Gå til innhold

Smerte i underlivet

Anbefalte innlegg

Bli tatt på alvor

Jeg er en kvinne på 33 år og har 3 barn. Fikk mine barn i en alder av 20,25 og 30 år.

Året før jeg fikk mitt første barn begynte jeg å få underlivssmerter. Smertene startet med murring i underlivet for så å øke til sterke smerter på venstre side etter noen timer. Smertene kom alltid etter endt mensturasjon.

Etter mange ykehusinnleggelser med laprosckopi frant legene en muskelknute på livmoren som ble fjernet. Var smertefri inntil ca. 1 år før jeg fikk mitt 2.barn, da startet smertene igjen.

Gikk igjen gjennom flere laproscopier uten at legen fant noe. Valgte etter ca. 1 år med mye smerte å bli gravid. Dette fordi jeg ønsket meg flere barn og at jeg hadde fått råd fra legen om at graviditet eller medisinering ville hindre mensturasjon og dermed ville smertene forsvinne. Valgte graviditet og smertene forsvant frem til ca. 1 år før jeg fikk barn nr.3. Smertene kom igjen med samme styrke uten at legene kunne finne noe. Valgte igjen å bli gravid og har nå vært uten smerter i ca 2 år.

Nå har jeg begynt å kjenne at smertene kommer tilbake (murring i underlivet). Smertene mine kommer ca. 1-2 dager etter endt mensturasjon. Jeg har alltid hatt korte mensturasjonsperiode, ca 4 dager og med lite blødning. Har aldri hatt mensturasjonssmerter, foruten da jeg fikk satt inn kobberspiral etter fødsel 2. Da hadde jeg kraftigere mensturasjon og smerter i forbindelse med det. Valgte å ta ut spiralen, da jeg fikk smerter igjen. Leste også endel om kobberspiraler og skjønte det slik at dersom jeg virkelig hadde endometriose burde jeg slett ikke hatt en slik spiral. Tok dette opp med sykehuset og fikk der til svar at de ikke viste hvorfor en slik spiral ble anbefalt meg.

Grunne til at jeg skriver dette er at jeg føler at legene ikke vet hva de kan gjøre når jeg får disse smertene. Jeg har blitt lagt inn utallige ganger på sykehuset, da smertene mine er så sterke at jeg ikke greier å takle dem uten sterkere medisinering.

Jeg har født mine barn uten noe form for bedøvelse og når jeg skal beskrive smertene jeg har vil jeg sammenligne dem med åpningsfasen i forbindelse med fødsel. Smerter i forbindelse med fødsel har jeg greid å takle, da jeg vet at jeg skal føde, men smertene jeg får etter mensturasjon og som jeg har vært plaget med i mange år føles likeog blir veldig redd da jeg ikke forstår hvorfor jeg har så sterke smerter.

Jeg føler meg som en kasteball mellom legne. For hver gang jeg har blitt innlagt,( i perioder hver måndede) har det vært hos forskjellig leger.

Jeg har gått igjennom mange forskjellig undersøkelser, uten at noen finner ut hva det er. Blir sendt hjem etter et par dager på sykehus, med avtale om at jeg bare må komme igjen dersom jeg blir videre plaget.

Når jeg spør de forskellige legene til råds om hva det kan være og hvordan jeg skal takle dette, får jeg til svar at det mest sannsynelig har vært en cyste eller endometriose.

Jeg har brukt forskjellige typer p-piller, da legene mener at det kan ha god virkning på endometriose (hvis det er det jeg har da).Jeg har ikke kunnet bruke p-piller, da jeg enten har blødd i månedesvis sammenhengende, eller så har jeg blitt hissig.

Har sagt i fra at jeg ikke ønsker å forsøke flere sorter p-piller.

Jeg har en fast gynokolog som tar meg på alvor, men det er ikke han som er der hver gang jeg har vært lagt inn på sykehuset. Han kan ikke gjøre noe annet enn å henvise meg til samme sykehus jeg alltid har blitt innlagt på og der skjer jo det samme som jeg alltid har opplevd, laproskopi og hjemsending.

En lege mente at jeg skulle bli uføretrygdet p.g.a. tilstanden min, han mente at jeg ikke ville kunne fungere i jobben min.

Nå når smertene har begynt å komme tilbake frykter jeg for fremtiden. Jeg er redd for det "smertehelvete" jeg har gått igjennom skal komme tilbake, vet ikke hvordan jeg skal greie å fungere i jobb og hjemme.

Jeg har ingen planer om flere barn. Jeg har fått de barna jeg har ønsket med. Jeg har ammet samtlige til de har vært rundt 2 år, dette også for at jeg vet at det kan ha innvirkning dersom det er endometriose.

Jeg ønsker med dette brevet å få veileding til hva jeg kan foreta meg videre og evt. råd om hva som egentlig kan feile meg.

Det jeg har lest om endometriose synes jeg ikke ligner symtomene jeg har. Skjønner at symtomer på endometriose kan være forskjellige, men jeg føler ikke at jeg har noen likhetstrekk foruten at jeg har smerter i underlivet.

Håper på snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95710-smerte-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigerlily1365380484

hei. jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hva dette kan være for noe. Men jeg vet om flere som har hatt forskjellige plageri underlivet og som har blitt bra ved hjelp av soneterapi, gjerne i kombinasjon med homeopati. Vet ikke hvordan du stiller deg til alternativ medisin, men det er jo verdt et forsøk. Alt er vel bedre enn å bli sykemeldt over lengre tid. lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95710-smerte-i-underlivet/#findComment-536216
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke stille diagnose, men bare antyde at man kan ha ’intern endometriose’ eller adenomyose som gir smerter i relasjon til menstruasjon, vanligvis før, men det finnes unntak. Ekstern endometriose som man kan se er altås utelukket ved laparoskopiene.

I og med at dine plager er relatert til menstruasjon og du blir bra under og etter en graviditet, vil jeg foreslå at man forsøker et av følgende:

Du prøver en hormonspiral eller du får et medikament som stopper menstruasjonen totalt. I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville velge et sterkere middel av typen GnRH analog som setter deg i en slags kunstig overgangsalder, men får du bivirkninger av det er det mulig å gi tilleggsbehandling. Jeg synes du skal snakke med din gynekolog om de to muligheter. Det skulle i all fall ikke være nødvendig med uføretrygd utfra dine beskrivelser. Har du forsøkt NSAIDs for smertene? Det kan du kjøpe uten resept i mindre mengder.

Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg tror ikke muskelknuten hadde betydning og cyster gir ikke slike symptomer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95710-smerte-i-underlivet/#findComment-536267
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...