Gå til innhold

Morsdagen, tullekommersj eller koselig tradisjon ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Nå er vel de fleste her inhabile på mottakersiden, men er det noen som syns morsdag er noe tull ?

Selv syns jeg det lukter kommersielle påfunn av amerikansk handelsstand. men...

Mora mi får nok oppmerksomhet, og er overalt så vi ikke klarer føge med, men en telefon i løpet av dagen får hun likevel. Butikkene tjener ikke noe på meg. Siden jeg fikk vaskemaskin i går til kr 6000, får jeg vel takke ?

Fortsetter under...

Jeg synes morsdagen er noe tull. Det synes mamma også, så i min famile er det ingen som bryr seg om den dagen.

Morsdagen kommer faktisk fra Japan. Jeg hørte historien bak en gang, men husker den ikke lenger. Farsdagen derimot, er noe den norske handelsstanden har funnet på for å tjene penger.

Gjest QuePasta

Jeg synes morsdagen er noe tull. Det synes mamma også, så i min famile er det ingen som bryr seg om den dagen.

Morsdagen kommer faktisk fra Japan. Jeg hørte historien bak en gang, men husker den ikke lenger. Farsdagen derimot, er noe den norske handelsstanden har funnet på for å tjene penger.

Det kan virke som om du roter litt med hvor morsdag/farsdag kommer fra.

Farsdagens historie:

http://www.scandion.no/article/articleview/1141/1/232/

Morsdagens historie:

Mødre har vært feiret i ulike former i mange kulturer. Den formen vi feirer i dag har følgende opprinnelse:

(se også: http://odin.dep.no/ud/norsk/generell/p30000701/p30000705/032091-991433/index-dok000-b-n-a.html )

Morsdag 2. søndag i februar. Morsdagen stammer fra USA, innstiftet til minne om Anna Reeves Jarvis, gift med en metodistprest og mor til elleve. Hun gjorde en stor organisatorisk innsats for moderskapets status. Etter at hun var død i 1906, ble den første morsdagen feiret i 1908, andre søndag i mai. Mellom første og andre verdenskrig ble morsdag innført i de fleste europeiske land. Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen den 9. februar 1919. Mens dagen til å begynne med ble arrangert av religiøse organisasjoner, er den senere gått over til å bli en familiedag, der mor oppvartes med kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake. Forretningslivet var raskt ute med å tilby varer spesielt til denne feiringen. Dagen blir synlig gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg kjøper ingenting, men ettersom jeg bor sammen med moren min, så koker jeg kaffe og baker kanskje noe godt til henne. Ser bare på det som en fin dag å gi henne litt ekstra oppmerksomhet på.

Sikkert koselig :-)

Er du mor ? Har du mor ? Eller begge deler ?

Mora mi var der da jeg ble født siera.

Jeg har en mor, men jeg er ikke en selv, nei. Min påstår også at hu var der når jeg ble født, men det kan jeg ikke si at jeg husker altså. Og disse skal man stole på!? Makan...

Ulv I Faarikaal

Jeg har en mor, men jeg er ikke en selv, nei. Min påstår også at hu var der når jeg ble født, men det kan jeg ikke si at jeg husker altså. Og disse skal man stole på!? Makan...

Min etterlyser flere barnebarn, men jeg sier hun har nok, og får klare seg med dem hun har, hun har ikke råd til fler sier jeg. 5 barnebarn og 2,5 oldebarn det siste oldebarnet er halvfabrikata forelpig.

Min etterlyser flere barnebarn, men jeg sier hun har nok, og får klare seg med dem hun har, hun har ikke råd til fler sier jeg. 5 barnebarn og 2,5 oldebarn det siste oldebarnet er halvfabrikata forelpig.

Mangel på barnebarn-bidrag fra min side har visst også enorm betydning har jeg skjønt. Det er visst det eneste som trekker etter man forlater redet selv, det. Så jeg har altså ikke sett stort til henne siden den gang. Stakkars lille mor som bare har fått bli farmor og ikke mormor...

Annonse

Ulv I Faarikaal

Mangel på barnebarn-bidrag fra min side har visst også enorm betydning har jeg skjønt. Det er visst det eneste som trekker etter man forlater redet selv, det. Så jeg har altså ikke sett stort til henne siden den gang. Stakkars lille mor som bare har fått bli farmor og ikke mormor...

Tittelen Oldemor og Bestemor henger meget høyt skjønner du, nesten som St Olvas orden, vet ikke hvorfor. De har ikke gjort noe for å få dem :-)

Jeg syntes det er noe tull og det syntes moren min også, så det er vel en sammenheng der :)

Den andre siden derimot blir meget fornærmet dersom denne og lignende dager ikke blir feiret og gjort stas på. - DET er heldigvis ikke mitt problem lenger.

Det er jeg ogaå, light da. Drikker fariisgreier i stedet, gradvis overgang.

Farris...? *blærk*

Her går det unevnelige mengder med rød saft :-/

Hvis den er litt sterk om man holder den i en spesiell vinkel mot lyset kan det nesten minne om cola... *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...