Gjest Hilsen trist. Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg har hatt herpes type 2 i over 9 år, og har lite plager med dette, mest psykisk faktisk. I denne perioden har jeg hatt to lange forhold hvor vi har hatt sex uten kondom. Ingen av mine partnere har noen sinne hatt plager. Vi har selvsagt bare sex når jeg er symptomfri. Jeg er nå singel, og bruker alltid kondom med mine evt. partnere. Men jeg lurer fremdeles på endel ting. Det står i alle med. oppslag at herpes kan smitte selv når man ikke har utbrudd. De 6 årene jeg har hatt ubeskyttet sex med min kjæreste, har han ikke fått viruset. Hvordan smitter det rent praktisk? Kan et virus fra meg trenge gjennom hans hud? Uskadet slimhinne? Huden på penishodet? Og hos meg, vil viruset finnes bare i slimhinner eller i huden også? Når jeg har utbrudd varer de 4-5 dager og er et lite myggstikk som det går hull på og så forsvinner. Jeg trodde viruset hovedsakelig fantes i væsken som kommer når det blir et lite sår? Hvordan beveger viruset seg fra ryggmargen, via nervebanene og ut i huden? Jeg kan dessuten alltid merke det når det er på vei, før det kommer. Enkelte dager føler jeg meg fremdeles spedalsk som har dette viruset i kroppen, selv om jeg har erfart at det ikke er så ille, og heller ikke farlig. Mitt største problem er altså det psykologiske aspektet.Det er også grusomt når et kondom sprekker, med en tilfeldig partner som jeg ikke har fortalt dette til. Jeg tar jo forholdsregler, men av og til går det galt, og da går jeg med nervene i høyspenn i ukesvis. Er det noe statistikk på dette? Har lest at over 30% i Norge har viruset i kroppen. % sjanse for smitte når man er symptomfri?? Evt annet?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94625-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-herpes-type-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hvordan smitter det rent praktisk? Svar: Herpes smitter ved direkte kontakt med hud eller slimhinner (’vanlig’ sex og ved munnsex). Kan et virus fra meg trenge gjennom hans hud? Uskadet slimhinne? Huden på penishodet? Svar: Ja. Og hos meg, vil viruset finnes bare i slimhinner eller i huden også? Svar: Virus gjemmer seg i nervebaner, men kommer ofte ut til overflaten (f.eks. ved stress), men det behøver ikke å gi utslett Når jeg har utbrudd varer de 4-5 dager og er et lite myggstikk som det går hull på og så forsvinner. Jeg trodde viruset hovedsakelig fantes i væsken som kommer når det blir et lite sår? Svar: før det blir blemme kan virus ligge i huden, ’blemmevæsken’ er spesielt rik på virus, men smitte kan også skje rett før det kommer sår. Hvordan beveger viruset seg fra ryggmargen, via nervebanene og ut i huden? Svar: virus beveger seg langs nervebanen Er det noe statistikk på dette (med smitte) ? Svar: vi har ikke statistikk på smitterisiko fordi det avhenger av så mye. Har man tidligere hatt munnsår (forkjølelsessår) er man ikke så mottakelig. Har lest at over 30% i Norge har viruset i kroppen. % sjanse for smitte når man er symptomfri?? Evt annet?? Svar: Ved fylte 30 år har en av fire i Norge antistoff mot herpes 2 som tegn på gjennomgått infeksjon, de fleste har ikke hatt symptomer. Man har beregnet at bare 20% får klassisk utbrudd, 60% har svake og delvis ukarakteristiske symptomer, resterende ca 20% har aldri hatt symptomgivende utbrudd. Som du ser av svarene er det mye man ikke vet, simpelthen fordi mange (de fleste) kan overføre virus uten at de vet at de har virus i seg. Jeg synes derfor du kan ta det rolig og bare ta forholdsregler når du merker tegn på at utbrudd er i anmarsj. Vennlig hilsen Mette H Moen Her kan du lese mer: http://www.legemiddelverket.no/terapi/2000/publikasjon10-2000.pdf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94625-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-herpes-type-2/#findComment-531707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.