Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og har fått konstantert livmorfremfall. Var gjennom en fødsel for 2 år siden. Er henvist til gynegologisk pol.kl. med en ventetid på 3 mnd......sukk. Er det slik at et inngrep for å "heise" den opp innebærer at jeg ikke kan få flere barn? Jeg ønsker det, og hvordan er sjansene for å bli gravid nå? Er det OK med samleie?

Jeg har arbeid i helsevesenet som innebærer noe løfting. Hvordan stiller det seg? Er redd for at jeg ved tunge løft kan bli verre slik at et inngrep blir nødvendig og dermed er muligheten til å få flere barn borte. Er nå sykemeldt, er det noe jeg bør fortsette å være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93152-livmorfremfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ha ulike former for fremfall: fremfall av blære eller av rektum eller nedsunken livmor. Man kan operere, men venter gjerne til kvinnen har fått de barn hun ønsker. Men en operasjon umuliggjør ikke senere graviditet. I noen tilfeller velger man å legge opp en støttering (det er mulig å gjennomføre samleie selvom det er en ring opplagt).

Du kan selvsagt ha samleie. Det som faller frem faller lett på plass og pleier ikke å være hindring for samleie.

Det er ikke vanlig å sykmelde for fremfall. Lær korrekt løfteteknikk som skåner ditt underliv og forsøk å være flittig med knipeøvelser. Det kan i noen tilfeller hjelpe.

Det er ikke noe problem å gjennomføre graviditet med ’fremfall’ som ikke er operert det vil trekke seg oppover etterhvert som livmoren vokser.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93152-livmorfremfall/#findComment-517048
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...