Gå til innhold

Alt for høyt ferritin nivå..

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en mann på 38 år.

Jeg har et ferritin nivå på

ca 1500. Det er jo alt for høyt. Jeg har testet meg for hemokromatose via gentest. Det hadde jeg ikke. Jern-nivåene i blodet var slett ikke høye - heller litt lave. Jeg har også tatt leverbiopsi som har avslørt fettoppsamling i leveren. Jeg er en del overvektig, så det kan vel stemme. Har ellers ingen betennelser av noe slag. Er mye slapp og trøtt. Har lav stress toleranse. Tåler liksom ingen ting. Mitt spørsmål er:

Hva kan denne høye ferritin verdien komme av? Er det mulig at det bare er usunnhet og noe overvekt? (Er avholdsmann og røyker ikke da :-) Et annet spørsmål er:

Jeg vet at hemokromatose er skadelig / har bivirkninger på kroppen,etc.. Hva med når man bare har veldig høyt ferritin nivå? Er det noe skadelig? Kan høyt ferritin nivå alene gjøre at man føler seg veldig slapp og trøtt, at man blir dårlig eller at man blir lett stressa, etc?? Med andre ord, er det slik at så lenge ikke ferritinet er bundet til jern, så gjør det ikke noe at det er for mye av det? Eller er det feil? Burde man kanskje tappe blodet jevnlig for å fjerne ferretinet slik som man gjør om man har hemokromatose ?? Eller kan det fjernes/kureres på andre måter ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97051-alt-for-h%C3%B8yt-ferritin-niv%C3%A5/
Del på andre sider

• 13 år senere...

Fortsetter under...

Jeg har nøyaktig samme problem med ferritin nivå på 1000. Trøtt, slapp og mangler energi. Har utredet dette hos fastlege og har nå fått time hos hematolog. Hverken hemakromatose eller gentest har vist noe unormalt. Ingen privatklinikker tilbyr årelating og dette må visst gjøres av en spesialist. Skal på diakonhjemmet for ennå mer utredning? Håper at de kan årelate meg så jeg kan få normalisert ferritinnivået.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...