Gjest ikke undertegnet Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Har ei venninne som gjerne vil ha prøverørsbehandling. Men hun har en kronisk sykdom, som gjør at hun går på ganske sterke medisiner og vil gjøre dette livet ut. Hun og samboeren har nå prøvd å få barn i snart 2 år, men hun blir ikke gravid. Hun har muskelknuter i underlivet (en stor, flere små) som legen har anbefalt henne å fjerne. Det vil hun ikke pga. narkose, pluss at hun ikke vil ta lapraskopi av samme grunn. Jeg lurer derfor på om hun kan få prøverørsbehandling? For henne virker det som en selvfølge, men jeg er litt i tvil. Jeg trodde man måtte utredes, fjerne muskelknuter og ta en lapraskopi. Har selv gått igjennom prøverørsbehandling, og har vært gjennom en utredning og lap. Men hun mener at legene må skjønne at hun ikke vil utsette seg for narkose pga. hennes sykdom? Så mitt spørsmål er derfor, får alle behandling eller vurderer de hvert enkelt tilfelle? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Nei, legene på offentlige klinikker kan nekte henne hvis de vil pga sykdom, funksjonshemninger osv. Man ma da gå til en privat klinikk isteden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krystall Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Nei, legene på offentlige klinikker kan nekte henne hvis de vil pga sykdom, funksjonshemninger osv. Man ma da gå til en privat klinikk isteden. Nei, selvfølgelig kan ikke alle få ivf(prøverørsbehandling), hverken offentlige eller private klinikker har lov til og utføre denne type behandling på hvem som helst.Selv om hun kjøper seg behandling privat, så har de visse regler og retningslinjer for hvem som kan få behandling. Dessuten, hun og mannen må igjennom visse undersøkelser først.Selv om det ser ut som det er hun som er årsaken til b.løsheten så vil de undersøke mannen noe for og utelukke at han kan ha noe i tillegg. Og jeg tror at hun uansett må fjerne muskelknutene sine før ivf-behandlingen.De kan nemlig hindre eggene i å feste seg! Hva er en liten narkose i forhold til en eller flere ivf-behandlinger hun må igjennom? Narkose er blåbbær sammenlignet med nedregulering,sprøyter, uttak(som kan være meget smertefullt),og kansje store smerter en tid etter uttaket er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Nei, selvfølgelig kan ikke alle få ivf(prøverørsbehandling), hverken offentlige eller private klinikker har lov til og utføre denne type behandling på hvem som helst.Selv om hun kjøper seg behandling privat, så har de visse regler og retningslinjer for hvem som kan få behandling. Dessuten, hun og mannen må igjennom visse undersøkelser først.Selv om det ser ut som det er hun som er årsaken til b.løsheten så vil de undersøke mannen noe for og utelukke at han kan ha noe i tillegg. Og jeg tror at hun uansett må fjerne muskelknutene sine før ivf-behandlingen.De kan nemlig hindre eggene i å feste seg! Hva er en liten narkose i forhold til en eller flere ivf-behandlinger hun må igjennom? Narkose er blåbbær sammenlignet med nedregulering,sprøyter, uttak(som kan være meget smertefullt),og kansje store smerter en tid etter uttaket er. Det er andre regler i utlandet bl.a når det gjelder alder og sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krystall Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Det er andre regler i utlandet bl.a når det gjelder alder og sykdom. Ja, men mange regler er like i skandinavia.Eneste at alderen for og få ivf er vel 42 i Sverige og DK, men i Norge er den et sted under 40(38?).Dette er noe som er lovbestemt i Norge antar jeg!Sjansene for og lykkes er også radikalt mindre når du nærmer deg 40-åra, derfor mindre vits i å satse ressurser på set. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krystall Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Ja, men mange regler er like i skandinavia.Eneste at alderen for og få ivf er vel 42 i Sverige og DK, men i Norge er den et sted under 40(38?).Dette er noe som er lovbestemt i Norge antar jeg!Sjansene for og lykkes er også radikalt mindre når du nærmer deg 40-åra, derfor mindre vits i å satse ressurser på set. på det, mente jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Ja, men mange regler er like i skandinavia.Eneste at alderen for og få ivf er vel 42 i Sverige og DK, men i Norge er den et sted under 40(38?).Dette er noe som er lovbestemt i Norge antar jeg!Sjansene for og lykkes er også radikalt mindre når du nærmer deg 40-åra, derfor mindre vits i å satse ressurser på set. Men har man lyst på barn og kommer utenfor loven her i Norge har man mulighet i hvert fall i Sverige. Jeg var over aldersgrensa i Norge og ble gravid på første forsøk. Vi betalet 50 000 kr med reise og medisiner men det var vært det, Også ved sykdom/funksjonhemminger er de ikke så strenge i Sverige. Der har de innsett at alle skal ha like muligheter uansett. Her i Norge tør de ikke si at slike ting er tellende, det er nemlig diskriminering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krystall Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Men har man lyst på barn og kommer utenfor loven her i Norge har man mulighet i hvert fall i Sverige. Jeg var over aldersgrensa i Norge og ble gravid på første forsøk. Vi betalet 50 000 kr med reise og medisiner men det var vært det, Også ved sykdom/funksjonhemminger er de ikke så strenge i Sverige. Der har de innsett at alle skal ha like muligheter uansett. Her i Norge tør de ikke si at slike ting er tellende, det er nemlig diskriminering. Ja, i andre land i skandinavia kan du være oppimot 42, hvor gml er du forresten?(om du vil svare da?) Andre land har også visse lovmessige retningslinjer, er moren for syk fysisk og det ikke er forsvarlig og gi henne ivf-behandling, så har de ikke lov og utføre denne type behandling på henne.Det gjelder også om moren går på medisiner som kan skade fosteret alvorlig eller være skadelig for henne selv ved et svangerskap.De har lovbestemmelser for dette i iallefall alle skandinaviske land.Skulle tro de sjekker den psykiske tilstanden også,men vet ikke...? Men f.eks. rullestolbrukere kan få behandling, da lamheten ikke trenger og skyldes alvorlig sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Ja, i andre land i skandinavia kan du være oppimot 42, hvor gml er du forresten?(om du vil svare da?) Andre land har også visse lovmessige retningslinjer, er moren for syk fysisk og det ikke er forsvarlig og gi henne ivf-behandling, så har de ikke lov og utføre denne type behandling på henne.Det gjelder også om moren går på medisiner som kan skade fosteret alvorlig eller være skadelig for henne selv ved et svangerskap.De har lovbestemmelser for dette i iallefall alle skandinaviske land.Skulle tro de sjekker den psykiske tilstanden også,men vet ikke...? Men f.eks. rullestolbrukere kan få behandling, da lamheten ikke trenger og skyldes alvorlig sykdom. Jeg var 41 og ble gravid uten problem. Jeg var altså for gammel i Norge. I Sverige sa de at mulighetene for graviditet var nesten like stor for meg som for de yngre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julianne Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Det er ingen vits i at hun gjennomgår prøverørsbehandling så lenge hun har store muskelknuter i livmoren. Sannsynligvis får hun det heller ikke. De muskelknutene du beskriver vil minske muligheten il at egget fester seg. Anestesifaget er i dag så velutviklet at de kan legge nær sagt hvem som helst i narkose med bare minimal risiko. De er vante med å beregne doser og velge riktige narkosemidler ut fra om pasienten har en bestemt sykdom. Det finnes et utall legemidler å velge i, de skulle finne en kombinasjon som vil være ufarlig for henne. Det finnes ulike grader av narkose fra lett til tung. Ved fjerning av myomer i livmoren kan man bruke epidural- eller spinalbedøvelse sammen med en lett narkose. Såkalte lette narkoser innebærer mye mindre risiko for bivirkninger. Muskelknutene kan være årsaken til at hun ikke blir gravid. Fjerner hun dem, kan hun kanskje bli gravid uten IVF (prøverør). Og hun får som sagt ikke IVF-behandling med store myomer (muskelknuter) i livmoren. Så da er det opp til henne å velge... Hun kan snakke med legen sin som kan henvise henne til vurdering og samtale med en anestesilege før hun bestemmer seg for om hun vil operere bort muskelknutene. Anestesilegen kan informere henne om de spesielle hensyn som vil bli tatt i akkurat hennes tilfelle, og om risikoer for bivirkninger. Det er alltid lettere å ta et valg hvis man er godt informert... Lykke til til din venninne! hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94317-kan-alle-f%C3%A5-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbehandling/#findComment-526682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.