Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel enkelte praktiske problemer med å bruke surrogatmor, blant annet at dette ikke er tillatt her i landet. Men det er klart at sånne problemer kan løses, og det var vel ikke det du var ute etter, men snarere tanker og argumenter pro et con?

For meg personlig har det å bruke surrogatmor aldri vært et tema - våre problemer har ikke vært av en sånn karakter at det har vært nødvendig.

Men tanker rundt det har jeg likevel - og jeg kan godt dele noen av dem med deg:

Jeg tror at løsningen med surrogatmor kan bli veldig vanskelig for de involverte, særlig for surrogatmoren selv. Men jeg tror likevel at det kan fungere dersom forholdene ligger til rette.

Så tror jeg at sjansen for at det fungerer bra er vesentlig større dersom det ikke er penger med i bildet, og dersom surrogatmoren i utgangspunktet har et nært og godt forhold til foreldreparet. Dvs at surrogatmoren er en venninne, søster eller lignende, og at vedkommende stiller livmoren sin til disposisjon fordi hun ønsker å hjelpe paret - ikke fordi hun vil ha økonomisk fordel av det. Forhåpentligvis vil dette være lettere for surrogatmoren følelsesmessig - hun gjør dette fordi hun vil hjelpe et par hun er glad i, samtidig som hun vil ha anledning til å ha kontakt med barnet som har vokst frem i hennes livmor, også etter at det er født.

Selvfølgelig kan det bli vanskelig likevel - det er nok ikke lett for noen kvinne å gi fra seg et barn man har båret fram - men jeg tror som sagt sjansene er bedre når de involverte kjenner hverandre og bryr seg om hverandre fra før, og det ikke dreier seg om penger.

Men risikoen for at noe skjærer seg er jo uansett til stede. Det kritiske punktet følelsesmessig og juridisk er tiden rett etter fødselen; Hva skjer dersom surrogatmoren på dette tidspunktet nekter å gi barnet fra seg? Det er selvfølgelig viktig å ha klare juridiske avtaler, men uansett hvor mye advokatmat man lager risikerer man at surrogatmoren nekter å slippe barnet. Hva da?

Jeg tror at det å bli foreldre til et barn ved hjelp av surrogatmor er relativt ukomplisert for foreldreparet; selve svangerskapet er antagelig det tøffeste, fordi man ikke får lov til å være gravid "selv". Man må følge det hele litt på avstand, og angsten for at det skal oppstå problemer underveis og etter fødselen kan sikkert være tung å bære. Men når barnet er født, og paret har overtatt som foreldre praktisk og juridisk, da tror jeg det hele er fullstendig ukomplisert for de aller, aller fleste.

Så for å koke det hele ned litt; jeg tror at det å bruke surrogatmor kan fungere. Jeg har ingen moralske eller etiske anfektelser når det gjelder tanken på å benytte en annen kvinnes livmor, sånn sett vurderer jeg surrogatmorskap omtrent på nivå med egg- og sæd-donasjon. Men følelsesmessig er det et risikabelt prosjekt. Og jeg er uhyre skeptisk til å bruke en ukjent surrogatmor hvor det er snakk om økonomisk kompensasjon for "utførte tjenester". Årsaken til det er delvis at jeg føler det blir umoralsk å gjøre noe slikt til et spørsmål om penger, og delvis at jeg tror sjansen for avtalebrudd og uhåndterlige følelser er mindre når det dreier seg om mennesker som har omsorg for og respekt for hverandre.

Sånn tenker jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93229-surrogatm%C3%B8dre/#findComment-517575
Del på andre sider

Gjest bareetsvar

Jeg skjønner godt at dere ønsker å bli biologiske freldre, men dette virker komplisert.

For det første så involverer dere jo et tredje menneske med kropp og sjel. Hun skal bære fram barnet, føde det og så gi det fra seg. Og hvordan blir dette følelsesmessig for henne...?

Dessuten, i følge norsk lov så er det den som føder barnet som er moren, og dere må da i så fall adoptere det. Hva hvis det ikke går i orden?

Min mening er at dette blir mye vanskeligere enn egg/sæddonasjon.

Men jeg vet ikke noe om emnet, bare noen tanker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93229-surrogatm%C3%B8dre/#findComment-517707
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...