Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er gravid i uke 12, men har ikke bestilt legeundersøkelse enda. grunnen er at fastlegen vår er en nær venn av familien, og jeg vil ikke at han skal "grave" inni meg, og enda mindre at han skal vite at jeg er gravid, da jeg bare er 19 år, og ikke har fortalt familien enda. håper noen kan svare på spm mine, for vil jo gjerne at bebisen min har det bra!

1. må jeg bytte fastlege for å få undersøkelsen, eller kan jeg bare gå til en annen lege?

2. blir det ikke dyrt å gå til et privat legekontor hvor jeg ikke har fastlege?

3. er det fastlegen som står for den gyn.undersøkelsen ved første kontroll, eller blir jeg videresendt til en "ordentlig" gynekolog??

4. hvor lang tid tar det evt. å bytte fastlege?

5. han som er fastlegen min nå, er homeopat/naturmedisiner, så foretar han i det hele tatt svangerskapskontroll?

takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96500-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det vanlige er at fastlegen gjennomfører både den første legesjekken i svangerskapet og følger opp videre i svangerskapet, helst i samarbeid med jordmor. Fastlegen gjennomfører også den gynekologiske undersøkelsen, dette gjelder også de som i tillegg driver med naturmedisin osv. Som fastlege kan han ikke blande kortene. De som ønsker naturterapi ber om det og de som forventer ordinær, tradisjonell medisin, får dette uten å måtte be om det.

Jeg forstår at du synes det er problematisk at du kjenner din fastlege privat og jeg har ingen problemer med å anbefale deg å bytte fastlege, både fordi du trenger en som er nøytral til både deg og din familie, men også fordi du er voksen og kan frigjøre deg fra den fastlegen som tar seg av resten av din familie. Legen har uansett taushetsplikt, så du skal ikke under noen omstendigheter være redd for at din familie får høre om din graviditet før du selv forteller det.

Det kan ta ganske lang tid å bytte fastlege, men i din situasjon tror jeg det kan gå ganske greit. Det formelle kan skje parallelt med at du blir fulgt opp av en ny lege. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med det legekontoret du nå tilhører. Spør om det er noen annen lege som er ledig og som har anledning til å ta deg inn til kontroll. Du kan fortelle problemstillingen til kontorpersonellet og be om råd. Disse har også taushetsplikt. Er det jordmor i din kommune vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med denne så raskt som mulig. Du vil helt sikkert få hjelp til å finne ut av dette problemet. Går du til en gynekolog som driver privat, skal du ikke betale for dette når du er gravid. Hvis du har lyst til å skifte til et annet legesenter/kontor, bør du ta kontakt med trygdekontoret i kommunen din og be om en oversikt over ledige fastleger. Det varierer litt hvor lang behandlingstid det er for å få skiftet fastlege.

Jeg vil også anbefale deg å finne et tidspunkt hvor du forteller din familie om svangerskapet. Siden du allerede er 12 uker på vei vil det snart begynne å vises på deg at du er gravid. Det er dumt å utsette en så viktig begivenhet. Du vil sikkert oppleve full støtte selv om du er relativt ung.

Det er vanlig at man gjennomfører den første svangerskapskontrollen rundt uke 8-10 i svangerskapet, så du er allerede ganske sent ute. Prøv å få deg en time ganske snart. Lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96500-fastlege/#findComment-541871
Del på andre sider

Gjest musmusa

Hei. Jeg ville bare si at det er forskjellig praksis på det med fastlege.

1. må jeg bytte fastlege for å få undersøkelsen, eller kan jeg bare gå til en annen lege?

Jeg bestilte selv time til en annen lege (så lenge han/hun tilhører fastlegeordningen skal det ikke koste noe), selv om det ikke er fastlegen din.Min grunn dengang,var at jeg ville ha en kvinnelig lege til å utføre gyn. undersøkelsen.Så din grunn skulle man tro veier litt mer enn min, ettersom det tross alt er en nær venn av fam. Men det er lettere å få time hvis det er DIN fastlege, så som Jordmor Trine skriver her er det forskjellig hvor lang tid det tar å bytte fastlege, men prøv å bestill time til en annen lege først, så du får en undersøkelse, så kan papirmølla gå senere.:-)

2. blir det ikke dyrt å gå til et privat legekontor hvor jeg ikke har fastlege?

Så vidt jeg vet koster det mer hos en privat lege, men ikke hvis den tilhører fastlegeordningen.

3. er det fastlegen som står for den gyn.undersøkelsen ved første kontroll, eller blir jeg videresendt til en "ordentlig" gynekolog??

Som regel fastlegen ja.

4. hvor lang tid tar det evt. å bytte fastlege?

Det er forskjellig.

5. han som er fastlegen min nå, er homeopat/naturmedisiner, så foretar han i det hele tatt svangerskapskontroll?

Da må du se svaret til Trine Endsjø, ja han gjør nok det.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på.Vil bare si at jeg hadde første legekontroll i uke 12 første gang og uke 13 denne gangen, så det er også forskjellig praksis for når den første timen er, men som regel er den rundt uke 10-13. Forklar legekontoret at du er i uke 12 så får du nok time ganske kjapt.

Jordmor vil nok sette deg opp på time ganske fort også,hvis hun får høre prob.stillingen din, å hjelpe deg med mange spm underveis.

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96500-fastlege/#findComment-542420
Del på andre sider

Jeg vil bare svare på fastelegespørsmålet ditt. Når du ringer/går innom fastlegekontoret/trygdekontoret (det som er er nærmest) vil du få se eller tilsendt en liste over tilgjengelige leger, dvs leger som har ledig plass på listen sin. Deretter velger du. Det skal ikke variere i tid, annet enn at et fastlegebytte gjelder fra den 1. i mnd etter at du byttet. Dvs hvis du ringer fastlegekontoret 31. mars, må du vente i en dag, mens hvis du ringer 1. april må du vente til 1. mai før du har fått skiftet lege. Du kan både ringe inn direkte til fastlegekontoret i fylket du bor, eller også ta kontakt med trygdekontoret, som vil sende inn et skjema for deg. Det lønner seg å ringe bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96500-fastlege/#findComment-542759
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...