Gå til innhold

Bekymret 9 dager etter termin!

Anbefalte innlegg

Gjest februarmamma

Jeg er førstegangsfødende og hadde termin 7/2. Har vært på 12 svangerskapskontroller hos jordmor/lege siden jeg ble gravid og alt har vært helt perfekt hver eneste gang. Var hos jordmor 4/2 og lege 13/2. Begge sa at nå kan det skje når som helst og alt virket veldig bra med meg og barnet. Hodet festet seg en av de første dagene i januar, slimproppen forsvant for 14 dager siden og for 11 dager siden var livmorhalsen 1,8 cm lang. De siste 4 ukene har jeg hatt veldig mye kynnere. De varer 1-2 minutter og noen er litt vonde (gir murringer nederst i magen, ut mot hofter/lysker og nederst i ryggen, litt ned på rompa). Det er fortsatt liv i magen min.

Jeg vet veldig godt at det er helt normalt og vanlig å føde 14 dager etter terminen. Og jeg vil stole på naturen. Jeg er fornuftig, har bakkekontakt og vet hva jeg vil tenke, men får det ikke til. Blir så bekymret og klarer ikke slå meg helt til ro. Redd for at jeg må settes i gang, siden jeg vil at dette skal skje helt naturlig. Tenker at det er noe galt med meg siden fødselen ikke har startet ennå. Også er jeg selvfølgelig bekymret for hvordan babyen min har det. Er det like bra inni magen 9 dager etter termin, får den næring, fungerer morkaken, er fostervannet friskt osv...

Jeg har bekkenløsning og mye vondt, men jeg synes ikke det er noe å bekymre seg over. Det stresser meg ikke.

Har fått overtidskontroll på sykehuset 24/2, altså 17 dager etter termin. Synes det er så lenge etter termin.

Det har ikke hjulpet med baking, pusse vinduer, tøy og bøy, gå turer, sterk mat, mye sex... Bare så det er sagt :)

Kan du være så snill å kommentere mest mulig av dette. Komme med objektiv informasjon, fakta, råd...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93520-bekymret-9-dager-etter-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du bekymra - så ta kontakt med fødeavd. De kan ta en UL, og få sjekka om det er nok fostervann, etc.

Ingen grunn til å gå hjemme og lure - for det er litt risiko med å gå flere dager over terminen.

Jeg har selv født to ganger, begger ganger 13 dager over terminen. Andre gang måtte fødselen igangsettes pga. for lite fostervann.

Trine Endsjø, jordmor

Jeg har full forståelse for at det er mange tanker som melder seg nå som du er på overtid. Du er imidlertid ikke alene. For hånden har jeg ingen statistikk på hvor mange som går så langt over tiden at de må settes igang, men det er ganske mange. De aller fleste som går over tiden går imidlertid spontant i fødsel. Det er ikke så lett å sette i gang fødselen ved å vaske hus, springe trapper osv. som man skulle tro. Det vanligste er at man blir mer sliten enn nødvendig. Hvis du har et sterkt ønske om å hjelpe naturen på vei, kan du evt. kontakte en akupunktør (med høy kompetanse, altså ikke noen ukers kurs) og forhøre deg om vedkommende kan hjelpe deg med å sette i gang rier. Noen har opplevd at dette har effekt. Det du forteller om kraftige kynnere er et godt tegn på at kroppen forbereder seg. Du må prøve å la kroppen din få nok hvile og søvn så du ikke er mer sliten enn nødvendig når det hele setter igang. Erfaring viser at de aller fleste barn har det helt fint i mors liv også på overtid. Morkaken skal kunne klare den oppgaven og navlesnoren skal også kunne frakte både surstoff og næring til barnet en stund ennå. Hvis det mot formodning lide overlast der inne, vil man kjenne at den sparer på kreftene og blir MYE roligere. Skulle du kjenne at det er mye mindre liv enn vanlig må du ta kontakt med sykehuset. Det vanligste her til lands er at man blir kalt inn til overtidskontroll når man har gått ut 42 uker, altså ca. 12 dager over termindato (ultralydtermin). Jeg må tilstå at jeg synes 17 dager er i lengste laget. Ved overtidskontroll sjekkes forholdene rundt livmoråpningen (modenhet) og man tar ultralyd for å finne ut om barnet har det bra, om det er god flow i navlesnoren og om barnet har lagt seg i riktig posisjon. Fostervannet er ikke så lett å få sjekket før det har begynt å renne fordi farger skiller seg fra hverandre på ultralyd.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din jordmor/lege om dine bekymringer ang. så sen overtidskontroll. Kanskje kan du få en tidligere time. Det er ingen grunn til at du skal lide deg gjennom de siste dagene. Nå skal du ruge, prøve å kose deg, hvile og prøve å ha positive tanker rundt fødselen. Jeg ønsker deg lykke til med fødselen.

Jeg har erfaring medå gå over tiden: Med førstmann ble fødselen satt igang slik at jeg fødte 18 dager etter termin - og med nummer to startet fødselen 14 dager etter termin, og jeg fødte dagen etter (15 dager etter).

Noen kvinner kan reagerer positivt (dvs at fødselen settes i gang) ved at jordmor eller lege foretar "stripping" av livmorhalsen, dvs trekker litt og utvider den noe ved underlivsundersøkelse. Det var antakelig det som gjorde at fødselen begynte på andremann. Jeg var til overtidskontroll om formiddagen, og legen gjrode det, og om kvelden begynte det. Det virket imidlertid ikke ved den første fødselen.

Jeg synes du skal ringe føde-poliklinikk og be om overtidskontroll 14 eller 15. dagen, og ikke vente til dag 17. Med førstemann hadde jeg det dag 14, kom tilbake dag 16 og da satte de meg i gang.

Det er lange dager på slutten, men så lenge barnet har det bra (nok fostervann og fungerende morkake), er det best å vente. Det var ikke noe særlig greit å bli satt i gang (langvarig fødsel.....).

Vi prøvde alle gode kjerringråd (unntatt lakserolje, som visstnok ikke er bare-bare): gå tur, strekke og bøye seg, sex, sterk mat, vin ++++ - men ingenting hjalp første gangen. Andre gangen hjalp nok overtidsvurderingen.

Lykke til! Kanskje du allerede er i gang?!

Gjest februarmamma

Jeg har erfaring medå gå over tiden: Med førstmann ble fødselen satt igang slik at jeg fødte 18 dager etter termin - og med nummer to startet fødselen 14 dager etter termin, og jeg fødte dagen etter (15 dager etter).

Noen kvinner kan reagerer positivt (dvs at fødselen settes i gang) ved at jordmor eller lege foretar "stripping" av livmorhalsen, dvs trekker litt og utvider den noe ved underlivsundersøkelse. Det var antakelig det som gjorde at fødselen begynte på andremann. Jeg var til overtidskontroll om formiddagen, og legen gjrode det, og om kvelden begynte det. Det virket imidlertid ikke ved den første fødselen.

Jeg synes du skal ringe føde-poliklinikk og be om overtidskontroll 14 eller 15. dagen, og ikke vente til dag 17. Med førstemann hadde jeg det dag 14, kom tilbake dag 16 og da satte de meg i gang.

Det er lange dager på slutten, men så lenge barnet har det bra (nok fostervann og fungerende morkake), er det best å vente. Det var ikke noe særlig greit å bli satt i gang (langvarig fødsel.....).

Vi prøvde alle gode kjerringråd (unntatt lakserolje, som visstnok ikke er bare-bare): gå tur, strekke og bøye seg, sex, sterk mat, vin ++++ - men ingenting hjalp første gangen. Andre gangen hjalp nok overtidsvurderingen.

Lykke til! Kanskje du allerede er i gang?!

Jeg venter enda, jeg! Det går veldig bra. Har fått kontroll 14 dager etter termin. 12 dager etter i dag.

Veldig fint å høre om dine erfaringer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...