Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

legger ut ny tråd siden det er en stund siden spørsmålet ble stillet.

Først og fremst vil jeg si meg lei for den krasse tonen KS' spørsmål ble mottatt med. Min filosofi er at "har man ikke noe positivt å si, la det være!" Man trenger ikke være enige, men vær så snill å ha respekt for hverandre. Så legger jeg den ballen død for min del.

Når det gjelder sæddonasjon så har jeg dessverre lite tallmateriale tilgjengelig pt. Venter på svar, og kommer til å legge ut mer om dette på www.fub.no over helgen.

Det fødes ca. 150 barn hvert år i Norge som resultat av sæddonasjon. Behandlinger i utlandet kommer selvfølgelig i tillegg. Når man vet at det er ca. 15 % sjanse for å lykkes ved inseminasjon, og hvert par får inntil 5 el. 6 behandlinger kan de som ønsker det regne ut hvor mange behandlinger det blir.

Sæddonasjoner ikke et stort problem i Norge. Men det er der! Når myndighetene i tillegg - noe som ikke fremkom i reportasjene - ikke åpner for operativt sæduttak (TESA), diskriminerer man mannlig infertilitet ved å redusere behandlingstilbudet. Ved å åpne for TESA ville behovet for sæddonasjon gå drastisk ned, og en stor gruppe infertile menn ville ikke behøve å søke behandling i utlandet.

En av FUBs fremste kampsaker i bioteknologiloven er innføring av TESA. Grunnlaget for å fastholde forbud mot TESA er mildest talt tynt, og våre fremste ivf-leger kan ikke se hva argumentene mot skulle være.

Mer faktainformasjon om tall og slikt kommer senere.

Mvh. Anne J., leder I i FUB

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95646-om-s%C3%A6ddonasjon-ks-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott Anne! For vår del har toget gått, da vi har hatt tilstrekkelig med forsøk i utlandet til at min mann kan bli biologisk far til våre barn. Det har kostet - både økonomisk og alt det praktiske og slitsomme i forbindelse med at hvert forsøk foregår i utlandet.

Håper endelig at TESA kan bli tillatt her i Norge også. Utlendingene rister på hodet av oss her oppe. Det er faktisk svært viktig for mange par primært å prøve å bli biologiske foreldre til sine barn, før man evt. tyr til andre behandlingsformer, evt. adopsjon.

Det er som du skriver; svært diskriminerende for menn (og for kvinner indirekte) at de er fratatt muligheten for å bli biologiske fedre. For min manns del skyldes tette sædledere en betennelse i pungen i ungdomstiden, som viste seg å skulle få fatale følger.

Vi er kjempeglad for at TESA er tillatt i våre naboland, nå MÅ vi her hjemme se hva som foregår rundt oss og åpne øynene for de resultater våre naboland kan vise til.

Gjest julianne

Kan man ikke ta dette til en eller annen domstol? Jeg tror meget bestemt at lovverket har en tekst om lik rett til behandling uavhengig av kjønn... Dette med å ikke tilby operativt uttak av sædceller, er jo uten tvil diskriminering. Man gjør jo alt mulig rart med oss damer, jeg synes menn skal ha et likeverdig tilbud om behandlig også.

Om de tenker på kostnader med å tillate dette: Det trenger ikke bli tilbudt "i stor stil" av det offentlige, men man kan åpne for at privatklinikkene i landet kan tilby dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...