Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden jeg fikk min første mens da jeg var 14(er nå 35),hatt uregelmessige menstruasjoner.For 12 år siden begynte jeg å gå fast til gynekolog.Det har blitt tatt mange blodprøver men de har aldri gitt noe avgjørende svar.I September i fjor fortalte min gynekolog at jeg muligens har en svak form av PCO.Han sier at det da samler seg opp tomme ,umodne eggsekker i eggstokkene mine ,og at eggstokkene får utseende som en ost med hull.( jeg undrer på om disse eggsekkene er cyster?).I dag var jeg igjen på undersøkelse fordi jeg har hatt smerter nede i venstre side,det gjør vondt når jeg trykker der og når jeg hoster,enkelte bevegelser gjør også vondt.Han tok en vaginal ultralyd og saat jeg hadde en av disse eggsekkene,han kalte det cyste denne gangen,han sa den var ca 3 cm stor ,og hannevnte at det dsannsynligvis hadde vært en blødning i et gult legeme,Jeg ble selvsagt veldig engstelig ,men han sa det var ikke noe farlig at denne cysten villr forsvinne av seg selv,og at de ikke foretar noe kirurgisk inngrep for a fjerne den,og at det så ut som den var i ferd med a "dø".Jeg er imidlertid redd for at noe skal skje ,at egggstokken skal sprekke at jeg skal få indre blødninger osv,men han garanterte at den ville forsvinne.Jeg vet at jeg snart får mensen,pga hovne bryster og svettinger,men som sagt så ble jeg veldig engstelig av det hele ,og ønsker bare et svar på om hva er det egentlig han mener med at cysten vil forsvinne,er det en spesiell form av en cyste som forsvinner av seg selv,kann eggstokken sprekke,kan den vri seg rundt sin egen akse.Jeg er veldig bekymret selv om han sa at den ville forsvinne .

Og hva er dette gule legeme hvor han trodde det hadde vært en blødning ,og hvorfor var det blødning i det?Han mente at de smertene jeg har var forårsaket avdenne cysten.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93138-pcoumodne-eggsekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCO betyr at en eggstokk har mange små (under 10 mm) cyster eller eggsekker. Du forteller ikke hvordan dine menstruasjoner oppfører seg nå? Men i helseleksikon kan du lese mer om PCO eller PCOS:

Etter eggløsning danner det seg ’det gule legeme’ i området hvor egget løsnet. Det er en slags kjertel som produserer hormoner og forbereder kroppen på graviditet, men hvis det ikke skjer, ’dør’ det gule legeme i løpet av to uker. Det er det programmert til. Det oppstår meget lett blødning i dette vevet, det danner seg en liten blodansamling. Det kan gi smerter. Det blir som en annen blodansamling etter f.eks. et slag, blodet suges etterhvert opp av kroppen. Slik skjer også i eggstokken. Du skal ikke være engstelig i det hele tatt. Det man har sett på ultralyd forekommer hos mange (de fleste?) kvinner hver måned, og det er meget, meget sjelden at det gir symptomer som f.eks. blødning i bukhulen. Jeg husker ikke å ha sett denne typen av cyste ’dreie seg rundt’.

Jeg håper du nå kan slappe av. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93138-pcoumodne-eggsekker/#findComment-517033
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...