Gå til innhold

Anbefalte innlegg

søring i nord

Jeg er ei jente på 27 år, som har brukt p-pillen Synfase i over seks år. De siste årene har jeg fått pigmentflekker på overleppa som jeg tror kan tilskrives pillene. Flekkene likner på en bart, og det betyr svært mye for meg å bli kvitt dem. Jeg har også fått utslett rundt nesa som muligens kan skyldes p-pillene i kombinasjon med andre årsaker.

Jeg ønsker å gå over til et prevensjonsmiddel som ikke inneholder hormoener, og synes spiral høres ut som et godt alternativ. Fastlegen min har sagt at han i utgangspunktet ikke ønsker å sette inn en spiral på meg i.o.m. at jeg ikke har født barn. Men hudlegen som jeg var hos for noen dager siden, mente risikoen ved å sette inn en spiral var svært liten, og at det er mange jenter som bruker spiral. Jeg er usikker på hva jeg bør rette meg etter, og ønsker svært gjerne råd fra en som er spesialist på området. Bør jeg få satt inn en spiral? Hvor stor er risikoen for å få infeksjoner(Jeg ønsker selvsagt ikke å risikere sterilitet)? Og stemmer det at det er mange jenter som bruker spiral før de har fått barn? Som en tilleggsopplysning kan jeg fortelle at jeg har familiært hyperkolesterolemia, men ellers svært god helse. Jeg planlegger for øvrig en tur verden rundt om halvannet år, og lurer i den forbindelse på hvor trygt det vil være å bruke spiral - med tanke på evt. infeksjon.

På forhånd hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95032-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest søring i sør

Mange (de fleste?) slike infeksjoner er overført ved samleie. Så det har mye å si hva slags forhold du er i. En ellers lett kurerbar infeksjon, kan få større konsekvenser hvis du har spiral. Men er du i et forhold hvor dere begge er 100% monogame og renslige og du er obs på smerter, utflod og lukt og går til legen med en gang du merker noe unormalt, så tror jeg spiral kan være et greit alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95032-spiral/#findComment-531259
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Infeksjon kommer ikke av seg selv, men overføres spesielt ved samleie. Hvis du ikke har infeksjon og ikke utsetter deg for det (bruker kondom ved partnerskifte), så skulle det være trygt. Menstruasjonen kan bli rikeligere, spesielt i starten. Hvis du velger spiral, bør du først få sjekket at du ikke har en infeksjon (chlamydia) på gang, og det vil kanskje vært lurt å få spiralen noen måneder før du reiser ut så du har vennet deg til den. Evt sterilitet kommer etter infeksjon, ikke pga spiralen. Fruktbarheten er like stor hos kvinner som får fjernet en spiral som hos de som slutter med p-pille.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95032-spiral/#findComment-531716
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...