Gjest Svale Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg er nesten flau over å si det, men jeg er ikke sikker på hva slags blodtype jeg har. Men etter en tlf til mamma, mente hun at jeg var -, og jeg vet at han er +. Det jeg lurer på er. Er det noe med det å bli gravid når man har forskjellige blodtyper. Noe med at jeg må få en antistoffsprøyte med noe antistoffer...spesielt etter at jeg har vært gravid og skal prøve på igjen?? noen som vet? Tenkte å spørre legen på fredag, men kanskje jeg kunne være litt informert samtidig!! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93966-ang%C3%A5ende-blodtyper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sona Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hei Svale! Først ønsker deg masse lykke til med forsøket! Hvis jeg husker riktig forskjellige har blodtyper ikke noe å si ved første graviditet men skaper problemer for graviditet nr 2. eller senere.Derfor må antistoffsprøyte tas i løpet av de første 72 timer etter fødsel eller abort.Dette betyr at dit blod har dannet antistoffene og dette må sjekkes.Jeg hørte at det fins behandling for denne tilstanden. Snakk med legen din om det. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93966-ang%C3%A5ende-blodtyper/#findComment-523355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rachel2 Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Ved første svangerskapskontroll blir det tatt blodprøve av alle gravide.Då får du jo også vite hvilken gruppe du tilhører(A,B,0,AB)utenom det du allerede vet,at du er minus og han er pluss. Er du rhesus positiv trengs ingen flere undersøkelser. Er du rhesus negativ følger du et spesielt opplegg. Får du da vite at du ikke har RH-antistoffer, blir det tatt nye prøver 8 uker og 4 uker før termin. Når babyen er født tas det navlestrengs-blodprøve for å undersøke type og Rhesus. Hvis barnet er RH + eller positivt, og det ikke er påvist antistoffer hos deg så får du en sprøyte med Gammaglobulin innen 72 timer etter fødselen. Dette forhindrer dannelse av antistoffer. Har en gjennomgått savngerskap tidligere,og ikke mottatt sprøyten så har en mulighet for at det er antistoffer tilstede. Da må en sjekke det opp før en evt. blir gravid. 85% av befolkningen er RH+ og bare 15 % er RH minus. Det kan egentlig ikke skje noe ved første svangerskap i og med at de fanger opp blodtypen til foreldrene, men i andre svangerskap kan morens antistoffer komme over i barnets blodbaner, og barnet får anemi(blodmangel). Morens antistoffer forårsaker hemolyse(istykkersprenging av barnets blodlegmer). Dette skulle vel være det hele, så da er du iallefall litt forberedt til legesamtalen på fredag. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93966-ang%C3%A5ende-blodtyper/#findComment-523365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.