Gå til innhold

Tilbakevendende munnsår

Anbefalte innlegg

whatever1365380487

Hei!

Jeg er 28 år og har i ca 6-7 år hatt problemer med et munnsår som kommer tilbake med ujevne mellomrom. Munnsåret kommer ALLTID på samme sted - i min høyre munnvike og et par cm ut på kinnet. Såret er en gruppe med små blemmer som blir rødt og ømt.

Før munnsåret dukker opp får jeg en forvarsel i form av en stikkende smerte og endret berøringssans i hele høyresiden av ansiktet. Spesielt det høyre kinnet. En veldig ubehagelig følelse!

Jeg har lest litt på nettet om munnsår og det som liknet mest på mitt var noe som heter "herpes simplex". Både forvarselet og selve utbruddet/såret høres veldig likt ut.

Men jeg forstår ikke helt hva som gjør at det dukker opp. Det står noe om bl.a. oralsex, men det kan ikke stemme i mitt tilfelle.

Forvarselet dukker nesten alltid opp om morgenen når jeg våkner. Jeg sover ofte med munnen åpen og noe spytt renner ut via munnviken og på puten mens jeg sover. Dette mistenker jeg kan være årsaken til munnsåret. Kan det stemme? De gangene jeg er tidlig ute å vaske meg i ansiktet og spesielt i munnviken dukker vanligvis ikke munnsåret opp. Men hvis jeg sover lenge, og jeg er sent ute med å vaske meg i ansiktet våkner jeg med det forvarselet som jeg nevnte tidligere.

Jeg har til nå brukt noe som heter Lassars pasta som er en tørrende krem på selve såret som trekker ut veske fra blemmene. Men kunne likt å vite hvordan jeg kan forebygge dette (før det dukker opp) eller i beste fall bli kvitt det for godt.

Spørsmål:

1. Kan det være spyttet som renner ut av munnen i løpet av natten som forårsaker munnsåret?

2. Er dette "herpes simplex"?

3. Hvordan kan jeg forebygge dette, eller i beste fall bli kvitt det?

4. Hva er det beste å gjøre når jeg har fått munnsåret (behandling, salver, etc)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96606-tilbakevendende-munns%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest licke

Dette høres absolutt ut som Herpes. Det er et virus du ble smittet av (som barn?) og som etter det ligger latent i kroppen. Viruset blir aktivert igjen ved f.eks. forkjølelse, menstruasjon, i sterk sol, ved stress etc. Det har ikke noe med ditt saliv som rinner ut gjennom munnen å gjøre.Bruk separat håndkle og putevar enn øvrige familiemedlemmer til såret er grodd.

Det du kan gjøre er å kjøpe en krem som heter Zovirax 5 % på apoteket og smøre den på såret med en gang du kjenner de første symptomene.Smør på hyppig (5 ggr/dag) de første 2-4 dagene.

Unngå kontakt med leppene, ikke kyss eller munnsex i denne perioden (kan i verste fall lede til s.k genital herpes dvs. slike herpesblåser i skjede el. på penis)

Lykke til!

Gjest rosalitaa

Dette høres absolutt ut som Herpes. Det er et virus du ble smittet av (som barn?) og som etter det ligger latent i kroppen. Viruset blir aktivert igjen ved f.eks. forkjølelse, menstruasjon, i sterk sol, ved stress etc. Det har ikke noe med ditt saliv som rinner ut gjennom munnen å gjøre.Bruk separat håndkle og putevar enn øvrige familiemedlemmer til såret er grodd.

Det du kan gjøre er å kjøpe en krem som heter Zovirax 5 % på apoteket og smøre den på såret med en gang du kjenner de første symptomene.Smør på hyppig (5 ggr/dag) de første 2-4 dagene.

Unngå kontakt med leppene, ikke kyss eller munnsex i denne perioden (kan i verste fall lede til s.k genital herpes dvs. slike herpesblåser i skjede el. på penis)

Lykke til!

Helt enig med licke. Herpes uten tvil!

Jeg har hatt det siden 12-13årsalderen,har ingen anelse hvorfor det dukka opp da.

Vi må nok bare leve med det resten av livet,hvis ikke noen vidundermidler kommer snart...

Min erfaring er at SOLa må jeg være forsiktig med.Smører meg masse med liposan,faktor 25.

Det hjelper. Men så er det stress,menstroasjon ja..og sikkert enda mer som gjør at utbruddet kommer.

Om noen vet mer om dette viruset,råd helst=) så kom med det!=)

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...