Gå til innhold

Lysten er borte

Anbefalte innlegg

Matilda1365380478

Jeg er en jente på 28 år som har et problem som jeg må få profesjonell hjelp til å løse - jeg har mistet all sexlyst. Jeg har tatt dette opp med fastlegen min og fått en henvsning til spesialist, men der har jeg snart stått i kø i et år uten å høre noe.

Jeg har alltid hatt et aktivt sexliv, og har hatt mange partnere. Jeg har hatt et par forhold som har strukket seg over noen år, og nå er jeg i et stabilt samboerforhold. Problemene begynte for ett og et halv år siden, og jeg tror de dukket opp i forbindelse med en periode der jeg hadde det veldig tøft på jobben. Jeg jobbet ca 12 timer hver dag alle dager i uken over en periode på flere måneder.

Både jeg og samboeren min trodde ting ville løse seg når ting roet seg ned igjen - men det har de altså ikke gjort. Og bare sånn for opplysningens skyld - jeg har mistet all lyst på sex, jeg blir ikke tent av noe, hverken av samboeren min, andre menn, erotisk litteratur eller noe.

Hjelp! Hva skal jeg gjøre for å begynne å fungere igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94629-lysten-er-borte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

beklager, men har ikke noe svar å komme med, men måtte bare få sagt dette: tror virkelig du fikk en høy stjerne hos Mislykket med dette utsagnet; "Jeg har tatt dette opp med fastlegen min"

ellers ønsker jeg deg lykke til, og det eneste rådet jeg kan gi deg er at dere slapper av og bruker tid på hverandre, så kanskje det løsner etterhvert...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94629-lysten-er-borte/#findComment-528316
Del på andre sider

Det høres ut som om dette er noe en sexolog bør svare på. Det er kanskje en slik henvisning du har fått.

Ellers så kan du søke på all litteratur du kan finne om temaet på nettet f.eks. eller/og stille spørsmålet til sexologen på forumet (hvis du ikke allerede hadde gjort det).

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94629-lysten-er-borte/#findComment-528402
Del på andre sider

beklager, men har ikke noe svar å komme med, men måtte bare få sagt dette: tror virkelig du fikk en høy stjerne hos Mislykket med dette utsagnet; "Jeg har tatt dette opp med fastlegen min"

ellers ønsker jeg deg lykke til, og det eneste rådet jeg kan gi deg er at dere slapper av og bruker tid på hverandre, så kanskje det løsner etterhvert...

Mislykket ville vel også spurt om hvorfor dette er et problem, har hun ikke lyst på sex så har hun ikke sex, ikke noe problem det vel....

Håper det ikke går troll i ord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94629-lysten-er-borte/#findComment-528996
Del på andre sider

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Problemet ditt deler du med mange, mange andre kvinner. Cirka 70 prosent av de som henvender seg til klinikken min, har det samme problemet. For å gi deg noen tips, skal jeg kort beskrive den vanligste behandlingsmetoden.

Vi starter med å avdekke mulig årsak. Her høres det ut til at et ekstremt arbeidspress, i hvert fall er medvirkende årsak i ditt tilfelle. Ellers er det vanlig å prøve å nøste tilbake og se om det skjedde noe spesielt i den tiden lysten forsvant. Strakk du deg f.eks. for langt og hadde sex uten å ha lyst i det hele tatt? Endret dere rutiner som gjorde sex mindre godt for deg? Brutkte dere f. eks. kortere tid fordi du var sliten osv?

Så er det vanlig å prøve å få igang kommunikasjon mellom den som har mistet lysten og partneren. Mange kvinner mister lysten fordi de er for lite flinke til å kommunisere egne behov eller kanskje partneren er for lite flink til å lytte? For å få igang kommunikasjonen må begge forplikte seg til å delta i et treningsopplegg. Mens treningen foregår er det absolutt samleieforbud.

Paralellt med treningsopplegget kommer en eller begge parter til samtaler for oppfølging, for avlæring av slike sexrutiner som evt. har ført til manglende lyst og til innlæring av nye rutiner og kanskje også for å bedre kommunikasjonen med partneren.

Foreslår at du ringer de ekspertene du er henvist til og spør hvorfor du ikke hører noe. Er det fortsatt lang ventetid der, kan du evt. ta kontakt med min klinikk. Adresse og telefonnummer finner du på www.sexologen.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94629-lysten-er-borte/#findComment-530609
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...