Gå til innhold

Homo, bi, hetro...? Hvordan vite forskjell?

Anbefalte innlegg

he,he

Nei jeg vet ikke, men kan levende forestille meg...

Duskregn er "selvfølgelig" et mer betegnende ord for svært kraftig sommer-regn.

Det er så kraftig at det spruter opp i dusken på de som går i korte skjørt og ingen truse har....

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sherlock

9

• Kat-1

9

• Goliath

4

• SierDuDet

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mislykket

Hei!

Det virker på meg som du har et veldig stereotypt syn på hva henholdsvis en mann og en kvinne er. Hva som til enhver tid defineres som feminint og maskulint er nødvendigvis kulturelt bestemt og derfor arbitrært.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

Hei!

Det virker på meg som du har et veldig stereotypt syn på hva henholdsvis en mann og en kvinne er. Hva som til enhver tid defineres som feminint og maskulint er nødvendigvis kulturelt bestemt og derfor arbitrært.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

Tusen takk!

Jeg blir så smigret av din omtanke. Gleder meg at du er så opptatt av mitt ve og vel.

Venlig hilsen

Hei!

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

"Hva som til enhver tid defineres som feminint og maskulint er nødvendigvis kulturelt bestemt og derfor arbitrært."

Noe av er nok kulturelt definert, men mye av det er også biologisk. Man kan derfor ikke si at det er tilfeldig, eller arbitrært, som du velger å uttrykke det.

Gjest mislykket

"Hva som til enhver tid defineres som feminint og maskulint er nødvendigvis kulturelt bestemt og derfor arbitrært."

Noe av er nok kulturelt definert, men mye av det er også biologisk. Man kan derfor ikke si at det er tilfeldig, eller arbitrært, som du velger å uttrykke det.

Hei!

Rart da at det ikke fins e n eneste kvalitet, verdi el.l. som en kan si er entydig maskulint/feminint -- iallfall viser komparative antropologiske (både diakrone og synkrone) studier noe annet.

Men det er klart -- hva kan vel antropologien lære oss?

Det er vel da enklere å tro at "menn er fra Mars, kvinner fra Venus"?

Vennlig hilsen

Hei!

Rart da at det ikke fins e n eneste kvalitet, verdi el.l. som en kan si er entydig maskulint/feminint -- iallfall viser komparative antropologiske (både diakrone og synkrone) studier noe annet.

Vennlig hilsen

Det er m.a.o ikke så stor sjanse for å komme noe særlig videre på dette temaet i løpet av de neste timene, kjedelige greier.

Annonse

Gjest mislykket

Det er m.a.o ikke så stor sjanse for å komme noe særlig videre på dette temaet i løpet av de neste timene, kjedelige greier.

Hei!

Personlig synes jeg ikke det er så interessant hvorvidt partneren er homo- eller bisexuell. Men kanskje du er av en annen oppfatning?

Vennlig hilsen

Hei!

Vennlig hilsen

Heisan hoppsan!

"Rart da at det ikke fins e n eneste kvalitet, verdi el.l. som en kan si er entydig maskulint/feminint -- iallfall viser komparative antropologiske (både diakrone og synkrone) studier noe annet."

Nei, det syns jeg ikke er det minste rart. Det ville være oppsiktsvekkende om man fant en kavlitet som _entydig_ kan knyttes til det ene kjønnet. Men det kan ikke herske tvil om at visse egenskaper, generelt sett, er mer knytta til det ene kjønnet enn det andre (åpenbare eksempler er menn og fysisk vold og kvinner og omsorg for avkom). Selvsagt spiller sosiale/kulturelle faktorer en meget viktig rolle - men ikke den eneste.

"Men det er klart -- hva kan vel antropologien lære oss?"

Veldig mye, vil jeg tro. Jeg tar selv et antropologiemne dette semesteret - og spennende er det!

"Det er vel da enklere å tro at "menn er fra Mars, kvinner fra Venus"?"

Kanskje for noen. Men det blir også for enkelt å tro at mennesket er et tabula rasa som bare fylles opp av en tilfeldig kulturs særegenheter.

Alt godt!

Gjest mislykket

Heisan hoppsan!

"Rart da at det ikke fins e n eneste kvalitet, verdi el.l. som en kan si er entydig maskulint/feminint -- iallfall viser komparative antropologiske (både diakrone og synkrone) studier noe annet."

Nei, det syns jeg ikke er det minste rart. Det ville være oppsiktsvekkende om man fant en kavlitet som _entydig_ kan knyttes til det ene kjønnet. Men det kan ikke herske tvil om at visse egenskaper, generelt sett, er mer knytta til det ene kjønnet enn det andre (åpenbare eksempler er menn og fysisk vold og kvinner og omsorg for avkom). Selvsagt spiller sosiale/kulturelle faktorer en meget viktig rolle - men ikke den eneste.

Veldig mye, vil jeg tro. Jeg tar selv et antropologiemne dette semesteret - og spennende er det!

Kanskje for noen. Men det blir også for enkelt å tro at mennesket er et tabula rasa som bare fylles opp av en tilfeldig kulturs særegenheter.

Alt godt!

Hei!

Kanskje det er mer riktig å si at kvinner og menn sosialiseres ulikt?

Og da er det jo interessant å se at noen foretrekker de mest stereotype?

Vennlig hilsen

Gjest mislykket

Hva er gæærnt med å leke med dukker når man er barn?

Jeg hadde dukkehus!

Etter hvert avanserte jeg selvsagt til Star Wars og HeMan - Masters Of The Univers dukker.

Burde jeg vært homo?

Hei!

Her kommer du jo med noe fornuftig, SDD!

(Eller er det noen som har "knabbet" ditt 'nick'?)

Bra!

Vennlig hilsen

Gjest IngenLurerDenneGutten

Hei!

Vennlig hilsen

Dem liker jeg best - da kommer det ingen overraskelser;-)

Hei!

Personlig synes jeg ikke det er så interessant hvorvidt partneren er homo- eller bisexuell. Men kanskje du er av en annen oppfatning?

Vennlig hilsen

Hvorfor spør du om det ?

Syntest først og fremst det var kjedelig at det stoppet opp på punkt 1* i planen min for hvordan gjøre det mulig å svare på Kat-1 sitt spørsmål. Men ikke bare kjedelig, dette viser også at det er enkelt å tilbakevise påstander fra personer som tror de kan avsløre seksuell legning på basis av maskulinitet/femininitet.

*- Hva er feminine egenskaper og hva er maskuline egenskaper.

- Er seksuell legning avhengig av de samme egenskapene som gjør en person feminin eller maskulin

- Er Kri virkelig så feminin som han virker eller skjuler han sine maskuline egenskaper.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest mislykket

Hvorfor spør du om det ?

Syntest først og fremst det var kjedelig at det stoppet opp på punkt 1* i planen min for hvordan gjøre det mulig å svare på Kat-1 sitt spørsmål. Men ikke bare kjedelig, dette viser også at det er enkelt å tilbakevise påstander fra personer som tror de kan avsløre seksuell legning på basis av maskulinitet/femininitet.

*- Hva er feminine egenskaper og hva er maskuline egenskaper.

- Er seksuell legning avhengig av de samme egenskapene som gjør en person feminin eller maskulin

- Er Kri virkelig så feminin som han virker eller skjuler han sine maskuline egenskaper.

Med vennlig hilsen

Hei!

For å besvare dine spørsmål må det finnes et entydig svar på hva som er henholdsvis feminint og maskulint. Men det gjør det vel neppe?

Med andre ord er hele problemstillingen temmelig absurd.

Vennlig hilsen

Heisan hoppsan!

Alt godt!

Endelig noe mer håndfast.

Du skriver at to åpenbare eksempler på kjønnsknyttet atferd er menn og fysisk vold og kvinner og omsorg for avkom. Er m.a.o evnen til å utøve fysisk vold vesentlig for at en mann skal kunne betegnes som maskulin ?

Eller for å følge de mest ekstreme stereotypene, er alle menn som ikke gir inntrykk av å være potensielle voldektsforbrytere, enten bi eller homoseksuelle..

Mvh

Du skriver at to åpenbare eksempler på kjønnsknyttet atferd er menn og fysisk vold og kvinner og omsorg for avkom. Er m.a.o evnen til å utøve fysisk vold vesentlig for at en mann skal kunne betegnes som maskulin ?

Eller for å følge de mest ekstreme stereotypene, er alle menn som ikke gir inntrykk av å være potensielle voldektsforbrytere, enten bi eller homoseksuelle..

Mvh

Var kanskje litt for provoserende i forrige innlegg ?

Jeg tror det er slik at menn har lettere for å identifisere seg med roller der fysisk maktbruk er vesentlig fordi de har bedre naturlige forutsetninger fra naturen sin side til å utøve vold. Når så kulturen bekrefter dette er resultatet gitt.

Mvh

Mvh

Jeg tror denne debatten kom litt skeiv ut i utgangspunktet. Jeg deler nemlig ikke den oppfatninga som later til å være utgangspunktet for denne debatten, nemlig at feminine trekk hos en mann antyder homofili etc. Jeg tror ikke homoene er så mye mer homogene enn hetroene, for å si det sånn. F eks er det jo utbredt å dyrke typiske maskuline trekk i homokulturen, f eks disse muskuløse fyrene i lærjakker eller matroslooken. Jeg har en egen - temmelig spekulativ, det skal innrømmes - teori om at biseksualiteten i det antikke Hellas var et utslag av et ekstremt maskulint samfunn og digginga av dette. Dette kan en også se tendensier til på tradisjonelt maskuline arenaer som fotballbanen og i militæret. Det oser jo kuk lang vei!

Håper du fikk svar på spørsmålene dine.

Hei!

Vennlig hilsen

At kvinner og menn sosialeres ulikt skulle vel være temmelig udiskutabelt.

Når det gjelder stereotypier, tror jeg forestillingen om stereotypiene er mer reel enn utvøelsen, tilpasningen til dem. Altså: en tror gjerne at det store flertall er sånn og sånn eller foretrekker det og det, men ser en nærmere etter finner en mange flere ulikheter og særegenheter enn en skulle tro. Muligens er frykten for sanksjoner ved ikke-konform adferd med på å befeste dette inntrykket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...