Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært på besøk hos min mor på et aldershjem.

Hun er sterkt redusert p.g.a.

bl.a. en leversykdom m/påfølgende demens, samt benskjørhet.

Nå var hun nærmest helt borte.

Jeg reagerte på tilstanden hennes - hun var surklete i pusten og greide ikke å holde øynene åpne skikkelig. På sykehjemmet har hun blitt infisert med sykehusbakterier (penicillinresistente stafylokokker). Jeg fikk vite at hun var var satt på Ekvacillin. Problemet er at min mor har penicillinallergi, noe som står i journalen og som vi har blitt gjort oppmerksomme på av tidligere leger. Til tross for dette blir hun altså satt på dette medikamentet. Jeg ga da skriftlig beskjed til avdelingen, der jeg gjorde oppmerksom på at vi (pårørende) ikke var enige i dette medikamentvalget, og at vi ønsket at det ble revurdert.

Vi fikk da en svært negativ reaskjon. For det første hadde vi ikke noe med det, og for det andre hadde vi ikke greie på det. For det tredje var vi ute etter å ta personale.

Nå tør jeg nesten ikke å gå på besøk lenger, fordi reaksjonen ble så negativ.

I utgangspunktet oppfattet jeg det slik da hennes tidligere leger gjorde oss oppmerksomme på hennes penicillinallergi, at vi måtte passe på å nevne

det hvis hun kom i den situasjon at hun måtte ha antibiotikabehandling.

Har jeg gjort noe galt og beveget meg inn på noe som jeg ikke hadde noe med?

Eller var det riktig å påpeke

dette for avdelingen, slik at de kunne si det videre til legen hennes.

Hva er anafylaktisk sjokk, og hva er symptomene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94532-penicillinallergi/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Makan til arroganse. Selvfølgelig skulle du si i fra og du har også gjort det på helt korrekt måte, nemlig skriftlig. Hva skjedde forrsten, ble hun dårlig av medisinen, eller tok legen advarselen til følge?

Et alternativ (hvis ikke annet virker) kan være å få et separat skriv fra hennes primærlege, som tidliegre har uttalt seg om denne alergien, og så gi dette skrivet til institusjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94532-penicillinallergi/#findComment-543568
Del på andre sider

Makan til arroganse. Selvfølgelig skulle du si i fra og du har også gjort det på helt korrekt måte, nemlig skriftlig. Hva skjedde forrsten, ble hun dårlig av medisinen, eller tok legen advarselen til følge?

Et alternativ (hvis ikke annet virker) kan være å få et separat skriv fra hennes primærlege, som tidliegre har uttalt seg om denne alergien, og så gi dette skrivet til institusjonen.

Takk for svar! Jeg fikk svar fra sykehjemmet. De påstod at hun ikke ble dårlig, og dermed at hun ikke hadde penicillinallergi. Grunnen til at jeg skrev brevet, var at hun virket veldig dårlig på meg. Hun var helt i ørska (hun er jo ganske dårlig også), men mye verre enn vanlig og hun var surklete i brystet og hostet stadig på slim. Svaret jeg fikk var at legen ikke visste at medikamentet Ekvacillin var penicillin. Det syntes jo jeg var temmelig rart, fordi det er visse prosedyrer som skal følges når du igangsetter antibiotika-behandling. Blant annet skal du sjekke indikasjoner og kontraindikasjoner. Jeg er ganske rystet, og jeg vet at utgangen kunne blitt fatal. Egentlig hadde jeg lyst til å gå videre med det, men jeg er redd for at det kommer til å gå ut over min gamle mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94532-penicillinallergi/#findComment-544027
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...