girl21 Skrevet 12. november 2000 Skrevet 12. november 2000 Hei! Jeg fikk mensen da jeg var 12 år.Da var den regelmessig.Et år senere blødde jeg så mye(1mnd) i strekk,så jeg gikk til legen.Legen ga meg hormontabletter sånn at mensen/eggløsing skulle komme regelmessig og vare i normalt mange dager(ca.1 uke).Dette gikk fint.Etter et år på disse hormontablettene sa legen at jeg skulle slutte på dem og se om mens-syklusen var blitt normal.Men etter et år UTEN hormontabletter hadde jeg ikke hatt mensen en eneste gang.Og da ga legen meg p-piller,for at det skulle bli normal syklus.I 4-5 år har jeg nå gått på p-piller.Burde jeg sluttet med dem slik at jeg kunne sjekket om alt var normalt med mens-syklusen,ikke minst eggløsningen.Jeg er litt redd for at jeg f.eks ikke HAR eggløsning,og da kan jeg vel få problemer med å få barn.Hva synes du? 0 Siter
girl21 Skrevet 12. november 2000 Forfatter Skrevet 12. november 2000 Hei! Jeg fikk mensen da jeg var 12 år.Da var den regelmessig.Et år senere blødde jeg så mye(1mnd) i strekk,så jeg gikk til legen.Legen ga meg hormontabletter sånn at mensen/eggløsing skulle komme regelmessig og vare i normalt mange dager(ca.1 uke).Dette gikk fint.Etter et år på disse hormontablettene sa legen at jeg skulle slutte på dem og se om mens-syklusen var blitt normal.Men etter et år UTEN hormontabletter hadde jeg ikke hatt mensen en eneste gang.Og da ga legen meg p-piller,for at det skulle bli normal syklus.I 4-5 år har jeg nå gått på p-piller.Burde jeg sluttet med dem slik at jeg kunne sjekket om alt var normalt med mens-syklusen,ikke minst eggløsningen.Jeg er litt redd for at jeg f.eks ikke HAR eggløsning,og da kan jeg vel få problemer med å få barn.Hva synes du? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. november 2000 Skrevet 12. november 2000 Har din lege tatt blodprøver av deg for evt å finne en årsak? Det ville jeg anbefale før lang tids behandling. Hvis du har bruk for prevensjon synes jeg du skal fortsette med p-pillen. Hvis du ikke har bruk for det, ville jeg gitt deg Provera i 12 dager hver eller hver annen måned for å gi deg regelmessige blødninger. Iblant kan man gi Triskevens eller Cyclabil hvis det er lavt østrogen-produksjon. Når du tenker på å få barn er det mulig at man må stimulere eggløsning, men det er ikke grunn til å tenke på det nå. Man vil først sette i gang når det er aktuelt og det betyr ikke noe at du venter noen år med evt behandling. Hvilket medikament fikk du forresten tidligere?? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. november 2000 Skrevet 12. november 2000 Har din lege tatt blodprøver av deg for evt å finne en årsak? Det ville jeg anbefale før lang tids behandling. Hvis du har bruk for prevensjon synes jeg du skal fortsette med p-pillen. Hvis du ikke har bruk for det, ville jeg gitt deg Provera i 12 dager hver eller hver annen måned for å gi deg regelmessige blødninger. Iblant kan man gi Triskevens eller Cyclabil hvis det er lavt østrogen-produksjon. Når du tenker på å få barn er det mulig at man må stimulere eggløsning, men det er ikke grunn til å tenke på det nå. Man vil først sette i gang når det er aktuelt og det betyr ikke noe at du venter noen år med evt behandling. Hvilket medikament fikk du forresten tidligere?? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.