hula Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Hei, Jeg var på ordinær ultralyd igår, og har bare noen spørsmål angående det. Jeg er i uke 17(etter ul) Jeg synes femur målet var så lite i forhold til andres. Det ble målt til 22. Burde ikke jordmor gitt beskjed hvis det var mistanke om noe? Bør jeg bekymre meg? Jordmor sa at alt så bra ut.Bpd målet var 41, og Mad målet var 39.Disse er helt normale. (hvis jeg sammenligner med andre) Er ikke forholdet mellom disse målingene litt skjevt? Femur er så lite i forhold til de andre. Er det femur målene som bestemmer hvor langt jeg er kommet? Hva betyr HO 136 som står på ultralydskjemaet? Lurer også på om det har noe å si at fosteret lå langt nede i livmoren. Jordmor måtte nesten helt ned til skambeinet for å se det hun skulle se! Takk for svar! Hilsen Hula med gutten i magen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95966-femur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Femur er lårbeinet. Det kan være kortere enn normalt dersom ungen ikke er helt norsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95966-femur/#findComment-538100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Femurmålet sett i forbindelse med det vi kaller BPD sier noe om fosteralder, altså hvor mange uker man er på vei. Nå har ikke jeg oversikten om normalverdiene på BPD,MAD og femur foran meg, men jeg er sikker på at du kan føle deg trygg på at jordmor ville sagt i fra hvis funnene/målene var oppsiktsvekkende. Det første en jordmor gjør hvis noe ikke helt stemmer med hva man forventer å finne, er å tilkalle en annen (gjerne en lege) for å dobbeltsjekken målene. Hvis begge finner avvikende mål, vil man gi kvinnen informasjon om det man evt. er usikker på, for så å innkalle til ny undersøkelse noe senere i svangerskapet. Fikk du vite at alt så normalt ut, så kan du være sikker på at det var det jordmor mente. Jordmødre som driver med ultralyddiagnostikk i dag er svært dyktige og har avansert videreutdannelse innen dette området. Det kreves at både leger og jordmødre som driver med dette følger de gitte retningslinjer til hvordan man følger opp avvikende funn. Når det står at HO er 136, vil det si at fosterets hodeomkrets er 136 mm, altså 13,6 cm. Livmoren er ikke så stor når du kun er 17 uker på vei. Når man er ca halvgått i svangerskapet (20 uker) er øverste del av livmoren på høyde med navlen. At jordmor lette etter fosteret nede ved skambeinet er ikke normalt. Det kan tenkes at den lå å hvilte seg helt nederst. Da er det der man må lete. Husk, den er ikke store karen ennå, kanskje 17-18 cm lang. Er det fremdeles noe som gjør deg usikker, kan du helt sikkert få din jordmor eller lege til å hjelpe deg i å få klarhet i det som står på ultralydskjemaet. Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95966-femur/#findComment-541856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.