Ulv I Faarikaal Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Nylig var det et utspill i utlandet hvor man skulle lære unge alternative måter å ha sex på uten samleie og risiko for graviditet. Jeg tror ikke en 13-14 årig jente er så villig til å ta en penis i munnen, noe en gutt ville like svært godt regner jeg med:-) Jenta: ÆÆÆÆSSSSJJJHHHH. Jenter setter ikke pris på sånt før de blir vesentlig eldre. Et mannlig kjønnsorgan er for dem noe helt motbydelig stygt og ekkelt. Hva slags moral skal vi preke ? Hva slags opplæring skal de få ? Vi har alt for mange aborter på unge jenter, og en mor under 18 kan ikke være verge for sitt barn før hun er myndig, og barnevernet får ekstrajobb, jentas utdannelse går fløyten ofte. Jeg mener at vi kan droppe moralen og seksualopplysning bør utføres av profesjonelt helsepersonell spesielt utdannet for slikt. Her i bygda skulle det være stands på en "helsemesse" for unge, og et tema var ungdom og sex. Ikke en jævel _turde_ stille av sjukepleiere eller andre fra det offentlige, selv etter en stor leteaksjon, så legen sjøl måtte trå til. Hvordan skal vi få skikk på ungdommen med slike voksne pyser ? En ligning: du har barn og et stort svømmebasseng. Hva er mest tjenlig, lære dem å svømme eller sette opp et høyt gjerde ? Gjerdet kan klatres over. Sex kan ikke forhindres. Har dine barn fått opplæring ? Hvilke erfaringer har du ? Skolepolitisk er dette er varm potet, politikerne sniker seg på gummisåler når det kommer opp, og fordufter stille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Lær unge jenter om sex, du ville bli rik, for ingen andre tør ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-530327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 jeg fikk selv ingen info. om sex hjemmefra. moren min spurte kun en gang om jeg ikke hadde fått menstruasjonen? joda,det hadde jeg for et år siden men ikke sagt noe. ellers fikk jeg ikke se så mye på tv, og lærte minimalt på skolen. (husker jeg lurte på hvordan man gjorde det, siden tissemannen jo er slapp.. og hva så når den var inne? skulle man bare ligge sånn?..) jeg håper jeg kan fortelle mine barn om sex når de blir større, uten at det blir for flaut. jeg er jo selv ikke vant til å snakke om sånt! og kunne aldri tenke meg å snakke med foreldrene mine om det! (nesten flaut at jeg har barn og er gift så de vet jeg har sex... da må noe være gjort feil.) vel, bare noen tanker fra meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-530528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Lær unge jenter om sex, du ville bli rik, for ingen andre tør ! . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-530989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Lær unge jenter om sex, du ville bli rik, for ingen andre tør ! Jeg hadde skrevet et langt og velformulert (åff kårs) innlegg til deg.....og så hang den forbanna pc-driten seg opp. Mine nordnorske banneord egner seg ikke på trykk. *hmfr* Sånn som dere ville sagt her på Østlandet: "innmari synd altså".. øh.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 Jeg hadde skrevet et langt og velformulert (åff kårs) innlegg til deg.....og så hang den forbanna pc-driten seg opp. Mine nordnorske banneord egner seg ikke på trykk. *hmfr* Sånn som dere ville sagt her på Østlandet: "innmari synd altså".. øh.. Sett i gang og skriv på nytt, da burde det bli mye bedre. I kommunen her trengs det et grepa kvinnfolk (og mannfolk) til slikt. Makan til bleike og pysete helsepersonell skal du lete lenge etter. Ei fortalte meg nylig at hun hadde prøvd seg men blitt ledd ut, og fjortissene mente tydeligvis at de visste mer enn henne. Kanskje de har lest Det Nye ? Der står det mye saftig har jeg hørt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Sett i gang og skriv på nytt, da burde det bli mye bedre. I kommunen her trengs det et grepa kvinnfolk (og mannfolk) til slikt. Makan til bleike og pysete helsepersonell skal du lete lenge etter. Ei fortalte meg nylig at hun hadde prøvd seg men blitt ledd ut, og fjortissene mente tydeligvis at de visste mer enn henne. Kanskje de har lest Det Nye ? Der står det mye saftig har jeg hørt. "Hva slags moral skal vi preke ?" Moral er ikke lett å formidle uten at ørelappene kommer på. Man vet at en god del kommer til å debutere før de er 16 og for disse vil det ikke være lett å komme med moralpreken om seksuelle lavalder, prevensjon, den store kjærligheten osv. Prevensjon bør selvsagt informeres om -men det er jo ikke bare moral, det går jo på liv og helse. Hva slags opplæring skal de få ? Jeg tror absolutt at her er utfordringen. Jeg har ingen tro på at opplysning medfører tidligere debut og mer eksperimentering. Heller tvert i mot. Desto mer tenåringene er opplyste desto mer kan de få et realistisk syn på hva som er "normalt" og sette sine egne grenser(!). Hvis tenåringen leser i Det Nye om intimfrisering, trekant, sugeteknikker og analsex kan det virke som om dette kreves av en tenåring og er noe alle gjør. Noen må ha en dialog med 13-åringene der alle "dumme spørsmål" kan bli stillt -de som de ikke spør mamma og pappa om. For det er flaut.. Har inntrykk av at undervisningspersonell er redde for at ringvirkningen av økt seksualopplysning er at tenåringene debuterer tidligere osv. Ved opplysning (ikke via ukeblader) tror jeg heller at vi vil avkrefte mange myter (som tenårngene tror er sannhet), heller forhindre for tidlig debut, uønskede svangerskap og ufrivillige samleier og gruppepress -alt dette påvirkes nemlig av for liten kunnskap mener jeg. Men det kreves at disse voksne som går i dialog med tenåringene nærmer seg dem og ikke tar avstand, men er realistiske. Ungdom i dag kan nok mer enn for 20 år siden, men de er fremdeles usikre, sårbare og uerfarne på det stadiet. Den eneste tingen som er sikkert er at de kommer til å ha sex. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 "Hva slags moral skal vi preke ?" Moral er ikke lett å formidle uten at ørelappene kommer på. Man vet at en god del kommer til å debutere før de er 16 og for disse vil det ikke være lett å komme med moralpreken om seksuelle lavalder, prevensjon, den store kjærligheten osv. Prevensjon bør selvsagt informeres om -men det er jo ikke bare moral, det går jo på liv og helse. Hva slags opplæring skal de få ? Jeg tror absolutt at her er utfordringen. Jeg har ingen tro på at opplysning medfører tidligere debut og mer eksperimentering. Heller tvert i mot. Desto mer tenåringene er opplyste desto mer kan de få et realistisk syn på hva som er "normalt" og sette sine egne grenser(!). Hvis tenåringen leser i Det Nye om intimfrisering, trekant, sugeteknikker og analsex kan det virke som om dette kreves av en tenåring og er noe alle gjør. Noen må ha en dialog med 13-åringene der alle "dumme spørsmål" kan bli stillt -de som de ikke spør mamma og pappa om. For det er flaut.. Har inntrykk av at undervisningspersonell er redde for at ringvirkningen av økt seksualopplysning er at tenåringene debuterer tidligere osv. Ved opplysning (ikke via ukeblader) tror jeg heller at vi vil avkrefte mange myter (som tenårngene tror er sannhet), heller forhindre for tidlig debut, uønskede svangerskap og ufrivillige samleier og gruppepress -alt dette påvirkes nemlig av for liten kunnskap mener jeg. Men det kreves at disse voksne som går i dialog med tenåringene nærmer seg dem og ikke tar avstand, men er realistiske. Ungdom i dag kan nok mer enn for 20 år siden, men de er fremdeles usikre, sårbare og uerfarne på det stadiet. Den eneste tingen som er sikkert er at de kommer til å ha sex. >>Hvis tenåringen leser i Det Nye om intimfrisering, trekant, sugeteknikker og analsex kan det virke som om dette kreves av en tenåring og er noe alle gjør. Her tror jag det ligger mye, og bladene er ikke flinke til å presisere at dette ikke noen must. >>Har inntrykk av at undervisningspersonell er redde for at ringvirkningen av økt seksualopplysning er at tenåringene debuterer tidligere osv. Eller bruker det som "vikarierende" for å slippe å konfrontere problemet. >>Den eneste tingen som er sikkert er at de kommer til å ha sex. Tidligere enn før og oftere. Derfor blir opplysning i ung alder viktigere for hvert år. Var det slik at hver 3. fjortenårige jente har debutert ? Og hver 8. gutt ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 >>Hvis tenåringen leser i Det Nye om intimfrisering, trekant, sugeteknikker og analsex kan det virke som om dette kreves av en tenåring og er noe alle gjør. Her tror jag det ligger mye, og bladene er ikke flinke til å presisere at dette ikke noen must. >>Har inntrykk av at undervisningspersonell er redde for at ringvirkningen av økt seksualopplysning er at tenåringene debuterer tidligere osv. Eller bruker det som "vikarierende" for å slippe å konfrontere problemet. >>Den eneste tingen som er sikkert er at de kommer til å ha sex. Tidligere enn før og oftere. Derfor blir opplysning i ung alder viktigere for hvert år. Var det slik at hver 3. fjortenårige jente har debutert ? Og hver 8. gutt ? "Her tror jag det ligger mye, og bladene er ikke flinke til å presisere at dette ikke noen must. " Vel, det kan virke som om det er det ja. Og man skal ikke undervurdere magasinenes påvirkningskraft. De opplyser også, noe som er vel og bra. Men hvor fokusen legges er viktig. Det er til tider for grensesprengende for det unge markedssegmentet etter min mening. "Eller bruker det som "vikarierende" for å slippe å konfrontere problemet." Ja, altså det der har vi jo diskutert litt før -bare voksnes evne til å snakke om sex med andre voksne. Det er et privat anseende, ja, men det har vært (er..) fremdeles mye tabu rundt det. Sykt! Det er noe alle tenker på, gjør og drømmer om. Så lenge voksne har problemer med å snakke om det seg i mellom (hvordan er da partnerforholdet mon tro..) så kan det ikke formidles til utadvendte tenåringer. "Var det slik at hver 3. fjortenårige jente har debutert ? Og hver 8. gutt ? " Det hørtes skremmende ut, men mulig at det stemmer. Trodde egentlig at gutta debuterte tidligere, men jenter er ofte sammen med (lar seg påvirke) av eldre gutter så det er mulig det stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 "Her tror jag det ligger mye, og bladene er ikke flinke til å presisere at dette ikke noen must. " Vel, det kan virke som om det er det ja. Og man skal ikke undervurdere magasinenes påvirkningskraft. De opplyser også, noe som er vel og bra. Men hvor fokusen legges er viktig. Det er til tider for grensesprengende for det unge markedssegmentet etter min mening. "Eller bruker det som "vikarierende" for å slippe å konfrontere problemet." Ja, altså det der har vi jo diskutert litt før -bare voksnes evne til å snakke om sex med andre voksne. Det er et privat anseende, ja, men det har vært (er..) fremdeles mye tabu rundt det. Sykt! Det er noe alle tenker på, gjør og drømmer om. Så lenge voksne har problemer med å snakke om det seg i mellom (hvordan er da partnerforholdet mon tro..) så kan det ikke formidles til utadvendte tenåringer. "Var det slik at hver 3. fjortenårige jente har debutert ? Og hver 8. gutt ? " Det hørtes skremmende ut, men mulig at det stemmer. Trodde egentlig at gutta debuterte tidligere, men jenter er ofte sammen med (lar seg påvirke) av eldre gutter så det er mulig det stemmer. >>så kan det ikke formidles til utadvendte tenåringer. Jeg tør ikke prøve å snakke med tenåringer om sex, det er fordi jeg er redd for hva det blir tolket som. Jeg må ha en legitimitet som behandler, lærer eller blitt seriøst delegert en slik oppgave. Kort sagt: en gammel gris som prøver sjekke lammekjøtt. >>Det hørtes skremmende ut, men mulig at det stemmer. Trodde egentlig at gutta debuterte tidligere, men jenter er ofte sammen med (lar seg påvirke) av eldre gutter så det er mulig det stemmer. Min debut endte hos politiet :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94922-trenger-en-13-%C3%A5ring-seksualopplysning-eller-moraloppl%C3%A6ring/#findComment-531229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.