Gå til innhold

Missforstodt

Anbefalte innlegg

Gjest studinne

Eg tror de aller fleste (ikke alle) missforstod innlegget mitt.

1. Eg vet at intlegens ikke har noe med utdanning, jobb eller penger å gjøre.

2. sosialintligens, eq og iq er langt fra det samme, personlig setter eg eq først.

3. eg er glad i kjæresten min og alle vennene våre.

Men prøv å forstå meg da..

Han og de fleste vennene hans har minimal utdannelse, selv har han et år etter grunnskolen (9kl.) men han har en god jobb, tjener bra og klarer seg helt selv.

Han liker dataspill, play station, sport osv.Eg deler ingen av disse intressene, eg liker å lese bøker, se dokumentarer (enkelte, langt fra alle) debatter på tv, gå på byn, gå turer osv.

Vi har felles intrsser også, både meg han og vennene hans liker å trene, se film eller bare snakke i lag.

Vi går godt i lag!!!

Men så kommer mine venner, en er ganske høyt oppe i politikken, flere studerer, mange leser bøker (hvilken som helst, er på internett osv.

Eg setter ikke noen høyrere en andre når det gjelder hva de er verdt, vi er alle mennesker!

Iq og jobb/karierre har heller ikke en sammenheng alltid, men ofte.

Så her er saken: Eg liker han og vennene hans, vi går godt i lag.

MEN eg liker å gå på kurs, lese og utvikle meg, kjæresten min har funnet sin drømme jobb og ønsker ikke mer for seg. Ikke leser han annet en på text tv, ikke er han på internett, leser bøker eller bladet. Eg har lyst til å utvikle meg og lære nye ting gjennom hele livet, kansje etter endt utdanning jobbe noen år for å så bygge på utdannelsen igjen. Kansje lære meg rusissk eller salsa, hva som helst!!

Og NEI eg er ikke flau over han når vi er med de

"smarte" (merk "") vennene mine og dere skal vite at eg har venner som er mer "bomsete" en hva han har, folk som ikke eier mål i livet uten om å feste opp mest mulig av andres skattepenger. Eg er glad i han og han i meg, men når to har så forsjellig behov for å utvikle seg selv, kommer det til å vare?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vil jo først si at dette innlegget virker mer gjennomtenkt enn det første, godt jobbet, vitner om at det er mye som rører seg oppe i toppetasjen...

det at du har et annet og større behov for personlig utvikling behøver ikke å være negativ for forholdet deres, det kan snarere være positivt. kan jo være at han overrasker deg og faktisk er interessert i hvordan det går med deg og planene dine, kanksje han blir en viktigere støttespiller enn du noen gang kunne forestilt deg...

det at han liker playstation og alle andre tenklige former for tv-spill og tidtrøyte, beviser bare at han er gutt, ikke noe galt i det...

du sier at du setter eq høyere en iq, godt, og med det så setter du kanskje kjærligheten over frykten også? jeg håper det. ser ingen grunn til at dette skal havarere kun fordi dere har forskjellige mål her i livet. støtt hverandre og du skal se at dette kan bli veldig bra... la tvilen komme ham til gode, du skal se dere vokser nærmere hverandre etterhvert...

lykke til...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-513283
Del på andre sider

Gjest studinne

vil jo først si at dette innlegget virker mer gjennomtenkt enn det første, godt jobbet, vitner om at det er mye som rører seg oppe i toppetasjen...

det at du har et annet og større behov for personlig utvikling behøver ikke å være negativ for forholdet deres, det kan snarere være positivt. kan jo være at han overrasker deg og faktisk er interessert i hvordan det går med deg og planene dine, kanksje han blir en viktigere støttespiller enn du noen gang kunne forestilt deg...

det at han liker playstation og alle andre tenklige former for tv-spill og tidtrøyte, beviser bare at han er gutt, ikke noe galt i det...

du sier at du setter eq høyere en iq, godt, og med det så setter du kanskje kjærligheten over frykten også? jeg håper det. ser ingen grunn til at dette skal havarere kun fordi dere har forskjellige mål her i livet. støtt hverandre og du skal se at dette kan bli veldig bra... la tvilen komme ham til gode, du skal se dere vokser nærmere hverandre etterhvert...

lykke til...

Tusentakk for godt svar!

Hehe, vet at de fleste gutter i de fleste samfunslag liker ps2, og det synest eg bare er kult, men han kunne vel også ha litt andre intresser?

Men kansje det dukker opp senere enda han ikke tror det selv nå;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-513288
Del på andre sider

Ærlig? Nei, jeg tror ikke det ...

Fordi ...

Når man blir forelsket, tiltrukket av hverandre så har dette like mye med at man liker egenskaper hos den andre som at man tillegger den personen egenskaper h*n ofte ikke har. Jeg personlig, tror ikke at, når den verste forelskelsen har lagt seg, kan passe sammen med en som er totalt ulik.

Med dette mener jeg overskriftene i livet. Det er noen ting som er viktigere for oss enn andre. Vi kan meget godt fungere sammen med noen som ikke er like oss selv - noen ganger er det en stor fordel - men du må sette deg ned å tenke på hva som betyr noe for deg.

Hvis du er ambisiøs, søker kunnskap, engasjerer deg, så har jeg ingen problem med å forstå at det kan være problematisk for deg å dele livet med en sofagris som ikke ønsker å ta stilling til noe annet enn nye playstationspill som har kommet på markedet.

Personlig ville jeg følt det vanskelig å skulle dele livet sammen med en fyr som bare dugde til knulling. Jeg setter pris på å ha en partner jeg kan se opp til, noen jeg kan diskutere med og noen jeg kan stole på - noen jeg kan utvikle meg sammen med. At jeg ikke passer med andre menn betyr ikke at dette er dårlige menn, usympatiske menn, eller menn som ikke er bra nok. Det har bare med at jeg ikke har det bra med dem - og de helt sikkert ikke har det bra sammen med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-513342
Del på andre sider

Tusentakk for godt svar!

Hehe, vet at de fleste gutter i de fleste samfunslag liker ps2, og det synest eg bare er kult, men han kunne vel også ha litt andre intresser?

Men kansje det dukker opp senere enda han ikke tror det selv nå;-)

alt til sin tid... kan ikke huske å ha lest hvilken alder dere er i, men aner meg at dere kanskje er rundt 20 +-, hvilket betyr at dere står i startgropa i livet... mennesker forandrer seg hele livet, gutter har en tendens til å skifte mening fort, det som gjaldt i mai gjelder helt sikkert ikke nå...

så som sagt, ikke ta sorgene på forskudd, ta tiden til hjelp. dersom du virkelig er glad i ham, så kommer dere til å få et fint liv sammen, regardless of utdanning og venner...

lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-513509
Del på andre sider

Han må altså begynne å lese bøker, se enkelte dokumentarer på TV, gå turer og slutte med PS og sport?

Det er ikke heldig å være for like i et forhold og bare ha de samme interssene. Og dere deler jo noen interesser. De andre kan der utøve med venner og kolleger.

Jeg har 9 års utdannelse etter grunnskolen, men liker også dataspill, sport og TV. Selv om jeg også kan lese aviser, se dokumentarer, bruker internett og går på byen.

Alle ulike, med unike interesser. Kan du ikke være sammen med noen som ikke deler alle dine interesser, og ikke noe mer, tror jeg du vil slite med å finne noen.

At han er fornøyd med jobben og livet sitt er vel ikke i veien for at du kan utvikle deg videre? Han er mer åpenhjertet og hindrer deg jo ikke.

Uansett hvordan du vrir og vender på det virker du snobbete. Du klarer ikke å akseptere at han har lite utdannelse, lite felles interesser med deg (som du anser som bedre enn hans intersser) og at han ikke vil utvikle seg på samme måte som deg. Kanskje du ikke skammer deg over han ovenfor dine venner, men du skammer deg ovenfor deg selv. Du føler at han ikke er bra nok for deg og du irriterer deg over alt med han du ikke synes er bra nok.

Dette vil nok neppe vare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514054
Del på andre sider

Annonse

Gjest appendix

Den som treffer noen å være glad i er heldig. Hvis det er gjensidig er en enda heldigere.

Hvis i tillegg denne personen du er blitt glad i deler mange av dine interesser og meninger er du mer heldig enn du selv skjønner.

Tror folk må slutte å stille så store krav til forholdene sine jeg! Da hadde de også kanskje vart litt lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514077
Del på andre sider

Her har det vel lite med at dere har forskjellige interesser , forskjellig utdanning osv. men at dere er på helt ulike intelektuelle nivå. Du søker etter kunnskap - følger med i samfunnet - vil gjerne kunne diskutere dette med din partner. Din partner har en grei jobb - grei økonomi - mange interesser utenom jobb - er fornøyd med det han har og søker kanskje ikke videre. Ingen av dere to er det noe galt med - men jeg tror ikke dere passer hverandre. Selv om han sikkert er kjekk , snill , grei og alt det der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514135
Del på andre sider

Den som treffer noen å være glad i er heldig. Hvis det er gjensidig er en enda heldigere.

Hvis i tillegg denne personen du er blitt glad i deler mange av dine interesser og meninger er du mer heldig enn du selv skjønner.

Tror folk må slutte å stille så store krav til forholdene sine jeg! Da hadde de også kanskje vart litt lenger.

Det handler ikke om å stille krav til forholdet - det handler om å være sammen med noen man passer sammen med. Å være glad i noen er ikke nok - det vet de fleste som har noen år "på ræva".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514138
Del på andre sider

Gjest appendix

Det handler ikke om å stille krav til forholdet - det handler om å være sammen med noen man passer sammen med. Å være glad i noen er ikke nok - det vet de fleste som har noen år "på ræva".

Det jeg ville fram til er at mange streber etter det ultimate forholdet. Det er det de sammenligner sitt kanskje noe hverdagslige forhold med.

Men hvor mange er det som er så heldige at de ender opp med et slikt 'perfekt' forhold? Svært få! Istedenfor å bruke livet på å prøve å finne det ultimate samboer-forholdet, så må det vel være mer fornuftig å senke kravene en smule skulle jeg tro. Og kanskje snu forventningene om bra oppførsel fra partneren til å like mye dreie seg om å gjøre noe bra selv.

Og jeg mener virkelig at det å være glad i noen er veldig mye verdt. Mye lettere å bygge et godt forhold når partene er glade i hverandre, selv om en er forskjellige ellers.

Da er en igjen tilbake der ved at en må bestemme seg for hva er 'bra nok'...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514163
Del på andre sider

Annonse

Jeg må le litt når jeg leser innlegget ditt. Du starter hele innlegget med å skrive ordet "misforstått" helt feil! Og så fortsetter du i samme bane, feil på feil, og hele veien skryter du av hvor mye du leser og utdannelsesnivå....

Jeg får det ikke helt til å stemme. Du virker ikke spesielt mye smartere enn han kjæresten din som du tror du er så mye bedre enn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514213
Del på andre sider

Jeg må le litt når jeg leser innlegget ditt. Du starter hele innlegget med å skrive ordet "misforstått" helt feil! Og så fortsetter du i samme bane, feil på feil, og hele veien skryter du av hvor mye du leser og utdannelsesnivå....

Jeg får det ikke helt til å stemme. Du virker ikke spesielt mye smartere enn han kjæresten din som du tror du er så mye bedre enn.

*ler* For ikke å snakke om "intlegens" da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514220
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kort innpå!

Dama kan jo lide av dysleksi da. Lærte nettopp på skolen at det at du ikke kan lese eller skrive korrekt ikke har noe med intelligens å gjøre. Vel å merke hvis det _er_ dysleksi da...

Ellers så må jeg si at jeg har ledd litt jeg også. Du skal liksom helst fremstå som ganske så feilfri selv når en velger å rakke ned på andre personers intelligensnivå.

Men ellers så må jeg si at jeg selv skriver mye feil i innleggene mine her. Det er fordi jeg oftest ikke gidder lese dem igjennom og heller ikke bruke tid på å redigere dem. Og sikkert også fordi jeg har en sykdom som går utover konsentrasjonen. Men folk forstår vel meningen bare de legger godviljen til. Og heldigvis får vi ikke karakterer her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514221
Del på andre sider

Kort innpå!

Dama kan jo lide av dysleksi da. Lærte nettopp på skolen at det at du ikke kan lese eller skrive korrekt ikke har noe med intelligens å gjøre. Vel å merke hvis det _er_ dysleksi da...

Ellers så må jeg si at jeg har ledd litt jeg også. Du skal liksom helst fremstå som ganske så feilfri selv når en velger å rakke ned på andre personers intelligensnivå.

Men ellers så må jeg si at jeg selv skriver mye feil i innleggene mine her. Det er fordi jeg oftest ikke gidder lese dem igjennom og heller ikke bruke tid på å redigere dem. Og sikkert også fordi jeg har en sykdom som går utover konsentrasjonen. Men folk forstår vel meningen bare de legger godviljen til. Og heldigvis får vi ikke karakterer her.

Si ikke det. Mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514223
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Du er ikke _veldig_ god til å skrive korrekt og velformulert til å ha studert så lenge.

Det tyder på at du ikke har veldig mye skoleintelligens selv. Trøst deg iallefall med at det ikke er den viktigste intelligensen.

Min sønn som ikke engang er ferdig med ungdomsskolen uttrykker seg bedre og staver ordene mer korrekt enn det du kan vise til. Ikke leser han mye heller forresten.

Jeg kan ikke annet enn skjønne at du må skryte på deg litt av denne 'belestheten' din jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92652-missforstodt/#findComment-514228
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...