Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest popse

Jeg er ny her på forumet, dvs. jeg har aldri sendt inn spørsmål før,men i lang tid fulgt med på andres problemer og har funnet det interessant og lærerikt.

Selv sliter jeg i foholdet til min samboer, ganske ofte. Han er noen år yngre enn meg, men allikevel godt voksen. Vi har bodd sammen i 4 år.

Til daglig er han ganske snill og grei. Dvs. han er ganske glad i å sitte i stolen foran tv*en og jeg kan ofte irritere meg over at han virker lat og passiv og har en tendens til å overlate ansvar til meg. Vi har ingen barn.

Så til problemet..og det er når han drikker. Da blir han som forvandlet. Alt det stille og forisktige blir borte- og han skal diskutere tunge filosofiske spørsmål, og som regel i generelle vendinger, som på meg virker upersonlig. Hvis jeg da penser inn på personlige problemer og tanker, så blir han fort hissig, og da drar han på byen! Sist helg skjedde dette både fredag og lørdag, og begge gangene kom han hjem ved 4-5-tiden om natta. Han var da skikkelig full, og sovnet på badegulvet

Lørdag sto han opp klokka 17, etter at jeg vekket han, og han var da sur og irritert. På søndag sto han opp klokka 14, og da sprakk jeg....og ba han ryke og reise. Det hele endte da opp med at han pakket klær i en bag, og dro til moren sin. Når han først har havnet der, så blir han der i flere uker, og gir ikke livstegn fra seg, annet enn når han trenger noe. Dette har gjentatt seg i 2 år nå, og jeg føler meg som en idiot som ikke klarer å si stopp en gang for alle.

Nå er han godt plassert hos moren sin, og behandler meg da via tekstmeldinger med en arrogant og nedlatende holdning. Han gidder ikke å diskutere med meg....

Noen som har synspunkter på dette? Er i så fall takknemlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95617-to-forskjellige-personer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

16

• libra

8

• -Riksklysa

5

• laguna1365380434

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest popse

Jeg hadde ikke tatt kontakt med ham i allefall.. Hadde kanskje tilgitt ham hvis han spurte veldig pent, men intill det kunne han sitte der.. Synes det hørtes umodent ut å sitte oppe hos mora si å sende ekle tekstmeldinger..

Han er faktisk 37 år gammel, og temmelig umoden ja.

Jeg får en følelse av at han har bruker våre krangler, eller framprovoserer krangler, for å kunne bo hos moren i perioder. Hun er alene, og har ingenting i mot å ha ham der. Tvert imot...

Jeg har ofte bestemt meg for ikke å ta kontakt, men etter noen dager, så klarer jeg ikke uvissheten lenger. Han vil ikke snakke med meg i telefonen- så da blir det sms. Og da bestemmer han hvor mange det blir av dem- og lar ofte være å svare hvis det ikke passer ham.

Jeg har vært så utrolig ettergivende og dum så alt for mange ganger...

laguna1365380434

Jeg får en følelse av at han har bruker våre krangler, eller framprovoserer krangler, for å kunne bo hos moren i perioder. Hun er alene, og har ingenting i mot å ha ham der. Tvert imot...

Jeg har ofte bestemt meg for ikke å ta kontakt, men etter noen dager, så klarer jeg ikke uvissheten lenger. Han vil ikke snakke med meg i telefonen- så da blir det sms. Og da bestemmer han hvor mange det blir av dem- og lar ofte være å svare hvis det ikke passer ham.

Skjønner godt at du gir etter og ringer.. Jeg gjør sånt selv, fordi jeg ikke orker å krangle/ er usikker selv om jeg slett ikke burde.. Prøv hardt å la være så lurer han nok.. Lei filmer, gå på byen med veninner, hva som helst!

ikke ring!:-)

Gjest uten nick nå

Skjønner godt at du gir etter og ringer.. Jeg gjør sånt selv, fordi jeg ikke orker å krangle/ er usikker selv om jeg slett ikke burde.. Prøv hardt å la være så lurer han nok.. Lei filmer, gå på byen med veninner, hva som helst!

Hvor lenge bor man vente da? Jeg har ventet i 1 mnd og regner med at løpet er kjørt.

Annonse

Gjest popse

Ja, du har selvfølgelig helt rett ;) Men det kommer selvfølgelig av at man ikke føler seg trygg nok på å ha "sitt på det tørre".

Hvis jeg ikke hadde tatt kontakt- så tror jeg ikke at noe hadde skjedd! Han er utrolig sta, og ikke minst vant til at det er jobben min.

Men i kveld tok jeg altså kontakt igjen- for å bli møtt med avvsining, og det svir like mye hver gang- og jeg skjønner ikke selv hva som driver meg. Et gammelt mønster som er vanskelig å bryte kanskje?

Dette har tross alt gjentatt seg 3-4 ganger i året de siste 2 årene. og jeg begynner jo å bli mektig lei av hele opplegget med han og moren.

Men jeg skal prøve hardt framover nå ;)

Gjest esops

Han vet at du tar kontakt etter noen dager, og han vet at for at han skal få beholde makten i forholdet så må han vente til du tar kontakt, også må han leke katt og mus med deg en stund bare for å få deg myk og ettergivende. All styrke du måtte fremvise må han først knekke før han "tilgir" deg.

Overrask han, ikke ta kontakt, la han krype for en gangs skyld. Eller gå ut på byen og finn deg en som fortjener deg bedre!

petter smart

Her kommer djevelens advokat, igjen....

Hva slags ansvar er det han overlater til deg?

Det er svært mange som bruker en del tid foran TV'en. Men er problemet at du mener han da er lat, eller ønsker du å gjøre andre ting sammen med han. Vi er alle ulike, ikke alle liker å være i aktivitet hele tiden. Har han en slitsom jobb? Trener han?

De fleste endrer seg når de drikker. At han ikke vil diskutere personlige problemer i fylla skjønner jeg ikke er noe problem. Slikt bør en uansett diskutere når en er edru.

Det er vel heller ikke så uvanlig at en står opp sent etter å ha vært lenge ute kvelden før. Hadde jeg blitt kastet ut pga det hadde jeg lurt på om dama hadde klikket.

Det er vel kanskje ikke så rart om han stikker i perioder, det virker som om du prøver å være en mor for han. Du vil bestemme hvordan han skal leve livet sitt. Enten må du godta han som han er eller gjøre det slutt. Du kan uansett ikke endre på han.

Det er svært mange som bruker en del tid foran TV'en. Men er problemet at du mener han da er lat, eller ønsker du å gjøre andre ting sammen med han. Vi er alle ulike, ikke alle liker å være i aktivitet hele tiden. Har han en slitsom jobb? Trener han?

De fleste endrer seg når de drikker. At han ikke vil diskutere personlige problemer i fylla skjønner jeg ikke er noe problem. Slikt bør en uansett diskutere når en er edru.

Det er vel heller ikke så uvanlig at en står opp sent etter å ha vært lenge ute kvelden før. Hadde jeg blitt kastet ut pga det hadde jeg lurt på om dama hadde klikket.

Det er vel kanskje ikke så rart om han stikker i perioder, det virker som om du prøver å være en mor for han. Du vil bestemme hvordan han skal leve livet sitt. Enten må du godta han som han er eller gjøre det slutt. Du kan uansett ikke endre på han.

hehe, den satt tenker jeg?

eller?

ser ikke helt hvor det usaklige og lite gjennomtenkte innlegget kom fra?

men du er glad i provosere, det ska du ha...

ha en flott dag...

Gjest popse

Med å overlate alt ansvar til meg, så mener jeg ansvar for alt praktisk som skal gjøres - og jeg mener ansvar for forholdet. Han virker på meg lat, ja...Jeg tror ikke at jeg forventer meg at det skal skje så mye - det er mangelen på kommunikasjon og tilstedeværelse som plager meg.

Og derfor må jeg faktisk benytte meg av at han er beruset...for da svarer/snakker han i hvert fall!

Jeg har ikke noe behov for å fortelle ham hvordan han skal leve sitt liv, men jeg må sette grenser for hvordan jeg vil ha det i mitt liv. Jeg reagrerer ikke på at han tar seg en tur ut og sover lenge - men jeg reagerer på at han gjør det for å markere at han gir blaffen i meg,

Jeg har ikke noe behov for å være moren hans, det er faktisk det jeg er så trøtt av at han forventer at jeg skal være. Han har faktisk innrømmet at jeg ikke er den første damen i hans liv, som har måttet fortelle ham at vi ikke kan være moren hans. Og derfor er det kanskje like greit at han bor hos den virkelige moren sin- hvor han slipper unna ansvar og regninger og kan gjøre akkurat det han vil uten at noen reagerer, eller forventer noe annet.

Det er selvfølgelig mange flere problemer og nyanser i dette forholdet enn jeg klarer å beskive i disse korte innleggene.

petter smart

Med å overlate alt ansvar til meg, så mener jeg ansvar for alt praktisk som skal gjøres - og jeg mener ansvar for forholdet. Han virker på meg lat, ja...Jeg tror ikke at jeg forventer meg at det skal skje så mye - det er mangelen på kommunikasjon og tilstedeværelse som plager meg.

Og derfor må jeg faktisk benytte meg av at han er beruset...for da svarer/snakker han i hvert fall!

Jeg har ikke noe behov for å fortelle ham hvordan han skal leve sitt liv, men jeg må sette grenser for hvordan jeg vil ha det i mitt liv. Jeg reagrerer ikke på at han tar seg en tur ut og sover lenge - men jeg reagerer på at han gjør det for å markere at han gir blaffen i meg,

Jeg har ikke noe behov for å være moren hans, det er faktisk det jeg er så trøtt av at han forventer at jeg skal være. Han har faktisk innrømmet at jeg ikke er den første damen i hans liv, som har måttet fortelle ham at vi ikke kan være moren hans. Og derfor er det kanskje like greit at han bor hos den virkelige moren sin- hvor han slipper unna ansvar og regninger og kan gjøre akkurat det han vil uten at noen reagerer, eller forventer noe annet.

Det er selvfølgelig mange flere problemer og nyanser i dette forholdet enn jeg klarer å beskive i disse korte innleggene.

Dersom du må gjøre alt husarbeid og andre praktiske ting er ikke det bra. Men menn er ofte så late som du tillater dem å være. Først når du stiller krav og setter hardt mot hardt skjer det noe.

Ikke alle er like glade i å kommunisere hele tiden. Din måte er ikke mer rett enn hans.

Det virker på meg som om problemet er at dere er for forskjellige. Ingen av dere er bedre eller dårligere enn den andre, dere passer bare ikke sammen.

Han sover neppe lenge for å irritere deg. Når en begynner å tenke sånn er det ikke lenge til forholdet ryker.

Du kan ikke endre på han, og det virker ikke som om han vil endre seg heller. Jeg hadde nok heller ikke likt å levd med en sånn person. Det er neppe stort annet å gjøre enn å flytte.

Setter pris på et saklig innlegg tilbake selv om jeg var kritisk i mitt innlegg :-)

Annonse

petter smart

hehe, den satt tenker jeg?

eller?

ser ikke helt hvor det usaklige og lite gjennomtenkte innlegget kom fra?

men du er glad i provosere, det ska du ha...

ha en flott dag...

Er nok glad i å provosere, men dette var mer et forsøk på å nyansere svarene hun fikk. Alle er jo alltid enig med forfatteren og ingen tør skrive noe kritisk eller stille spørmål.

Er nok glad i å provosere, men dette var mer et forsøk på å nyansere svarene hun fikk. Alle er jo alltid enig med forfatteren og ingen tør skrive noe kritisk eller stille spørmål.

nja, joda, men det skinner ganske klart gjennom at denne karen ikke er noe sælig godt husbond-emne da...

petter smart

nja, joda, men det skinner ganske klart gjennom at denne karen ikke er noe sælig godt husbond-emne da...

Det er jeg enig i, men da forutsetter vi at hennes versjon av saken er helt korrekt, noe som ofte ikke stemmer. Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål.

Tror ikke problemet deres er at han er så lat, men at de er for forskjellige.

Det er jeg enig i, men da forutsetter vi at hennes versjon av saken er helt korrekt, noe som ofte ikke stemmer. Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål.

Tror ikke problemet deres er at han er så lat, men at de er for forskjellige.

det er nok der det ligger ja, latskap eller ei, det virker som om han har det best hjemme hos sin gamle mor, der blir han dullet med til den store gull.medalje.

er vel kanskje en drømmesituasjon, men når man er i et forhold så gjelder det å gi og ta, og forutsatt at popse's versjon er den sannferdige, så tar han vel mest.

når jeg tenker meg om, så dumper den nye telenor-reklamen ned i hue på meg når jeg leser om detta:-)

petter smart

det er nok der det ligger ja, latskap eller ei, det virker som om han har det best hjemme hos sin gamle mor, der blir han dullet med til den store gull.medalje.

er vel kanskje en drømmesituasjon, men når man er i et forhold så gjelder det å gi og ta, og forutsatt at popse's versjon er den sannferdige, så tar han vel mest.

når jeg tenker meg om, så dumper den nye telenor-reklamen ned i hue på meg når jeg leser om detta:-)

Han virket litt giddesløs ja, ikke noe jeg hadde holdt ut med. Mens andre sikkert kunne kost seg med han.

Mange personer passer ikke sammen. selv om det ikke er noe galt med dem.

Det er vel heller mora hans sin feil som har skjemt han bort.

Han virket litt giddesløs ja, ikke noe jeg hadde holdt ut med. Mens andre sikkert kunne kost seg med han.

Mange personer passer ikke sammen. selv om det ikke er noe galt med dem.

Det er vel heller mora hans sin feil som har skjemt han bort.

kan jo være at tjomsen lider av et seriøst tilfelle av ødipus-komleks da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...