Gå til innhold

Hva er (dobbel) konsonant?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I alfabetet har vi 29 bokstaver. 9 av dem er vokaler, a, e, i, o, u, y, æ, ø og å. De bokstavene du kan si med åpen munn.

De resterende 20 bokstavene er konsonanter.

Dobbel konsonant får vi når vi har sånne "sprettball"-ord, i motsetning til "strikk"-ord. (tar fram begreper barneskolelæreren min brukte)

"Dobbel", "minne", "ball" osv er ord med dobbel konsonant (to like konsonanter etter hverandre).

I alfabetet har vi 29 bokstaver. 9 av dem er vokaler, a, e, i, o, u, y, æ, ø og å. De bokstavene du kan si med åpen munn.

Dobbel konsonant får vi når vi har sånne "sprettball"-ord, i motsetning til "strikk"-ord. (tar fram begreper barneskolelæreren min brukte)

"Dobbel", "minne", "ball" osv er ord med dobbel konsonant (to like konsonanter etter hverandre).

Enig med Åsemor! .)

Dobbel konsonant signaliserer kort vokal. Sammenlign "lege" og "legge". Der det er kort vokal skriver vi to konsonanter etter hverandre.

Logikken i dette har jeg aldri helt fått fatt i, det ville jo vært mye mer logisk å skrive dobbel vokal :) Men det gjør det i alle fall ganske enkelt å "høre seg til" om det skal være enkel eller dobbel konsonant. Men selvsagt finnes det en hel del unntak fra regelen, som med alle andre grammatiske regler. Så man kan ikke alltid stole på gehøret.

Annonse

Grammatikk har også to sett med doble konsonanter (du skriver det med en m). Dobbel konsonant blir som hovedregel enkel foran ny konsonant; eksempel: dobbel - doble.

Nevner i samme slengen at vi har aldri to m'er i slutten av ett ord. Det heter dum, kom osv., selv om det ofte kan høres ut som to m'er.

Jeg hadde en gammel kollega som nesten konsekvent skrev en konsonant der det skulle være to og omvendt. Jeg kom fram til at han måtte høre språket bakvendt av meg! Fant det nytteløst å lære ham grammatikk, ettersom han sikkert hadde skrevet feil i 50-60 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...