Kanga Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Har prøvd å bli gravid i 10 mnd.uten resultat. Har fra før et barn på 3 år. Den gang ble jeg gravid etter 1 mnd. De siste 2 mnd har jeg forsøkt meg med eggløsningstest. Første gang fikk jeg ikke utslag, enda jeg målte f.o.m dag 11 t.o.m.dag 15 i syklusen. (Har en syklus på 28-30 dg.) Andre gangen fikk jeg et utslag som jeg var litt usikker på -strekene var omtrent like, på dag 15. Har i tillegg korte menstruasjoner - ca.3 dager.Slik var det ikke før jeg fikk mitt første barn. Da varte mensen i 5 dager, og jeg blødde relativt mye. Kjenner av og til smerter i eggstokkene/underlivet. Kan det være tette eggstokker? Fjernet hormonspiral for ett år siden, og gynekologen sjekket da for evt.cyster, fordi jeg hadde hatt smerter i eggstokkene, men fant ingenting. Må nevne at mannen min har en jobb der han er borte annenhver uke, så noe av "feilen" kan jo ligge der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93182-tette-eggstokker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Eggløsningen finner sted ca 14 dager før menstruasjonen. Hvis det i den syklus du brukte eggløsningstest var 30 dagers intervall, der det ikke så rart at det ikke kommer utslag. Det vil først komme på ca dag 16. Egentlig er det ikke så mye å vinne ved slike tester, for det er dagene før og sleve eggløsnigsdagen som er den periode hvor du kan bli gravid. Etter eggløsning er det stort sett ingen mulighet. Du har bare forsøkt i 10 måneder, og hvis din mann er borte halvparten av tiden så har dere faktisk bare forsøkt i 5 måneder. Se på din kalender og når han er borte. Hvis han er borte annenhver uke kan det –i værste fall- falle sammen med din fruktbare periode som er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Underlivssmerter er sjelden forårsaket av feil på eggstokker eller eggledere. Det kan iblant forklares ved tilstanden endometriose (se i helseleksikon). Da kan det også være redusert fruktbarhet. Tette eggledere (ikke eggstokker, de kan ikke være tette) kommer etter en underlivsbetennelse som vanligvis gir akutte symptomer med smerter og feber. At din menstruasjon er kort betyr ikke noe. Mit råd er at du sjekker om din manns turnus kolliderer med dine fruktbare dager, og at han evt får endret sin arbeidsrytme. Først etter 12 måneders forsøk er det vanlig å starte utredning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93182-tette-eggstokker/#findComment-517395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.