Gå til innhold

Infertilitet?

Anbefalte innlegg

smj1365380476

Hei.

Er en dame på 36 år.Har et barn på 8 år.Har ikke brukt prevensjon på 3 og et halvt år.Blir ikke gravid.Min mor fjernet livmor og eggstokker i en alder av 40 år pga cystedannelse.Hun hadde problemer med å bli gravid,men fikk etterhvert 3 barn.Min søster er 37,hun har født tvillinger samt 2 jenter etter dette.Men ved hjelp av hormonkurer.Ble innlagt øh før jul pga en stor tumor som ble oppdaget på ultralyd.Legen hennes var bekymret for at det var kreft.Da de åpnet henne viste det seg at hun hadde endometriose så og si i hele buken.De fjernet deler av tarmen,livmoe,eggstokk,flere cyster på blæren.Blæren var grodd fast i tarmen.Var og cyster på lever.Kan jeg ha noe liknende?Hadde ikke problemer med å bli gravid for 8 år siden.Har til orientering vært til gu kontroll hvert 3 år.Har hatt ett par cyster,men de har ikke vært særlig stor.Har ikke samme partner idag som da jeg ble gravid sist.Men har hatt 2 ulike siste 5 år.Er idag fast med nr 2.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94124-infertilitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din søster har hatt endometriose og muligens også din mor. Det er arvelig risiko for denne tilstand, så hvis en nær slektning (mor, søster) har vært affisert. Er det 5-8 ganger øket risiko, men like vel mindre enn 10% risiko. Ofte vil det være smerter ved menstruasjon og gjerne også før menstruasjon, men ikke alltid. Det er 8år siden du har vært gravid og mye kan være skjedd i mellomtiden. En vanlig gynekologisk undersøkelse utelukker ikke endometriose. Diagnose kan bare stilles ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’).

Man kan ikke utelukke at det kan være noe galt med din partner, og i din alder begynner det å gå nedover med fruktbarheten. Jeg synes du skal få henvisning til et senter for barnløshet så du snarest mulig kan starte grundig utredning. Prøverørsbehandling er det som vanligvis tilbys kvinner med endometriose og infertilitet. Her er aldersgrensen for behandling satt til 37-ca 40 år (avhengig om det er offentlig eller privat tilbud).

Så hvis dere virkelig vil satse, så er det på høye tid å gå i gang. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS Hvis det viser seg at du skulle ha endometriose, så vil jeg gjerne i kontakt med deg for en internasjonal studie som ser på det med arvelighet. Du kan da skrive til meg på St. Olavs Hospital i Trondheim. Studien –og andre opplysninger om endometriose finner du beskrevet (på engelsk)

http://www.medicine.ox.ac.uk/ndog/oxegene/oxegene.htm eller på den norske forenings hjemmeside: endonorge.org

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94124-infertilitet/#findComment-525746
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...