Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det kan ikke være noen tvil om at man er forskjellig avhengig av røyk.

Jeg ser for meg at noen på en måte er mer disponert for å bli avhengig enn andre. Og med avhengig mener jeg da fysisk avhengig.

Jeg er snart 40 år og begynte å røyke rundt 13-årsalderen. Når jeg var noen-og-tjue, bestemte jeg meg for å slutte å røyke på jobb, og det var ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg røyka heller ikke på morgenen før jeg gikk på jobb.

Jeg har altså hatt det sånn i mange år, røyka bare på ettermiddag/kveld (med opphold rundt graviditet og amming). I vinter bestemte vi oss for ikke å røyke innendørs i det hele tatt, og da har jeg gitt blaffen i røyken fordi jeg ikke orka å stå rett opp og ned på en veranda i kulde og nedbør. Og dermed går det mange dager mellom hver røyk. (Mannen min røyker masse - på verandaen i alt slags vær. Slik er forresten hele familien hans også, de er veldig hekta og gjør nesten hva som helst for å få seg den "nødvendige" nikotindosen.)

Men - når jeg får besøk av en røykende venninne, da kommer suget. Jeg er pådriveren som vil ut og ta en røyk i ett sett. Og ellers, ute på byen (selvsagt...) og andre anledninger som trigger røykelysten, gjør meg rimelig stressa om jeg ikke får røyke.

Altså: Jeg er til de grader psykisk avhenging av røyk - det er spesielle settinger og situasjoner som gjør meg røyksugen. Og etter så mange år som "vanlig" røyker burde vel den fysiske avhengigheten virkelig ha satt seg dersom det er "likt for alle".

Eller hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96740-om-avhegighetsgrad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har rett jeg. Noen er mer disponerte for fysisk/psykisk avhengighet enn andre.

Jeg slutta å røyke for 2 mnd siden og har ingen problemer med det what so ever.

Hvis sambo slutter å røyke må vi leve i untakstilstand her i et år minst...! Han blir rabiat uten nikotin. På tross av det er han utrolig flink å ta hensyn til oss andre uansett hvor vi er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96740-om-avhegighetsgrad/#findComment-543131
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tror du har rett jeg. Noen er mer disponerte for fysisk/psykisk avhengighet enn andre.

Jeg slutta å røyke for 2 mnd siden og har ingen problemer med det what so ever.

Hvis sambo slutter å røyke må vi leve i untakstilstand her i et år minst...! Han blir rabiat uten nikotin. På tross av det er han utrolig flink å ta hensyn til oss andre uansett hvor vi er.

Faren min hadde like lyst på røyk i fem år etterat han sluttet. Og han ble et nytt menneske da han startet igjen. Men han er over 80 år og jeg ser ingen grunn til at en mann i den alderen skal plage seg til å slutte. Noen ganger er livskvalitet bedre enn livskvantitet. Emfysem har han også men la han kose seg med røyke de siste årene han lever.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96740-om-avhegighetsgrad/#findComment-553062
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...