Gå til innhold

Hvem har ansvaret i familien?

Anbefalte innlegg

Gjest liten kvinne

Hvem har ansvaret i familien deres? Jeg tenker på økonomi, hus, ferie, ja egentlig alt som det må taes beslutninger om. Jeg er gift med en stor gutt som nermer seg førti. Hos svigermor er han _helten_ som klarer alt og er så flink til det meste, men hjemme så er han en kjempegutt som ikke har orden på noe som helst. Er det mange andre som er i samme situasjon? Vi venter barn, og jeg lurer faktisk på om jeg skal søke om å få etterbetalt kontantstøtte for den _gutten_ jeg har allerede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95526-hvem-har-ansvaret-i-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe....hos oss er det jevnt fordelt tror jeg. Vi diskuterer det som bør diskuteres ellers er ansvaret fordelt på begge. Såpass fordelt og greit at ingen klager.

Gi'n ett tupp i rævva....utrolig mange tafatte smågutter der ute ser jeg når jeg leser innlegg her inne.

Det er den som snakker språket der vi bor som tar mest ansvar. Tidligere var det min mann. Nå er det meg, men snart blir det min mann igjen.

Det er så vanskelig å betale regninger, følge med på oppslag i oppgangen, ringe å ordne ting, når man ikke snakker landets språk godt.

Vi diskuterer ting som ferie, og større økonomiske beslutninger, men har ellers tiltro til hverandre i alle mindre gjøremål, og nøyer oss med å få beskjed i etterkant.

Ansvar og ansvar. Vi deler litt på noe, men enkelte ting er det jeg som tar meg av. Ellers blir det ganske enkelt ikke gjort. Jeg orker ikke slendrian. Få det heller unna, så kan man slappe av med god samvittighet etterpå.

Papirarbeid, for eksempel brev som må skrives og skjemaer som skal fylles ut, ting som må bestilles...alt det der tar jeg meg av. Jeg har orden på sysakene, kan du si, det har ikke han. Hans hjemmearkiv ? Et par roteskuffer stappet med papirer, betalte og ubetalte regninger i uskjønn forening.

Jeg sørger for at diverse fellesutgifter betales, og at de betales i tide. Det klarer ikke han. Barnehageplassen for eksempel, den hadde vi sikkert mistet pga manglende betaling om det var gubben som hadde ansvaret for å gjøre det.

Men når det er sagt, så er det han som har bil og han som betaler der. Alt sammen. Nye hjul og forsikringer og avgifter, bensin og alt. Jeg slipper billig unna der.

Så husarbeidet da...der tar vel jeg stort sett alt. Klesvask, skift av sengetøy, støvsuging, gulvvask, rengjøring generelt. Jeg tar det. Utenom EN ting, og det er den daglige matlagingen. Gubben smører mat til småen for å ta med i barnehagen, og han lager også middag hver dag.

Jeg har tatt på meg mesteparten av ansvaret for det meste som skal ordnes i det daglige. Mye p.g.a. at jeg liker å få det gjort, samtidig som arbeidssituasjonen våres tilsier det slik.

Ferier diskuteres selvfølgelig, men når det først er bestemt er det jeg som ordner alt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...