Gå til innhold

Kvinners logikk ved graviditet

Anbefalte innlegg

Vet du hva, det finnes ingen biologiske grunner til at kvinner skal oppføre seg som humørsyke monstre under en graviditet. Min mening er at dette fenomenet kommer av at det er sosialt forventet at man skal oppføre seg merkelig og irrasjonelt når man er gravid. Dette er et haleheng fra den tiden man trodde at "hysteri" kom av at livmoren føk rundt i kvinnens kropp og skapte kaos. Skikkelig ille gammel overtro altså, som lever i beste velgående.

Fatter ikke at kvinner ikke kan drite i disse "forventningene" om å bli midlertidig sprø, og nyte graviditeten istedet. Rent biologisk sett blir kroppen satt i ekstra beredskap, slik at en evt. adferdsendring skulle gå mer mot redebygging, omsorg, empati, forsvar av små/svake skapninger, tålmodighet osv. I tillegg får immunforsvaret et "boost", man får en litt økt innlæringsevne osv. Så selv om en graviditet innebærer en forbigående økt belastning på kroppen, medfører den også en hel del fordeler som jeg synes folk burde ta seg sammen og nyte.

Basta.

...Nyte trøttheta, kvalmen, svimmelheten, bekkenløsningen, at man ikke tåler lukten av mat etc....

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

31

• sigga

14

• Ulv I Faarikaal

9

• McLoud

8

Poenget mitt er at slik burde det være, sett logisk sett fra naturens side. En burde heller komme nærmere hverandre og fått tettere bånd under en graviditet, framfor å bli et hormonmonster.

Tror ikke du vil skjønne det jeg sier jeg, er det den tiden på måneden kanskje?

Okei, jeg tolket det første innlegget ditt i verste mening *fy på lanken til moi*

Det har ikke vært den tiden på måneden siden høsten 2001 pga graviditet og amming. Derimot lider jeg av langt fremskreden ammetåke.

Det første seriøse innlegget som faktisk svarer på det jeg spør om :-)

En meget interessant teori.

Jeg hadde ventet at du skulle følge opp med et spørsmål om hvor barnets mannlige forbilder kommer inn, for ifølge min teori er far heller fraværende:)

Vel, ettersom ikke alle menn er testosteronstinne og populære hos yngre kvinner vil det alltid finnes potensielle partnere for den enslige moren. Hun søker en trygg, snill mann med stor omsorgsevne, til barnts beste, og finner ham blant disse som ikke er så opptatt av å jakte på nye kvinner men som søker det samme som henne. De slår seg sammen og gir barnet trygge rammer. Kanskje får de også egne barn, men mor har sikret seg i alle fall ETT avkom med sterke gener som trolig vil overleve.

Igjen, det er nå min teori:)

Jeg hadde ventet at du skulle følge opp med et spørsmål om hvor barnets mannlige forbilder kommer inn, for ifølge min teori er far heller fraværende:)

Vel, ettersom ikke alle menn er testosteronstinne og populære hos yngre kvinner vil det alltid finnes potensielle partnere for den enslige moren. Hun søker en trygg, snill mann med stor omsorgsevne, til barnts beste, og finner ham blant disse som ikke er så opptatt av å jakte på nye kvinner men som søker det samme som henne. De slår seg sammen og gir barnet trygge rammer. Kanskje får de også egne barn, men mor har sikret seg i alle fall ETT avkom med sterke gener som trolig vil overleve.

Igjen, det er nå min teori:)

Meget interessant. Dette blåser liv i min teori om hvorfor menn ikke ønsker kvinner med barn. Vi er altså ikke bra nok for å få barn med henne, men å hjelpe henne med å oppfostre barnet det er vi god nok til.

Tror faktisk dette stemmer i en viss grad. Dette er også en av grunnene til at kvinner er utro, de ønsker to typer menn; en ung, viril og sterk person med gode gener, og en omsorgsfull og tafatt(?) person som er trofast og kan ta seg av familien.

Er det da rart at menn ikke ønsker kvinner med barn fra før? Hele meningen med livet er jo å føre sine gener videre. Menn ønsker ikke å bare være den som betaler og oppfostrer andres unger, mens han ikke får unger selv.

Vet du hva, det finnes ingen biologiske grunner til at kvinner skal oppføre seg som humørsyke monstre under en graviditet. Min mening er at dette fenomenet kommer av at det er sosialt forventet at man skal oppføre seg merkelig og irrasjonelt når man er gravid. Dette er et haleheng fra den tiden man trodde at "hysteri" kom av at livmoren føk rundt i kvinnens kropp og skapte kaos. Skikkelig ille gammel overtro altså, som lever i beste velgående.

Fatter ikke at kvinner ikke kan drite i disse "forventningene" om å bli midlertidig sprø, og nyte graviditeten istedet. Rent biologisk sett blir kroppen satt i ekstra beredskap, slik at en evt. adferdsendring skulle gå mer mot redebygging, omsorg, empati, forsvar av små/svake skapninger, tålmodighet osv. I tillegg får immunforsvaret et "boost", man får en litt økt innlæringsevne osv. Så selv om en graviditet innebærer en forbigående økt belastning på kroppen, medfører den også en hel del fordeler som jeg synes folk burde ta seg sammen og nyte.

Basta.

Dæven, jeg burde kanskje hatt et annet og mer positivt syn på svangerskapet slik at jeg kunne nytt det da mannen min måtte hjelpe meg opp av dassen da bekkenplagene var på det verste.

Meget interessant. Dette blåser liv i min teori om hvorfor menn ikke ønsker kvinner med barn. Vi er altså ikke bra nok for å få barn med henne, men å hjelpe henne med å oppfostre barnet det er vi god nok til.

Tror faktisk dette stemmer i en viss grad. Dette er også en av grunnene til at kvinner er utro, de ønsker to typer menn; en ung, viril og sterk person med gode gener, og en omsorgsfull og tafatt(?) person som er trofast og kan ta seg av familien.

Er det da rart at menn ikke ønsker kvinner med barn fra før? Hele meningen med livet er jo å føre sine gener videre. Menn ønsker ikke å bare være den som betaler og oppfostrer andres unger, mens han ikke får unger selv.

Det kan da ikke være "vanlig" at menn vil bare ha kvinner uten barn?!!

Da jeg traff han jeg er gift med nå hadde jeg to barn.

Ei veninne av meg er gift på ny , og hadde 4 fra før!

En kompis av oss har kommet sammen med ei dame som har 3 unger , og han sier det er bra for da slipper han maset om å få unge ;o)

Ellers har jeg ikke erfaring med sutrete gravide damer heller da. Men nå har jeg hatt veeeldig lette graviditeter !!

Annonse

Det kan da ikke være "vanlig" at menn vil bare ha kvinner uten barn?!!

Da jeg traff han jeg er gift med nå hadde jeg to barn.

Ei veninne av meg er gift på ny , og hadde 4 fra før!

En kompis av oss har kommet sammen med ei dame som har 3 unger , og han sier det er bra for da slipper han maset om å få unge ;o)

Ellers har jeg ikke erfaring med sutrete gravide damer heller da. Men nå har jeg hatt veeeldig lette graviditeter !!

Det kommer vel an på hvor gammel en er også;-) Dersom en er 40+ år og skilt skal det mye til å finne en kvinne som ikke har barn/har vært gift. Da tar en det en får :-)

Men i utgangspunnktet ønsker ikke menn kvinner med barn, vi vil jo at hun skal få våre barn slik at vi fører våre gener videre.

Mulig det endrer seg for menn som allerede har barn.

Nåja, nå legger du litt mer mellom linjene her enn jeg mente å si, petter:)

Selvsagt er det også kjærlighet med i bildet, og kvinnen ønsker barn med den nye mannen. Han er ikke nestbest, han er akkurat den hun vil ha! Hun har andre behov nå når hun har et barn å ta vare på, og på hennes liste over ønskede egeskaper hos en partner er det nå andre egenskaper som ligger på toppen enn det var da hun var ung og enslig. Som jeg ser det er hun klokere, nå vil hun ha kvalitet:)

Jeg tror ikke kvinner gjør dette bevisst, det ligger i vår natur. På samme måte som dere menn velger kvinner som passer deres behov, som har former som tyder på at de er fruktbare etc. Du vet for eksempel nødvendigvis ikke helt selv hvorfor ikke vakre, selvstendige, meget intelligente og gutteaktige Kristin får deg til å tenne. Alt ligger jo til rette. Det er bare naturen som vet ditt eget beste. Hun blir kanskje for sterk hvis du som mann trenger å føle deg som husets herre? Eller noe lignende.

"Men er kvinner redd for å bli forlatt under svangerskapet? Er det så vanlig i et parforhold? Høres merkelig ut. Hvorfor i svarte granskauen skulle hun være det...?? "

Ja, faktisk.... Jeg har vært panisk redd for det i flere perioder av svangerskapet. Har overhodet INGEN grunn til å tro at han skulle gå fra meg, men det gnager og gnager likevel.

Men så har jeg de gode periodene, der jeg er sikker på at det vil være oss resten av livet =)

Det er ingen sammenheng, det er bare sånn det er. Det er akkurat det samme som at jeg ikke tror på ham når han sier jeg er pen, jeg ser jo ut som en flodhest på tur...

"flodhest på tur"

*flirer litt av Persille*

Ja, men er det hormonene som gjør kvinner så sårbare eller/og er det graden av selvtillit? Hvis du skjønner hva jeg mener:)

Kvinner har kanskje (mer enn menn?) en tendens til å tro at "han vil ikke ha meg hvis jeg ser sånn og sånn ut"...Og som gravid kan man vel føle seg usexy kan jeg tro -stor mage, vann i kroppen etc..

Men alt henger kanskje sammen? hmm.:-)

Nåja, nå legger du litt mer mellom linjene her enn jeg mente å si, petter:)

Selvsagt er det også kjærlighet med i bildet, og kvinnen ønsker barn med den nye mannen. Han er ikke nestbest, han er akkurat den hun vil ha! Hun har andre behov nå når hun har et barn å ta vare på, og på hennes liste over ønskede egeskaper hos en partner er det nå andre egenskaper som ligger på toppen enn det var da hun var ung og enslig. Som jeg ser det er hun klokere, nå vil hun ha kvalitet:)

Jeg tror ikke kvinner gjør dette bevisst, det ligger i vår natur. På samme måte som dere menn velger kvinner som passer deres behov, som har former som tyder på at de er fruktbare etc. Du vet for eksempel nødvendigvis ikke helt selv hvorfor ikke vakre, selvstendige, meget intelligente og gutteaktige Kristin får deg til å tenne. Alt ligger jo til rette. Det er bare naturen som vet ditt eget beste. Hun blir kanskje for sterk hvis du som mann trenger å føle deg som husets herre? Eller noe lignende.

Noen ville sagt hun var blitt klokere, mens noen ville sagt at hun ville ha i pose og sekk. En ung viril kjekkas hun kunne hygge seg med når hun var ung og en trofast en med penger når hun blir eldre.

Har lest innlegg fra menn som ikke fikk dame når de var unge, da var de ikke bra nok, men når de ble eldre og deres rolige natur begynte å betale seg (god utdannelse, god jobb med god lønn) da var de plutselig bra nok.

Kvinner som ikke ville ha meg da jeg var ung kan bare glemme meg når jeg blir eldre. Da er det ikke så mye meg de vil ha, men tryggheten jeg kan tilby.

Er litt krass nå, må få opp stemningen før fredagsstemningen tar oss alle.

Noen ville sagt hun var blitt klokere, mens noen ville sagt at hun ville ha i pose og sekk. En ung viril kjekkas hun kunne hygge seg med når hun var ung og en trofast en med penger når hun blir eldre.

Har lest innlegg fra menn som ikke fikk dame når de var unge, da var de ikke bra nok, men når de ble eldre og deres rolige natur begynte å betale seg (god utdannelse, god jobb med god lønn) da var de plutselig bra nok.

Kvinner som ikke ville ha meg da jeg var ung kan bare glemme meg når jeg blir eldre. Da er det ikke så mye meg de vil ha, men tryggheten jeg kan tilby.

Hehe. Dere menn er sannelig ikke noe bedre. Dere vil ha oss når vi er unge, men når vi blir eldre er det på hue og ræva ut;)

"Kvinner som ikke ville ha meg da jeg var ung kan bare glemme meg når jeg blir eldre. Da er det ikke så mye meg de vil ha, men tryggheten jeg kan tilby"

Aha - Aha - Aha!

Annonse

"Kvinner som ikke ville ha meg da jeg var ung kan bare glemme meg når jeg blir eldre. Da er det ikke så mye meg de vil ha, men tryggheten jeg kan tilby"

Aha - Aha - Aha!

AHA? Har aldri hatt problemer med å få dame, har vel vært sånn midt på treet. Men har jo merket at når jeg sier hva jeg jobber med (og evt hvor mye jeg tjener) så blir veldig mange interesserte. Og da jenter som ikke var interesserte før.

Men jeg er mer enn fornøyd med dama jeg har jeg :-)

Gudskjelov ? Det høres bra ut for deg ?

mm - etter noen år med bank og trusler, så ja ... Vet det høres "iskaldt" ut, men jeg er glad for det både for min egen skyld og aller mest for sønnen min sin skyld.

Jeg er ikke så iskald som jeg høres ut altså :)

Ulv I Faarikaal

mm - etter noen år med bank og trusler, så ja ... Vet det høres "iskaldt" ut, men jeg er glad for det både for min egen skyld og aller mest for sønnen min sin skyld.

Jeg er ikke så iskald som jeg høres ut altså :)

Jeg forstår godt at et menneske kan ønske en annen død, og kan være glad for at vedkommende er borte. De lignende tilfellene jeg har hørt om kunne jeg selv ønske det selv om jeg er tredjepart. Selv om en mishandler er syk, kan det ikke forsvare at andre lever i frykt. Ofte kan døden være eneste måten å bli kvitt vedkommende på, og få slutt på andres lidelser.

Gjest Persille

"flodhest på tur"

*flirer litt av Persille*

Ja, men er det hormonene som gjør kvinner så sårbare eller/og er det graden av selvtillit? Hvis du skjønner hva jeg mener:)

Kvinner har kanskje (mer enn menn?) en tendens til å tro at "han vil ikke ha meg hvis jeg ser sånn og sånn ut"...Og som gravid kan man vel føle seg usexy kan jeg tro -stor mage, vann i kroppen etc..

Men alt henger kanskje sammen? hmm.:-)

Jeg har ikke dårlig selvtillit, hverken nå eller vanligvis, men av en eller annen snodig grunn dukker det opp skumle tanker innimellom. Som oftest drømmer jeg dem, og så våkner jeg og klarer ikke helt legge det fra meg...

Så jeg tror det er hormonene.

Og selv om jeg føler meg veldig stor (derav flodhesten), så føler jeg ikke at jeg ikke ser bra ut i den forstand, for jeg har bare fått positive tilbakemeldinger, også fra venninder som jeg vet ville sagt fra om jeg så altfor ille ut...

Men det kan jo hende jeg lever i min lille verden av ammetåke eller noe, og ikke ser skogen for bare trær.... =) Det skal man IKKE se bort fra...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...