Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert på denne henvendelsen?

Anbefalte innlegg

For det første, jeg tilhører egentlig ikke dette forumet mer. Gjorde det, for fire år siden, håper det går greit å spørre dere.

I dag fikk jeg en mail med følgende tekst:

"Hei. Mitt navn er X og jeg er 10. klasse elev ved X skole i X. vi har prosjekt om prøverørsbefruktning. det

praktiske og det etiske ved det. siden dere har opplevd det tenkte jeg at dere kanskje kunne hjelpe meg med den etiske siden og annen informasjon ellers. Det er venskelig og finne noe om det etiske rundt det. så kanskje

dere vil være så snill å fortelle meg hva dere føler om emne. da hadde jeg vært evig takknemlig. Takk på forhånd."

Jeg må inrømme at jeg ble litt paff. Skulle gjerne visst kilden hennes. Nå har vi aldri lagt skjul på at sønnen vår er unnfanget ved hjelp av IVF, men vet hun det, tro? Har sendt henne et svar med spørsmål om kilde, så får vi se om vi kan hjelpe henne etterhvert.

Hva hadde du syntes om en sånn henvendelse? Jeg synes det blir å tråkke litt for langt inn på vårt private område.

Fortsetter under...

skjønner godt du ble paff. tror faktisk jeg hadde blitt ganske irritert over en sånn henvendelse- hadde hun oppgitt kilder kunne det vært greiere.

virker litt frekt å bare "buse ut" med det spørsmålet uten å opplyse om hvem hun konkret har hørt det fra.

greit at dere har vært åpne om det, men hun burde ha oppgitt en konkret kilde- så ville jeg heller tatt det fra der.... og sett hva jeg ville gjort da.

Er det ikke sannsynlig at kilden hennes er lokalavisen?

(Nå tar jeg selvfølgelig forbehold om at jeg husker feil, blander sammen osv) Men det var du og mannen din som var i Fredrikstad Blad for noen år siden, med historien om hvordan sønnen deres ble unnfanget ved ivf, og hvordan dere etterpå fikk en datter "på egen hånd"?

Hvis jeg husker riktig, så synes jeg egentlig ikke at dette er å tråkke inn på deres private område; når man forteller en sånn historie i media kan man ikke regne den som privat etterpå - det er til og med mulig at artikkelen fremdeles er søkbar på nettet fremdeles?

Hvis jeg husker feil, og det ikke var dere - ber jeg pent om unnskyldning. Dersom dere bare har fortalt til venner og kjente, er det legitimt å lure på hvor hun har opplysningene fra.

PS: Dersom du ikke har lyst til å svare henne, kan du sende henne videre til meg. Jeg svarer gjerne, og oppgir epostadresse hvis du spør!

Er det ikke sannsynlig at kilden hennes er lokalavisen?

(Nå tar jeg selvfølgelig forbehold om at jeg husker feil, blander sammen osv) Men det var du og mannen din som var i Fredrikstad Blad for noen år siden, med historien om hvordan sønnen deres ble unnfanget ved ivf, og hvordan dere etterpå fikk en datter "på egen hånd"?

Hvis jeg husker riktig, så synes jeg egentlig ikke at dette er å tråkke inn på deres private område; når man forteller en sånn historie i media kan man ikke regne den som privat etterpå - det er til og med mulig at artikkelen fremdeles er søkbar på nettet fremdeles?

Hvis jeg husker feil, og det ikke var dere - ber jeg pent om unnskyldning. Dersom dere bare har fortalt til venner og kjente, er det legitimt å lure på hvor hun har opplysningene fra.

PS: Dersom du ikke har lyst til å svare henne, kan du sende henne videre til meg. Jeg svarer gjerne, og oppgir epostadresse hvis du spør!

Du har helt rett, det var oss som sto frem.

Hadde hun tatt med dette i mailen hun sendte, hadde det også vært helt greit. Vi er, og kommer til å være, åpne om det.

Det jeg reagerte på var at hun, ved ikke å oppgi kilde, kanskje ikke visste hvor åpne vi egentlig har vært med dette.

Har fått ny mail, jeg, med kilde. Så da kommer jeg selvfølgelig til å svare henne så godt jeg kan :-)

Du har helt rett, det var oss som sto frem.

Hadde hun tatt med dette i mailen hun sendte, hadde det også vært helt greit. Vi er, og kommer til å være, åpne om det.

Det jeg reagerte på var at hun, ved ikke å oppgi kilde, kanskje ikke visste hvor åpne vi egentlig har vært med dette.

Har fått ny mail, jeg, med kilde. Så da kommer jeg selvfølgelig til å svare henne så godt jeg kan :-)

Jeg skjønner hva du mener når du forklarer det sånn.

En annen ting man kan lure på er jo hvor hun fikk epostadressen din fra; den står jo ikke i avisen, antagelig! Men det har hun sikkert fortalt deg nå.

Lykke til med besvarelsen av "de etiske sidene".... Jeg må tilstå at jeg av og til blir lattermild når diskusjonen tar den retningen; folk er noen ganger så ufattelig innsporet på "kunstig" og "prøverør", at det blir litt komisk. Jeg lurer på om de ser for seg sci-fi-scener hvor våre søte små ligger i en boblende vanntank på laben og sover seg gjennom 9 mnds svangerskap - alt mens de vordende foreldre fyker fra og til i labfrakker og følger med på utviklingen av ansikstrekk, hårfarge, IQ og EQ på dertil egnede monitorer, mens labassistentene titt og stadig tilsetter noe av dette og litt av hint for å få til det optimale resultatet...?

For øvrig benytter jeg anledningen til å "hilse pent", og tilstå at jeg følger litt ekstra med når jeg innimellom ser innlegg fra deg; vi har noen likhetstrekk ser du:

Vi har også ett prøverørsbarn og et meget uventet men ufattelig velkomment "egenprodusert", selv om sistnevnte fremdeles bor i min mage (ankomst i april, regner vi med)

Og vi har også vært avisstoff i FB, i forbindelse med egenbetalingssaken fikk jeg og prøverørsprinsessen lov til å være forsidepiker (høsten 2001) Og så bor vi ikke så allverdens langt fra dere, da (Asmaløy i nabokommunen...)

Bare sånn at min kildehenvisning er avklart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...