Gå til innhold

Smerter

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei

Jeg er 34 år gammel, ved værforandinger får jeg smerter i leddene ( vanligvis hendene)

Jeg har tatt blodprøve for raumatisme og det er ikke påvist noe der. Mange i min familie har reumatisme, uten at det er påvist av blodprøver.

Denne helgen har jeg imidlertid hadde store smerter i hendene fra fingrene til albuen. Jeg fikk ikke sove pga smertene men måtte ta smertestillende. hva bør jeg gjøre, er det noen undersøkelser som jeg kan ta utenom blodprøver for å få sjekket om jeg har reuvmatisme eller leddgikt? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke kan gå med slike smerter. De er der konstant, men som sagt helst ved værskifte. Varme på hendene hjelper.

Eva

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96179-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes et sett av blodprøver som kan fortelle litt mer om reumatisme enn den såkalte "RA-testen". Noen ganger kan et røntgen-bilde fortelle om det er reumatisk artritt, eller slitasjegikt/artrose.

Ved betydelige smerter, bør du kanskje få henvisning til reumatolog.

Dersom det viser seg å være reumatisk artritt, finnes det flere medisiner som kan hindre at leddene forværres eller får skader.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96179-smerter/#findComment-541284
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...