Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg skriver et innlegg for min mor.

Hun er 50 år, og har vært plaget av angina i noen år nå. Etter konsultasjoner med lege, har de kommet frem til at det ikke er noe operativt inngrep som kan bedre situasjonen. Hun har derfor lenge gått på nitro, men dette har begrenset effekt og gjør henne uvell i og med at hun har veldig lavt blodtrykk fra før.

Etter det jeg har forstått arter anginaen seg slik at det skjer sammentrekninger i blodårene(nesten som kramper) når innfallene inntreffer.

Hun har nå fått tilgang på en transcutan elektrisk nerve stimulerings maskin. Men etter det jeg har forstått så vil dette kun lindre smertene.

Finnes det virkelig ikke noe å gjøre med slikt ? Det burde jo være mye forskning på området i og med at det angina er så utbredt blant befolkningen. Håper dere kan hjelpe meg med noen tips til hvordan vi kan gå videre med dette.

Jeg har hørt at de på sykehuset i Arendal opererer in et slags rør i blodårene for å gjøre gjennomstrømning av blod lettere, kan dette være et alternativ i dette tilfellet også ? Men i og med at disse krampetrekningene i blodårene kan forflytte seg, så er vel ikke dette noe som kan brukes. Eller d.v.s smerteområdene under anfallene forflytter seg, men det trenger vel ikke nødvedigvis være på grunn av forflytning av hvor krampen inntreffer.

Håper dere kan gi oss noen tips !!

Jeg er gjerne interresert i litteratur på området om det finnes. Tips til websider med forskning på området osv.

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96924-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Eplekake78.

Det virker som om din mor foreløpig ikke er undersøkt godt nok til å konkludere slik du referer. For det første synes angina pectoris-diagnosen å være noe usikker, og hvertfall ikke sikkerstilt. Det bør ganske omgående gjøres. Hvis jeg misforstår deg ( og din mor har vært grundig undersøkt, bl.a. med det vi kaller koronar angiografi) vil mitt svar være et annet, og du må gi meg et oppklarende spørsmål senere.

Det er flere behandlingsalternativ tilgjengelig hvis det viser seg at mor har koronar hjertesykdom. Avhengig av hvordan forandringene ser ut i hjertets kransårer, vil varierende teknikk kunne benyttes. Hun er rel. ung, og jeg antar at hun har flere risikofaktorer for utvikling av slik hjerte-kar-sykdom. Hvis det imidlertid er konkludert med at hun har det vi kaller "spasme-angina eller Prinzmetal-angina", vil det være en forutsetning at de undersøkelser jeg sikter til er utført.

Det du refererer til med "innopererte rør i årene", er det vi kaller "stenting", som kombineres med en utblokking av åreforsnevringer ved hjelp av ballongteknikk. Det er et alternativ ved koronar hjertesykdom, andre bør opereres på vanlig måte (koronar bypass), mens noen er mest tjent med medikamentell behandling. Men - behandlingsmåten er avhengig av de funn som blir gjort ved en fullstendig undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96924-angina/#findComment-544913
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...