Gå til innhold

svigerforeldre/besøk(langt)

Anbefalte innlegg

hare1365380455

Vi hadde svigerforeldrene mine på besøk en helg da vi hadde dåp. De hadde på forhånd sagt de ikke ønsket å komme, så vi bestemte oss for å holde dåpen i romjulen. Babyen var da enda ikke 2 mnd. gammel. Så ville de komme alikevel, 4 stk. De bodde her fra torsdag til mandag, og jeg syntes det var travelt!! Mannen min var på jobb den helgen, så det ble meg som ordnet alt til dåpen/var oppe om nettene med babyen. Jeg hadde håpet på hjelp fra gjestene, men jeg måtte til og med sette inn melka etter dem!! Så det ble travelt.. jeg hadde ikke regnet med å ha selskap etter dåpen. Etter at de hadde reist, brøt jeg sammen og gråt. Det hadde vært så travelt, og det ble forventet så mye av meg. Før de reiste ville jeg lage mat (alt var klart), men de hadde handlet og laget middag selv. Da jeg skulle forsyne meg (sist siden jeg ammet) var det ikke nok mat igjen til 1 porsjon (ingen poteter). Da fikk jeg nok. Og greit de skulle reise, men oppvasken sto altså igjen... Jeg høres kanskje smålig ut, men jeg synes de kunne ha hjulpet til og dessuten spurt før de tok drikke fra kjøleskapet med seg da de reiste. (En liten ting, men sammen med alt mye.) Og dåpsgaven (nå høres jeg nok smålig ut igjen, men...) var til rundt 80-100 kroner. Ok, bedre enn den første barnet vårt fikk, som var et par brukte sko pakket inn! De bor et stykke ifra oss, og er her ikke så ofte. Men nå vil de flytte nærmere og besøke oss oftere -en måned i året var det snakk om! Jeg sa til mannen min at han måtte si noe, og det skal han. Vi er i etableringsfasen og sparer til ting vi trenger. Og det koster jo litt ekstra i mat når man har besøk (1 mnd. i alle fall). Men de har dessuten inntrykk av at vi har så god råd, og de har utnyttet mannen min økonomisk før (tok en arv han fikk da han var liten). Vi har mange utgifter og lån, og de har selv nok av penger. De hintet om at vi skulle betale turen deres! Frekt. Det er mye mer, men jeg prøver så godt jeg kan å like dem. De er jo mannen min sine foreldre, og han har lagt ting bak seg de har gjort. Men han også synes helgen de var her var lang nok.. Og svigermoren min sier så mye merkelig av og til. (Kan snakke om intime ting under middagen f.eks.) Er jeg veldig urimelig som ikke ønsker besøk så lenge? En helg i året skulle vel gå... Hva mener andre/andre som har det som oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94042-svigerforeldrebes%C3%B8klangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

uffda, svigerforeldre kan være noe herk! :o)

Nei, jeg synes ikke du er urimelig.

Dessuten så hadde jeg også reagert på en dåpsgave fra besteforeldrene på 100,- (såfremst de ikke har ekstremt dårlig råd)

Jeg synes forøvrig at det er en selvfølge at man hjelpes til når man "bor" hos folk. Man driver da ikke hotell heller...

Her synes jeg mannen din må sette klare grenser for foreldrene sine!

Og bo hos dere i en hel mnd. virker nærmest umulig hvis de ikke kan normal folkeskikk. Det vil nok komme til å skade forholdet mellom deg og din mann.

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

Når de sier at de ikke kommer og plutselig ombestemmer seg må de innse at det gjør ting vanskelige for dere. De burde da gjøre det de kunne for å hjelpe til.

De burde uansett innse at det var i meste laget for en perso og i det minste sørget for seg selv. Det vanlige er at en hjelper til i slike situasjoner. At du skal gå å rydde o.l. etter dem er helt uakseptabelt.

At de ikke lar det være igjen mat til deg viser hvor lite de bryr seg om andre. De driter tydeligvis i deg og dine følelser.

De kunne godt tatt oppvasken, og mere til.

En dåpsgave fra besteforeldrene på ca 100 kr? Går de på sosialen eller? Selv ga jeg for ca 900 kr til min niese og jeg er ikke spesielt rik.

De virker ekstremt egoistiske og egosentriske.

Mannen din burde satt ned foten for lenge siden. Slikt går bare ikke.

Gjester som inviterer seg selv en måned????? Når det i tillegg er de folkene der hadde jeg uten tvil nektet. Ville ikke hatt dem en eneste dag. Gjerrige snyltere uten folkeskikk kaller jeg slikt.

Du skal ha honnør for å holdt ut med dem så lenge.

hare1365380455

uffda, svigerforeldre kan være noe herk! :o)

Nei, jeg synes ikke du er urimelig.

Dessuten så hadde jeg også reagert på en dåpsgave fra besteforeldrene på 100,- (såfremst de ikke har ekstremt dårlig råd)

Jeg synes forøvrig at det er en selvfølge at man hjelpes til når man "bor" hos folk. Man driver da ikke hotell heller...

Her synes jeg mannen din må sette klare grenser for foreldrene sine!

Og bo hos dere i en hel mnd. virker nærmest umulig hvis de ikke kan normal folkeskikk. Det vil nok komme til å skade forholdet mellom deg og din mann.

Takk for svar! Det var fint å lese hva andre synes.

De har ikke dårlig råd! Men de sparer og sparer og handler alltid på tilbud. Når vi besøker dem (ikke så ofte pga avstanden/lite penger til reiser) pleier vi å handle mat selv, men de sier jo at vi bare må forsyne oss. Men mannen min fikk faktisk høre at "vi må nok sette hengelås på fryseren.." da han tok seg engangsrett middag nr.2 (som kostet 10 kr stk.).. At det går an! Så derfor spiser vi ute/handler selv når vi er der. Og gaven.. vi hadde forventet noe bedre siden de også bodde hos oss. Vi ga dem noen gaver som kostet mer fordi vi hadde lyst å gi dem noe. Men til jul gidder jeg ikke spandere all verden på dem! Jeg er så irritert at. Jeg ga dem også nærmere 50 bilder av barna, samt to jeg hadde forstørret. Jeg håper bare ikke at de kommer og blir lengre enn en helg neste gang. Men at de vil flytte nærmere for å kunne besøke oss oftere.. vel. Mannen min sier nok ifra. Vi har det fint sammen, men det tar jo på når andre bor her og vi får mye å tenke på. Men takk for svar, trengte å høre det dere skrev!

Hæ? Vil de bo hos dere EN MÅNED?

Personlig syns jeg de skal bo sinssykt langt unna for å rettferdiggjøre et opphold på fire dager, en natt burde være nok hvis man bor et "stykke" unna.

Dessuten er du ikke smålig. Det ER lov å bli litt lei seg hvis ungenes besteforeldre ikke viser mer interesse og taktfullhet enn det der.

Takk for svar! Det var fint å lese hva andre synes.

De har ikke dårlig råd! Men de sparer og sparer og handler alltid på tilbud. Når vi besøker dem (ikke så ofte pga avstanden/lite penger til reiser) pleier vi å handle mat selv, men de sier jo at vi bare må forsyne oss. Men mannen min fikk faktisk høre at "vi må nok sette hengelås på fryseren.." da han tok seg engangsrett middag nr.2 (som kostet 10 kr stk.).. At det går an! Så derfor spiser vi ute/handler selv når vi er der. Og gaven.. vi hadde forventet noe bedre siden de også bodde hos oss. Vi ga dem noen gaver som kostet mer fordi vi hadde lyst å gi dem noe. Men til jul gidder jeg ikke spandere all verden på dem! Jeg er så irritert at. Jeg ga dem også nærmere 50 bilder av barna, samt to jeg hadde forstørret. Jeg håper bare ikke at de kommer og blir lengre enn en helg neste gang. Men at de vil flytte nærmere for å kunne besøke oss oftere.. vel. Mannen min sier nok ifra. Vi har det fint sammen, men det tar jo på når andre bor her og vi får mye å tenke på. Men takk for svar, trengte å høre det dere skrev!

Gjester og fisk stinker etter tre dager, det er noe alle vet!:-)

Annonse

hare1365380455

Er det mulig å oppføre seg slik som dine svigerforeldre gjør? Jeg har ikke hørt på makan. Dette hadde jeg ikke tolerert i det hele tatt og bedt dem dratt til en viss plass. Får ikke håpe din mann har arvet noe av disse egenskapene.

mrxx; neida, min mann er heldigvis ikke som dem!

hare1365380455

Hæ? Vil de bo hos dere EN MÅNED?

Personlig syns jeg de skal bo sinssykt langt unna for å rettferdiggjøre et opphold på fire dager, en natt burde være nok hvis man bor et "stykke" unna.

Dessuten er du ikke smålig. Det ER lov å bli litt lei seg hvis ungenes besteforeldre ikke viser mer interesse og taktfullhet enn det der.

dewey; de bor en to timers flytur unna. noe lengre med tog eller bil.

Jeg synest ikke du skal bruke mer energi på å prøve å like dem. Brutalt kanskje, men dog...

Hva med å skrive et brev til dem der du forteller dem hva du mener om oppførselen deres?. I dette tilfellet gidder jeg ikke engang prøve å forstå hvorfor de oppførte seg som de gjorde....For meg er det rett og slett urimelig å være sånn.

Nei, sett deg ned og skriv et brev, det virker som det kan bli laangt... Godt du har støtte i mannen din i det minste.

Lykke til. Ikke la dem behandle deg sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...