janbrei Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Har vært innlagt ved sykehus i 8 dager, med diabetes og høye glucoseverdier, samt problemer med hjerterytmen. Det ser ut til at jeg har fått kontroll med diabetesen, ved bruk av glucophag 3x500, så det føler jeg ikke er noe problem. Imidlertid har jeg en svært "urolig" puls. Plutselig begynner hjertet å banke i serier med dobbeltslag, som kjennes svært godt i brystet, i tillegg til at jeg blir klam og svett. Har gått med telemetri i 3 døgn, og de bekrefter at det er registrert serier med dobbeltslag. Dette kan ha holdt på i opp til 18 timer og er selvsagt veldig ubehagelig i tillegg til at jeg blir usikker. Jeg har nå disse "anfallene hver eneste dag". Når utskrivende lege ved sykehuset forteller at de har registrert disse dobbeltslagene, men at de ikke har noen god forklaring på hva det er, men kardiologene sier at det "trolig" ikke er farlig. I utskrivningsblanketten sies det at jeg har selvlimiterende VT. For ett år siden var jeg ved Rikshospitalet for en eventuell transplantasjonsvurdering, men ble sendt hjem, da de ikke synes jeg var dårlig nok til å komme på transplantasjonsutredning. Imidlertid sa de at de ville vurdere om jeg var moden for biventriculær pacemaker, men mente etterpå at jeg ikke ville ha særlig nytte av dette. Jeg har selvsagt orientert legene ved Hammerfest Sykehus om dette, og det ble sagt at de skulle ta kontakt med Haukeland, da disse var spesialister på dette. Da Haukeland skal tilskrives, og det skal gis svar derfra, regner jeg med at det vil gå ganske lang tid. Mitt spørsmål er derfor om dere tror at de plagene jeg nå har kan ha forsterket behovet for biventriculær pacemaker, og eventuelt faren for hjertestans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95197-arytmif%C3%B8lelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Svar til Janbrei. Du skriver at du nylig var innlagt p.g.a. din sukkersyke, men nevner ikke noe om bakgrunnen for at du for ikke lenge siden ble vurdert m.h.p. en transplantasjon, og jeg forutsetter at det var en hjertetransplantasjon du mener. Hvis du skulle være kandidat for biventrikulær pacing er det en avansert hjertesvikt som foreligger hos deg. Bakgrunnen for den anfører du ikke, men som diabetiker er det mest sannsynlig at du har koronar hjertesykdom, med ett eller flere infarkter i sykehistorien. Hvis det er annen årsak til din pumpesvikt vil problemstillingen kunne være anderledes. Uten å vite noe om hvilke undersøkelsesresultater som forelå ved utredningen på Rikshospitalet ifjor, er det ikke mulig å ha en fundert oppfatning om hvilken behandlingsform man skal anbefale for deg. Biventrikulær pacing har vist meget gode resultater hos personer med avansert pumpesvikt, men forutsetningene for at denne effekten skal være tilstede må være gitt. Det kan man man sannsynliggjøre ved hjelp av ekkokardiografi (ultralyd) og MR (magnet-tomografi). Det er også mulig at din tendens til dobbeltslag (er det egentlig tvillingpuls (bigemini) du mener ?) vil kunne reduseres og evt. elimineres ved hjelp av pacing. Hvis du har selvlimiterende ventrikkeltachycardi (VT) er det sannsynlig at dine leger ved Hammerfest sykehus bør revurdere standpunktet. Kom gjerne tilbake til dette, men gi meg litt flere opplysninger om hva som egentlig foreligger, og hva som ble funnet ved undersøkelsene ifjor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95197-arytmif%C3%B8lelse/#findComment-539145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
janbrei Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Svar til Janbrei. Du skriver at du nylig var innlagt p.g.a. din sukkersyke, men nevner ikke noe om bakgrunnen for at du for ikke lenge siden ble vurdert m.h.p. en transplantasjon, og jeg forutsetter at det var en hjertetransplantasjon du mener. Hvis du skulle være kandidat for biventrikulær pacing er det en avansert hjertesvikt som foreligger hos deg. Bakgrunnen for den anfører du ikke, men som diabetiker er det mest sannsynlig at du har koronar hjertesykdom, med ett eller flere infarkter i sykehistorien. Hvis det er annen årsak til din pumpesvikt vil problemstillingen kunne være anderledes. Uten å vite noe om hvilke undersøkelsesresultater som forelå ved utredningen på Rikshospitalet ifjor, er det ikke mulig å ha en fundert oppfatning om hvilken behandlingsform man skal anbefale for deg. Biventrikulær pacing har vist meget gode resultater hos personer med avansert pumpesvikt, men forutsetningene for at denne effekten skal være tilstede må være gitt. Det kan man man sannsynliggjøre ved hjelp av ekkokardiografi (ultralyd) og MR (magnet-tomografi). Det er også mulig at din tendens til dobbeltslag (er det egentlig tvillingpuls (bigemini) du mener ?) vil kunne reduseres og evt. elimineres ved hjelp av pacing. Hvis du har selvlimiterende ventrikkeltachycardi (VT) er det sannsynlig at dine leger ved Hammerfest sykehus bør revurdere standpunktet. Kom gjerne tilbake til dette, men gi meg litt flere opplysninger om hva som egentlig foreligger, og hva som ble funnet ved undersøkelsene ifjor. Takker for svar. Jeg skal så godt det lar seg gjøre forsøke å presisere litt bedre. Jeg gjennomgikk i 92 et relativt stort fremreveggs infarkt, og har senere utviklet betydelig hjertesvikt. På Rikshospitalet ble jeg undersøkt med tanke på evt. transplantasjon av hjerte. Undersøkelsen (bl.a.angiografi)resulterte i at det ble konstatert en mindre klaffelekasje, samt en ejeksjonsfraksjon på 22%. Det var også sagt at avstanden på EKG søylene (Q???) kunne indikere at jeg ville kunne ha nytte av biventrikulær pacing. Jeg ble sendt hjem med beskjed om å ta av meg 15-20kg og at det trolig ville være nok til å bedre situasjonen, og at jeg derfor ikke forløpig var aktuell for transplantasjon. Jeg fikk også senere beskjed om at jeg var avslått som kandidat for biventriculær pacing, da det foreløpig var et begrenset antall pasienter som fikk tilbud om dette, og de værste ble prioritert. Jeg klarte å ta av meg 13 kg. avviklet min næringsdrift, og ble i veldig fin form. Når jeg var på kontroll i Hammerfest i høst (ecco) ble det anslått en ejeksjonsfraksjon på ca 40%, noe som jo var en stor forbedring. Den samme ejeksjonsfraksjon ble anslått sist jeg var i Hammerfest. Når det gjelder ekstraalgene som jeg synes har tiltatt merkbart i det siste, så beskrev de det i Hammerfest som serier med ventriculære ekstrasystoler, og at jeg hadde selvlimiterende ventrikkeltachykardi. Når jeg får anfallene med ekstraslagene, kan jeg bli veldig uvel, svimmel og kvalm. Håper dette kan være litt mere avklarende. Håper at dette kan være 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95197-arytmif%C3%B8lelse/#findComment-541058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.