Gå til innhold

HIV eller kyssesyke

Anbefalte innlegg

Gjest Mann, 37 år

Hadde ubeskyttet sex i slutten av september 2002, som medførte klamydia, som er behandlet.

Fikk så i januar i år et virus, antar jeg. Først nærmere 2 uker med slapphet, utmattet, bløt avføring, varm hud (men ikke feber). Etter dette fikk jeg også stive og vonde muskler (spesielt nakke og skuldre) og ingen feber ble til litt vedvarende lav feber i ca en uke. Hadde også stølhet/ømhet/litt vondt på venstre side under ribben, spesielt når jeg reiste meg. 2-3 ganger i sykdomsperioden fikk jeg en muskellåsning? under høyre ribben, nederst mot mage. Smertefullt og kunne ikke røre meg før stingene gikk over, vondt å puste, varte i 5-10 minutter. (Dette har jeg også hatt før) Følte meg helt nede i kjelleren en stund. Det mest irriterenes var at det var litt av alt lenge og ikke mye med en gang over kort tid. Friskmeldte meg selv for 2 uke siden, da hadde jeg hatt sykdommen i 4-5 uker. Er imidlertid fortsatt slapp og sliten, og strever for å komme opp om morgenen. Og blir ikke kvitt trettheten før langt ut på dagen, etter mange kopper kaffe. Så for 1 uke siden fikk jeg en kul rett under høyre kjeveben, som har vokst seg til 1 cm i diameter. Litt pulserende vondt/øm, men ikke når jeg tar på den. Løs og ledig, men ikke vondt. Har samtidig ømhet/vondt under armer, bak ører, og i lyske, også dette bare litt (pulserende)

Så, hva er dette? Kan dette være indikasjoner på akutt hivinfeksjon? Influensa? Kyssesyke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94457-hiv-eller-kyssesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du skal uroe deg over HIV. Faren for at du har pådratt deg det er tross alt ekstremt liten, i tillegg til at symptomene nok ikke ville vist seg på veldig lang tid.

Det du derimot beskriver er som tatt ut av boka i forhold til kyssesyken.

Tretthetten, feberen, smertene under venstre ribbein som nok er milten din som har hovnet opp (har nettopp hatt kyssesyken selv og kjenner igjen dette), samt smertene i lysken, stivheten i nakken, osv, er klare tegn på at du kan ha pådratt deg kyssesyken.

Det du bør gjøre, eller rettere sagt SKAL gjøre, er å stikke til en lege å ta en blodprøve.

Selv følte jeg meg frisk som en fisk etter 2-3 uker med dette, men det var først etter et par uker at leververdiene mine nådde skyhøye nivåer. Derfor må du dra til en lege sånn at han kan holde deg under oppsikt med regelmessige blodprøver en stund framover, og fram til leververdiene dine normaliserer seg.

Dersom leveren er ute å kjøre vil du nok få forbud mot alt som heter fysisk aktivitet, alkohol, osv.

Du må også være veldig forsiktig pga milten din. Grunnen til at den er vond (forutsatt at det er kyssesyken du har) er at den er hoven og porøs, og det som virkelig kan være farlig her, og som gjør kyssesyken til noe som kan være farlig, er at den lett kan sprekke. Dette vil du selvsagt ikke, så derfor må du ta det med ro.

Men kom deg til legen! En enkelt blodprøve vil tross alt vise deg om du har kyssesyken eller ikke.

Lymfekjertlene dine vil sannsynligvis hovne opp, noe som er grunnen til smertene i lysken, og meget mulig den kulen du har funnet. Selv fikk jeg to hovne jævler i lymfene øverst på halsen.

Som sagt: Stikk til legen i morgen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94457-hiv-eller-kyssesyke/#findComment-526950
Del på andre sider

ikkehypokonder

Tror ikke det er HIV, men hvis du er i tvil, så kontakt lege!!

Han vet nok best.

Men det ligner kanskje litt på kyssesyken. Den skal viss være litt mer brutal og farligere jo eldre man blir, Dessuten er den sjeldnere hos eldre mennesker.

Tegn til kyssesyke er slapphet, tretthet, kanskje feber, men ikke nødvendigvis, vond hals, vondt i lymfekjertlene under ørene og nedenfor armhulene. Man blir også veldig fort sliten. Det kan være derfor du ikke føler deg helt frisk enda, for du blir ikke skikkelig frisk før om noen måneder.

Spør legen hvor lenge du skal holde deg unna alkohol og trening, hvis det er kyssesyken du har.

Husk kyssesyken går hardt utover levera di!! Så ikke noe sterke saker.

Den kulen du snakker om kan være en bylle. Den kan du få stukket hull på av en lege.

Men for å være på den sikre siden: KONTAKT LEGE!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94457-hiv-eller-kyssesyke/#findComment-527448
Del på andre sider

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Innlegget kan dessverre ikke besvares da fagpersonen vurderte at

spørsmålet ikke er relevant for dette forumet. Brukeren blir

selvfølgelig ikke belastet for dette. Vennligst forsøk vår søk funksjon

for liknende spørsmål.

Foreslår at du stiller dette spørsmålet på forumgruppen kjønnsykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94457-hiv-eller-kyssesyke/#findComment-528579
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mindre bekymret mann

Jeg tror ikke du skal uroe deg over HIV. Faren for at du har pådratt deg det er tross alt ekstremt liten, i tillegg til at symptomene nok ikke ville vist seg på veldig lang tid.

Det du derimot beskriver er som tatt ut av boka i forhold til kyssesyken.

Tretthetten, feberen, smertene under venstre ribbein som nok er milten din som har hovnet opp (har nettopp hatt kyssesyken selv og kjenner igjen dette), samt smertene i lysken, stivheten i nakken, osv, er klare tegn på at du kan ha pådratt deg kyssesyken.

Det du bør gjøre, eller rettere sagt SKAL gjøre, er å stikke til en lege å ta en blodprøve.

Selv følte jeg meg frisk som en fisk etter 2-3 uker med dette, men det var først etter et par uker at leververdiene mine nådde skyhøye nivåer. Derfor må du dra til en lege sånn at han kan holde deg under oppsikt med regelmessige blodprøver en stund framover, og fram til leververdiene dine normaliserer seg.

Dersom leveren er ute å kjøre vil du nok få forbud mot alt som heter fysisk aktivitet, alkohol, osv.

Du må også være veldig forsiktig pga milten din. Grunnen til at den er vond (forutsatt at det er kyssesyken du har) er at den er hoven og porøs, og det som virkelig kan være farlig her, og som gjør kyssesyken til noe som kan være farlig, er at den lett kan sprekke. Dette vil du selvsagt ikke, så derfor må du ta det med ro.

Men kom deg til legen! En enkelt blodprøve vil tross alt vise deg om du har kyssesyken eller ikke.

Lymfekjertlene dine vil sannsynligvis hovne opp, noe som er grunnen til smertene i lysken, og meget mulig den kulen du har funnet. Selv fikk jeg to hovne jævler i lymfene øverst på halsen.

Som sagt: Stikk til legen i morgen!

Takk for tiden du har tatt deg, med å gi et grundig svar ut fra egen erfaring.

Det er klart jeg bør gå til lege, men har arbeid som medfører mye reising, så det er ikke lett å ta seg tid før man er skikkelig syk. Samtidig er det jo ikke lett å få raskt time hos fastlegen. Man må jo nærmest krangle seg inn.

Etter den hovne lymfekjertelen dukket opp øverst på halsen, ble jeg litt småsliten etter noen dager igjen. Nå har jeg hatt den 1,5 uke, og tror den begynner å gi seg. Føler meg frisk igjen og har hatt de siste dageme litt synkesmerter rundt området den er. Tror den er blitt litt mindre igjen.

Skal, som du anbefaler, bestille en time hos lege og få en diagnose stilt.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94457-hiv-eller-kyssesyke/#findComment-533234
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...