det jeg hadde brukt før + at de brukte mye lengre tid på å modne eggene. Han ville unngå for stort press på eggstokkene og la eggene bli modne litt etter litt. Jeg har hatt en misstanke lenge om at eggkvaliteten min ikke har vært helt bra, så dette føltes helt rett!! Vi fikk ut 12 egg!! Han var kjempefornøyd. I det jeg nesten var ferdig med uttaktet kom hun fra labben inn til meg og lurte på om hun kunne få prøve vanlig IVF på et par av eggene. Hun mente det var gode sjanser for at det kunne lykkes.......- gjør det dere mener er best, sa jeg. - Jeg stoler på dere!! Dagen etter ringte jeg for å høre hvordan det hadde gått med befruktningen, og da kunne de fortelle at 3 av 8 egg hadde blitt befruktet med ICSI.......så kom det gledelige: 4 av 4 hadde blitt befruktet med IVF....! De var veldig fornøyde.....Jeg også. Så nå har jeg to IVF egg i magen som hadde delt seg veldig fint (firedelt på dag to etter uttak). Kanskje dette er det som skal til for at vi skal lykkes med dette. De 3 ICSI-eggene hadde ikke så fin deling som de 2 IVF-eggene. Jeg hadde ikke store forventninger den dagen vi kontaktet Porsgrunn og Dr. Khan, men de har absolutt gitt oss håp til å fortsette litt til...og kanskje........hvem vet? Hvis du ikke bor så langt unna Telemark, vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med klinikken. De har tlf.nr. 35005820. Husk tre av de som jobber der har utrolig lang erfaring med prøverørsbehandling. Khan var jo den som "lagde" det første prøverørsbarnet i Norge!! Det sier litt!! Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går med deg. Ønsker deg alt godt!! Tvi-tvi!! Jeg skal teste om ca. 10 dager. Hei på deg igjen! Tusen takk for svaret ditt !!! Vi holder på siden august 98. Vi fikk også med en gang beskjed om at vi trengde ICSI. Jeg har aldri klart å godta det, men gjorde som legene sa. Av de 4 ICSI-forsøk kom det til innsetting bare 1 gang. Dette skyldes bl.a. legens feilvurderinger. Det er nå lenge siden jeg slutta å stole blind på legene. Vi har de siste årene gått vår egen vei. Men det har ikke gitt resultater heller, bl.a. fordi vi hele tiden møter leger som ikke er villig til å ta noen sjanser. Har følelsen av at leger tar det altfor lettvint og bare ser på sine statistikker enn å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Videre måtte jeg slå fast at mange leger har altfor dårlig fagkunnskap på området. De henger etter liksom når jeg sammenliger med utlandet f.eks. Jeg har krevd mange ganger å prøve IVF, for jeg vil så gjerne vite om sædcellene klarer å befruktet egget selv eller ikke. Dette er svært viktig for meg å vite. Jeg vet at i utlandet får de fleste ICSI etter at IVF har vært misslykket. Her prøver de ikke en gang. De gjør ICSI med en gang det er dårlig sædkvalitet, bare fordi det er mest lettvindt. Vi hadde for 2 uker siden vårt 4. ICSI-forsøk i naturlig syklus, dvs. uten stimmu og med bare et egg. Vi trodde vi hadde gode sjanser, for på RH hadde alltid alle egg delt seg etter befruktingen. Men på RK delte seg egget ikke i det hele tatt. Jeg er i gang igjen med naturlig syklus, hadde lyst til å prøve en gang til, siden det er så lettvindt. Jeg skal til ul på tirsdag og da vil jeg si at jeg ønsker å prøve IVF istedenfor ICSI. Jeg synes vi har ingenting å tape med å prøve IVF. Jeg gikk ikke på hormoner i lang tid, og det siste ICSI-forsøket ble ingenting, så hvorfor skal vi da ikke i det minste få lov til å prøve IVF? Jeg har regnet en masse med sædceller og kom til den sluttning at vi har nok gode sædceller for å prøve IVF. Legene synes sikkert noe annet igjen. Hva mener du? Burde vi ikke få lov til å prøve? Skulle det forsøket ikke lykkes, tenkte vi å ta forsøk på RH igjen, men uten nedregulering. Kanskje vi heller burde vurdere å reise til Porsgrunn? Men det er langt å kjøre for oss, hele 30 mil. Til RH er det ikke mye kortere, 23 mil. Hva ville du ha gjort? Et spørsmål til: Tok du forsøk med eller uten nedregulering i Porsgrunn? Forsøk med nedregulering først vil jeg ikke ha mer. ...og et spørsmål til: Tror du jeg kan ringe til Dr. Kahn og få høre hva han synes om å prøve IVF nå? Forresten, er det i Porsgrunn en offentlig eller privat klinikk/sykehus? Igjen er jeg veldig takknemlig for svar og ønsker deg masse lykke med forsøket. Det blir nok to blå på deg snart!!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-512686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vikinne Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Kjære Vikinne! Ja, du er en strever du også skjønner jeg, slik som oss!! Jeg kan desverre ikke gi deg noen "tall" ang. prøvene til min mann. Jeg har ingen papirer her hjemme hvor jeg kan finne slike data, MEN...det jeg kan fortelle deg er at vi fikk klar beskjed ganske tidlig på RH at ICSI var det eneste alternativet for oss. Vi reagerte litt på det da min mann har "tatt del i" to graviditeter fra et tidligere forhold. Men en har jo lett for å akseptere de fleste svar en får så lenge en ikke sitter med så store kunnskaper selv. 3 ICSI forsøk med mange egg ble det uten noe resultat. De kunne se at delingen av eggene etter at de ble befruktet, ikke var god nok. Jeg fikk satt tilbake egg hver gang, men de var ikke "perfekte". Det vi fikk beskjed om etter de tre forsøkene, var at det antageligvis var noe feil med mine eller min manns arvestoffer og at de gav oss bare 10-15 % sjanse for å lykkes med flere forsøk. Under siste forsøk hadde jeg hørt at de hadde startet opp i Porsgrunn. Vi bestemte oss fort for å la en annen lege se på oss og om han kom til samme konklusjon. Da ville vi lettere akseptere våre dårlige utsikter, følte vi. Vi fikk raskt en time hos Dr. Khan og det første han sa, var at prøvene til min mann ikke var så dårlige, og skjønte ikke helt at vi bare hadde prøvd ICSI!!!!!! Han ville absolutt ikke gi oss opp, og ville gjerne at vi prøvde et forsøk hos ham så fort vi var klare.......Det ble vi fort!! Jeg var gasnke nøktern opptimist, men følte en utrolig tillit til denne lille mannen fra Tronhdeim, med så store kunnskaper....!! Jeg fikk helt nye medisiner enn det jeg hadde brukt før + at de brukte mye lengre tid på å modne eggene. Han ville unngå for stort press på eggstokkene og la eggene bli modne litt etter litt. Jeg har hatt en misstanke lenge om at eggkvaliteten min ikke har vært helt bra, så dette føltes helt rett!! Vi fikk ut 12 egg!! Han var kjempefornøyd. I det jeg nesten var ferdig med uttaktet kom hun fra labben inn til meg og lurte på om hun kunne få prøve vanlig IVF på et par av eggene. Hun mente det var gode sjanser for at det kunne lykkes.......- gjør det dere mener er best, sa jeg. - Jeg stoler på dere!! Dagen etter ringte jeg for å høre hvordan det hadde gått med befruktningen, og da kunne de fortelle at 3 av 8 egg hadde blitt befruktet med ICSI.......så kom det gledelige: 4 av 4 hadde blitt befruktet med IVF....! De var veldig fornøyde.....Jeg også. Så nå har jeg to IVF egg i magen som hadde delt seg veldig fint (firedelt på dag to etter uttak). Kanskje dette er det som skal til for at vi skal lykkes med dette. De 3 ICSI-eggene hadde ikke så fin deling som de 2 IVF-eggene. Jeg hadde ikke store forventninger den dagen vi kontaktet Porsgrunn og Dr. Khan, men de har absolutt gitt oss håp til å fortsette litt til...og kanskje........hvem vet? Hvis du ikke bor så langt unna Telemark, vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med klinikken. De har tlf.nr. 35005820. Husk tre av de som jobber der har utrolig lang erfaring med prøverørsbehandling. Khan var jo den som "lagde" det første prøverørsbarnet i Norge!! Det sier litt!! Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går med deg. Ønsker deg alt godt!! Tvi-tvi!! Jeg skal teste om ca. 10 dager. Hei på deg igjen! Tusen takk for svaret ditt !!! Vi holder på siden august 98. Vi fikk også med en gang beskjed om at vi trengde ICSI. Jeg har aldri klart å godta det, men gjorde som legene sa. Av de 4 ICSI-forsøk kom det til innsetting bare 1 gang. Dette skyldes bl.a. legens feilvurderinger. Det er nå lenge siden jeg slutta å stole blind på legene. Vi har de siste årene gått vår egen vei. Men det har ikke gitt resultater heller, bl.a. fordi vi hele tiden møter leger som ikke er villig til å ta noen sjanser. Har følelsen av at leger tar det altfor lettvint og bare ser på sine statistikker enn å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Videre måtte jeg slå fast at mange leger har altfor dårlig fagkunnskap på området. De henger etter liksom når jeg sammenliger med utlandet f.eks. Jeg har krevd mange ganger å prøve IVF, for jeg vil så gjerne vite om sædcellene klarer å befruktet egget selv eller ikke. Dette er svært viktig for meg å vite. Jeg vet at i utlandet får de fleste ICSI etter at IVF har vært misslykket. Her prøver de ikke en gang. De gjør ICSI med en gang det er dårlig sædkvalitet, bare fordi det er mest lettvindt. Vi hadde for 2 uker siden vårt 4. ICSI-forsøk i naturlig syklus, dvs. uten stimmu og med bare et egg. Vi trodde vi hadde gode sjanser, for på RH hadde alltid alle egg delt seg etter befruktingen. Men på RK delte seg egget ikke i det hele tatt. Jeg er i gang igjen med naturlig syklus, hadde lyst til å prøve en gang til, siden det er så lettvindt. Jeg skal til ul på tirsdag og da vil jeg si at jeg ønsker å prøve IVF istedenfor ICSI. Jeg synes vi har ingenting å tape med å prøve IVF. Jeg gikk ikke på hormoner i lang tid, og det siste ICSI-forsøket ble ingenting, så hvorfor skal vi da ikke i det minste få lov til å prøve IVF? Jeg har regnet en masse med sædceller og kom til den sluttning at vi har nok gode sædceller for å prøve IVF. Legene synes sikkert noe annet igjen. Hva mener du? Burde vi ikke få lov til å prøve? Skulle det forsøket ikke lykkes, tenkte vi å ta forsøk på RH igjen, men uten nedregulering. Kanskje vi heller burde vurdere å reise til Porsgrunn? Men det er langt å kjøre for oss, hele 30 mil. Til RH er det ikke mye kortere, 23 mil. Hva ville du ha gjort? Et spørsmål til: Tok du forsøk med eller uten nedregulering i Porsgrunn? Forsøk med nedregulering først vil jeg ikke ha mer. ...og et spørsmål til: Tror du jeg kan ringe til Dr. Kahn og få høre hva han synes om å prøve IVF nå? Forresten, er det i Porsgrunn en offentlig eller privat klinikk/sykehus? Igjen er jeg veldig takknemlig for svar og ønsker deg masse lykke med forsøket. Det blir nok to blå på deg snart!!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-512687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smia Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 Hei på deg igjen! Tusen takk for svaret ditt !!! Vi holder på siden august 98. Vi fikk også med en gang beskjed om at vi trengde ICSI. Jeg har aldri klart å godta det, men gjorde som legene sa. Av de 4 ICSI-forsøk kom det til innsetting bare 1 gang. Dette skyldes bl.a. legens feilvurderinger. Det er nå lenge siden jeg slutta å stole blind på legene. Vi har de siste årene gått vår egen vei. Men det har ikke gitt resultater heller, bl.a. fordi vi hele tiden møter leger som ikke er villig til å ta noen sjanser. Har følelsen av at leger tar det altfor lettvint og bare ser på sine statistikker enn å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Videre måtte jeg slå fast at mange leger har altfor dårlig fagkunnskap på området. De henger etter liksom når jeg sammenliger med utlandet f.eks. Jeg har krevd mange ganger å prøve IVF, for jeg vil så gjerne vite om sædcellene klarer å befruktet egget selv eller ikke. Dette er svært viktig for meg å vite. Jeg vet at i utlandet får de fleste ICSI etter at IVF har vært misslykket. Her prøver de ikke en gang. De gjør ICSI med en gang det er dårlig sædkvalitet, bare fordi det er mest lettvindt. Vi hadde for 2 uker siden vårt 4. ICSI-forsøk i naturlig syklus, dvs. uten stimmu og med bare et egg. Vi trodde vi hadde gode sjanser, for på RH hadde alltid alle egg delt seg etter befruktingen. Men på RK delte seg egget ikke i det hele tatt. Jeg er i gang igjen med naturlig syklus, hadde lyst til å prøve en gang til, siden det er så lettvindt. Jeg skal til ul på tirsdag og da vil jeg si at jeg ønsker å prøve IVF istedenfor ICSI. Jeg synes vi har ingenting å tape med å prøve IVF. Jeg gikk ikke på hormoner i lang tid, og det siste ICSI-forsøket ble ingenting, så hvorfor skal vi da ikke i det minste få lov til å prøve IVF? Jeg har regnet en masse med sædceller og kom til den sluttning at vi har nok gode sædceller for å prøve IVF. Legene synes sikkert noe annet igjen. Hva mener du? Burde vi ikke få lov til å prøve? Skulle det forsøket ikke lykkes, tenkte vi å ta forsøk på RH igjen, men uten nedregulering. Kanskje vi heller burde vurdere å reise til Porsgrunn? Men det er langt å kjøre for oss, hele 30 mil. Til RH er det ikke mye kortere, 23 mil. Hva ville du ha gjort? Et spørsmål til: Tok du forsøk med eller uten nedregulering i Porsgrunn? Forsøk med nedregulering først vil jeg ikke ha mer. ...og et spørsmål til: Tror du jeg kan ringe til Dr. Kahn og få høre hva han synes om å prøve IVF nå? Forresten, er det i Porsgrunn en offentlig eller privat klinikk/sykehus? Igjen er jeg veldig takknemlig for svar og ønsker deg masse lykke med forsøket. Det blir nok to blå på deg snart!!! Hilsen Fint å se at du har satt deg godt inn i ting, Vikinne. 1) Jeg har ingen fasit å gi deg, men kun råd ut i fra det jeg selv ville ha gjort. 2) Jeg synes du bør stole på hva legen(e) anbefaler dere. Er du veldig uenig og i tvil - FÅ EN ANNEN TIL Å VURDERE DERE! 3) Vi har hatt forsøk med full nedregulering. Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil det? 4) Jeg tror ikke Dr. Khan kan gi deg så mange råd bare over telefon. Jeg vil tro han bør se journalen deres for å se helheten - men igjen....gjør det du føler for. Det er jo verd en telefon!!! 5) Fertilitetsklinikken Sør er et offentlig klinikk. 6) Selv om det er langt for dere å reise helt ned hit, er jo ikke 7 mil ekstra så mye. Dere trenger jo ikke så mange turene pr. forsøk!! Håper du finner ut av det, Vikinne. Jeg tror i alle fall at de svarene/konklusjonene Dr. Khan ev. gir deg, er til å stole på. Han er jo som sagt den som har lengst fartstid i Norge på dette feltet og har sikkert vært bort i mange forskjellige tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-513039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vikinne Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Fint å se at du har satt deg godt inn i ting, Vikinne. 1) Jeg har ingen fasit å gi deg, men kun råd ut i fra det jeg selv ville ha gjort. 2) Jeg synes du bør stole på hva legen(e) anbefaler dere. Er du veldig uenig og i tvil - FÅ EN ANNEN TIL Å VURDERE DERE! 3) Vi har hatt forsøk med full nedregulering. Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil det? 4) Jeg tror ikke Dr. Khan kan gi deg så mange råd bare over telefon. Jeg vil tro han bør se journalen deres for å se helheten - men igjen....gjør det du føler for. Det er jo verd en telefon!!! 5) Fertilitetsklinikken Sør er et offentlig klinikk. 6) Selv om det er langt for dere å reise helt ned hit, er jo ikke 7 mil ekstra så mye. Dere trenger jo ikke så mange turene pr. forsøk!! Håper du finner ut av det, Vikinne. Jeg tror i alle fall at de svarene/konklusjonene Dr. Khan ev. gir deg, er til å stole på. Han er jo som sagt den som har lengst fartstid i Norge på dette feltet og har sikkert vært bort i mange forskjellige tilfeller. Hei! Igjen tusen takk for svaret! Det er ikke noen "alvorlig" grunn på hvorfor jeg ikke vil ha nedregulering. En av ICSI forsøkene måtte avbrytes etter flere uker med nedregulering og stimmu fordi det dannet seg en cyste p.g.a. nedreguleringen og dermed var det bare 1 egg som ikke var noen vits i å ta ut. Videre har jeg lest at nedregulering, som gjør at man kommer i en kustig overgangsalder, minsker bentetheten og det vedvarer et halvt år etter at man har sluttet med nesespray. Dette synes jeg ikke noe særlig om. Videre vet jeg etter lesing i masse fagliteratur at det helt klart er større sjanse for å lykkes uten nedregulering og at eggene helt kart har en bedre kvalitet. Dessuten produserer jeg aldri så mange egg (5-6) og det vil økne noe uten nedregulering. Dessuten er forsøk med nedregulering gammeldags i utlandet, i mange land blir det mer og mer kutta ut å ta slike forsøk. Og til slutt synes jeg forsøk med nedregulering tar altfor lang tid. Fasitten er at jeg rett og slett ikke liker nedregulering. Vi får se hva vi gjør. Et eller annet blir det nok uansett. Jeg skal holde deg oppdatert. Masse lykke til deg med 2 blå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92404-har-lyst-til-%C3%A5-gi-r%C3%A5d/#findComment-513264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.