Gå til innhold

Symptomer paa dep.-kjoennsforskjeller?

Anbefalte innlegg

Er det forskjell paa menn og kvinner naar det gjelder symptomer paa depresjon?? Har hoert at de "klassiske" kjennetegnene, som tiltaksloeshet, forandringer i soevnmoenster og apetitt etc. ofte gjelder i stoerre grad for kvinner en for menn, og alvorlige depresjoner hos menn ofte blir oversett. Stemmer dette?? Har hoert at deprimerte menn gjerne "gjemmer" smerten ved aa oeke aktivitetsnivaaet, gjennom jobb, sosial aktivitet etc. Syns dette stemmer veldig for enkelte menn/gutter jeg kjenner godt. Naar de er langt nede, jobber de fra morgen til kveld, gaar ut hver kveld, og gjoer alt annet enn aa stenge seg inne og grine. Sikkert noe veldig selvdestruktivt i dette aa ikke tillate seg selv aa ha det vondt.

Hadde vaert interessant aa hoere hva psykiateren mener om dette. Er det slik at mange deprimerte menn ikke faar riktig behandling, siden de ikke scorer hoeyt paa de klassiske symtomene??

Vel, dette ble rotete, men...takker paa forhaand for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92588-symptomer-paa-dep-kjoennsforskjeller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ditt innlegg var ikke det minste rotete. Det er nettopp slik som du skriver:

Menn og kvinner har, på gruppenivå, forskjellige symptomer på depresjon.

Menn blir irritable, øker aktiviteten, arbeider, trener, men har mistet gleden (anhedoni). Flere menn enn kvinner glipper når en skal finne og identifisere deprimerte. Det ser en også på selvmordsstatistikken som svinger mellem 3:1 og 7:1 mellom kjønnene.

Kvinner gir seg lettere over, blir triste, passive, gråter, beklager seg til andre osv.

Blant legfolk er vanligvis ordet deprimert synonymt med ordet trist. Kvinner er tristere i sin depresjon. Menn opplever mindre tristhet.

Om en tar utgangspunkt i MADRS, så er tristhet bare 1 av 10 depresjonssymptom.

Jeg har en forkjærlighet for skalaen HADS (Hospital nxiety and Depression Skale). Den synes å være bedre til å finne menns depresjoner enn mange av de skalaer vi har brukt tidligere.

Å finne, diagnostisere og behandle menns depresjoner er en stor utfordring for kommunehelsetjeneste og fastlegene. Jeg har flere ganger foreslått at det opprettes legetibud på kveldstid forbeholdt menn som er i arbeid. Menn i arbeid har vanskelig for å ta seg fri og gå til legen ("A Man must do what he must do").

Ditt innlegg var ikke det minste rotete. Det er nettopp slik som du skriver:

Menn og kvinner har, på gruppenivå, forskjellige symptomer på depresjon.

Menn blir irritable, øker aktiviteten, arbeider, trener, men har mistet gleden (anhedoni). Flere menn enn kvinner glipper når en skal finne og identifisere deprimerte. Det ser en også på selvmordsstatistikken som svinger mellem 3:1 og 7:1 mellom kjønnene.

Kvinner gir seg lettere over, blir triste, passive, gråter, beklager seg til andre osv.

Blant legfolk er vanligvis ordet deprimert synonymt med ordet trist. Kvinner er tristere i sin depresjon. Menn opplever mindre tristhet.

Om en tar utgangspunkt i MADRS, så er tristhet bare 1 av 10 depresjonssymptom.

Jeg har en forkjærlighet for skalaen HADS (Hospital nxiety and Depression Skale). Den synes å være bedre til å finne menns depresjoner enn mange av de skalaer vi har brukt tidligere.

Å finne, diagnostisere og behandle menns depresjoner er en stor utfordring for kommunehelsetjeneste og fastlegene. Jeg har flere ganger foreslått at det opprettes legetibud på kveldstid forbeholdt menn som er i arbeid. Menn i arbeid har vanskelig for å ta seg fri og gå til legen ("A Man must do what he must do").

"Jeg har flere ganger foreslått at det opprettes legetibud på kveldstid forbeholdt menn som er i arbeid. Menn i arbeid har vanskelig for å ta seg fri og gå til legen ("A Man must do what he must do")."

...der hadde nok jeg, isåfall "ramla rett inn" for lenge, lenge siden......:-)

P:S . -velkommen tilbake...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...