Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har gått på p-pillen i mange år, (trinordinol- mener jeg var navnet). Har aldri hatt noen problemer, alltid på tiden nøyaktig hver mnd. Så steriliserte jeg meg i jan. 00, og etter dette har jeg berre hatt problemer, masse blødninger, en utrolig smerte ved hver mens, og ikke noe regelmessig. Kunne gjerne ha mens i 3 uker, opphold i 1 uke, så på igjen, alt ble berre rot.15 november begynte jeg med sprøyter, (depo-provera inj. 150 mg), og dette har berre blitt enda værre, nå blør jeg hver dag, ikke mye, men blør. Har hatt blødning siden 2 desember. Har satt sprøyte nr. 2 i januar, skal ha sprøyte nr. 3 i april, hva gjør jeg, dette sliter, er forferdelig trøtt, og ikke i humør i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93768-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-pillen regulerer blødningene, så det forklarer at alt var normalt mens du brukte dem. Hensikten med å gi deg Depo-Provera er å stoppe dine menstruasjoner totalt, men det kan ta mange måneder, kanskje ett år. I den mellomliggende periode vil blødningene ofte bli som du beskriver, små og hyppige. Når du nå har startet på denne behandlingen er det kanskje like greit å fortsette og ha tålmodighet til det forhåpentlig stopper helt opp.

Du forteller ikke din alder og om det er tatt prøve av livmorslimhinnen. Iblant kan man regulere blødningene ved å gi ’gestagen’ (f.eks. Provera tabletter) i 12 dager per måned, men det er for sent når du har fått depot preparat.

Det du omtaler som humørendring og tretthet kan være en effekt av hormonbehandlingen, noen får kronisk PMS, men det gir seg vanligvis etterhvert.

Hvis du ønsker å stoppe med sprøytene må du vite at det kan gå opp til et år før effekten er ute av kroppen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93768-bl%C3%B8dninger/#findComment-522941
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...