Gjest Christianf Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Min kjæreste har hatt et problem ganske lenge nå. Siden i sommer har hun vært plaget med smerter rundt klitoris. Helt nøyaktisg er det rett nedenfor klitoris mot skjedeåpningen. Det kan av og til være litt rødt i dette området. Smertene kan oppstå uten at hun gjør noe. De oppstår veldig ofte under urinering, også ender samleie eller sex. Saken har bare blitt verre og verre med tiden. Nå de siste 3-4 mnd har det vært helt grusomt. Hun har problemer med å sove og mister mye av konsentrasjonen ved skolen. Hun er allikevell flink og holder motet oppe, men jeg er redd det ikke varer evig. Smertene oppstår som stikking på nevnte område. Det kan bli kraftig og ensten som en krampe i hele underlivet. De ahr vart opptil en time. Men stikking eller svie er svært vanlig under urinering. I perioder har det vært så ille at hun ikke har klart å reise seg fra doen. Det er ille. Hun er faktisk blitt redd for å gå på do. Under samleie kommer smertene når mine kjønnshår berører området og stikkingen kommer. Vi har også observert hevelser rett under navelen før menstruasjonsperioden. Vet ikke om det kan ha med evt kramper og gjøre. Vi oppsøkte lege straks problemet oppsto i sommer/høst, men har fått uklare svar hele tiden. Legen har skiftet diagnose hver gang, og hun ble sendt til gynekolog rett etter jul. Der fikk hun "bare" beskjed om at dette var en vanlig ting for jenter i hennes alder (19 år) og kom til å gå over. Hun sa at de ikke viste hva det kom av, men ga kjæresten min en bedøvende krem hun kunne bruke. Denne kremen var til god hjelp, men nå fungerer den ikke lengre. Kan jo være at kroppen har blitt imunn for den siden den stort sett har blitt brukt hver kveld under smerter. Legen vi oppsøkte først mente det kunne ha med p-pillene å gjøre. Kjæresten min bruker "Yasmin" p-piller. Hun har ikke merket andre bivirkninger av disse. Legen mente hun ikke tålte dem. Men hun skulle ikke slutte på dem. Dette har vi heller ikke prøvd, siden gynekologen sa utrykkelig at "Det er ingen vits å slutte med disse siden det ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt". Vi har begge to tatt tester for kjønnssykdommer, men alle viser negativt. Jeg, på vegne av kjæresten min, begynner å se ganske alvorlig på denne saken og er lei av å få forskjellige begrunnelser og ingen måte å bli kvitt plagene. Vi gjør hva som helst for å få hjelp. Håper du kan gi et svar eller gi meg et tips om hvor jeg burde henvende meg. Vi har Lofoten Sykehus som nærmeste gynekologiske avdeling om det sier deg noe, men vi reiser gjerne sørover for å få hjelp. Jeg kan godt legge ved tlfnr eller adresse om det er lettere. Er en svært åpen person å prate med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95494-smerter-rundt-klitoreis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilia Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hei! Jeg har aldri vært borti dette problemet før, men jeg vil anbefale dere å dra til en annen gynekolog så raskt som mulig. Ingen skal være nødt til å gå med så store smerter. At dette er vanlig blant 19-åringer tror jeg helst bare er pisspreik. Legen vet ikke hva plagene kommer av og det virker som han derfor prøver å ro seg i land med den forklaringen. Dette er tydelig veldig smertefult for henne, og da synes jeg ikke man skal vente og se det ann. Dra til legen, og hvis han/hun ikke kan gi dere et klart svar på hva dette er så be om å bli henvist til en annen lege. Fortell hvor grusomt det er for henne å ha det slik, og legg gjerne på litt. Selv er jeg fra Vesterålen, og har vært til GU der en gang for noen år siden. Legen jeg var hos virket veldig dyktig. Nå vet ikke jeg hva den legen heter siden det er så lenge siden, men jeg tror ikke dere trenger å dra så langt avgårde for å finne en lege som kan gi dere et skikkelig svar på hva dette er for noe. Håper alt ordner seg for henne. Lykke til.... Vennlig hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95494-smerter-rundt-klitoreis/#findComment-534506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilia Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 http://lommelegen.no/svar/svar%5Fs08ary285.htm Se på denne siden. Jeg leste det ikke så kjempe nøye, men jeg tror det omhandlet noe av det du skrev. Beklager dersom det forrige innlegget mitt virket litt lege-fiendtlig. Jeg blir bare så provosert av _ENKELTE_ leger som ikke tar pasientene sine på alvor. Dersom de ikke vet hva som feiler pasienten, så skal de ha oss til å prøve alt mulig ut fra hva de mener det kanskje muligens kan være. Å så skal man gå med plagene helt til de finner ut hva det var som var årsaken ( eller til de gir opp),i stedet for å henvise oss til en ekspert som kan finne ut årsaken med en eneste gang. (Det skal selvfølgelig også være sagt at det finnes utrolig mange flinke leger også Igjenn lykke til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95494-smerter-rundt-klitoreis/#findComment-534513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christianf Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 http://lommelegen.no/svar/svar%5Fs08ary285.htm Se på denne siden. Jeg leste det ikke så kjempe nøye, men jeg tror det omhandlet noe av det du skrev. Beklager dersom det forrige innlegget mitt virket litt lege-fiendtlig. Jeg blir bare så provosert av _ENKELTE_ leger som ikke tar pasientene sine på alvor. Dersom de ikke vet hva som feiler pasienten, så skal de ha oss til å prøve alt mulig ut fra hva de mener det kanskje muligens kan være. Å så skal man gå med plagene helt til de finner ut hva det var som var årsaken ( eller til de gir opp),i stedet for å henvise oss til en ekspert som kan finne ut årsaken med en eneste gang. (Det skal selvfølgelig også være sagt at det finnes utrolig mange flinke leger også Igjenn lykke til... Heia nilla.. Ville bare takke deg for at du bryr deg. Vi skal til gynekologen igjen nå snart og da skal jeg ta med tipset fra teksten. Vi har nok like meninger når det gjelder leger. Du har virkelig skjønt vår situasjon. Håper å høre fra deg igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95494-smerter-rundt-klitoreis/#findComment-534944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg har lest den lange beskrivelse og grublet på evt årsak. Det som kunne passe med symptomene: smerter ved samleie, ved vannlatning og plutselige sterke smerter som du beskriver kan være det man betegner ”urethradivertikkel’, en utposning under urinrøret. Lokalisasjonen er etter din beskrivelse mellom klitoris og skjede, og der sitter urinrøret. Hun kan nevne det for gynekologen, evt få en urolog (urinveisspesialist) til å se på det. Det annet med hevelse ved navlen før menstruasjon kan -hvis den er øm- være ’endometriose’, se i helseleksikon. Hvis hun skal undersøkes for det, bør det skje i den periode hvor man ser hevelsen. Hun kan bare fortsette med p-pillen. Jeg håper hun kan få hjelp. Hun er velkommen til å ta med det jeg har skrevet til legen da begge deler er sjeldne tilstander som ikke alle kjenner til. Men det er altså bare forslag. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95494-smerter-rundt-klitoreis/#findComment-536244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.