leila Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Sakser:dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Hvor var du i biologien? Mennesker ER dyr, vi har bare utviklet ett organ litt særlig, hjernen. Jeg tror dr. Grunfeld, som er professor i psykiatri, vet mer om menneskers urinstinkter o.l. enn deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Sakser:dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Hvor var du i biologien? Mennesker ER dyr, vi har bare utviklet ett organ litt særlig, hjernen. Jeg tror dr. Grunfeld, som er professor i psykiatri, vet mer om menneskers urinstinkter o.l. enn deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Dette er et av de temaer jeg har vært opptatt av, men vet ikke om jeg kan råde fremmede. Jeg ville trenge å vite - alderen deres? - har dere barn? - hvordan er hverdagen deres - jobb? - andre problemer i hverdagen? - har hatt tidligere sex. partnere ? Hvis dere kan skaffe tid og rom til romantiske og fortrolige øyeblikk, ville jeg foreslå en periode hvor du gikk inn for å vise henne at man kan ha sex uten samleie, og la henne være passiv nytende. Kyss henne over det hele. Hvis hun nyter det vil hun savne denne gode nytelsen og bli motivert for å yte noe tilbake. Og dettte er en annen villighet enn den du snakker om! Dette var bare en innledning til en stor kunstart! Har dere lest boka 'Kjærlighetens tao'? Hei Mortilfire! Svar på dine spørsmål: Alder - Vi er begge midt i 30 åra. Vi har to små barn sammen. Vi fungerer fint i hverdagen fordi vi er verdens beste venner. Kona er lærer, og jeg er selvstendig næringsdrivende som jobber hjemme, så vi har mye tid sammen. Vi har begge tdligere forhold bak oss, men ikke så mange. Vi har prøvet med masage uten at vi avslutter med sammleie, og det fungerer fint, MEN problemet er at kona er genert for kroppen sin, og ikke liker de følelser som den kan gi henne. Hun liker ikke at jeg ser henne naken, eller at jeg tar på henne i erotisk sammenheng. Boka du refererer til har jeg ikke lest. Jeg skal prøve å få tak i den. Takk for omtanken din, og for at du brukte tid på svaret ditt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Dette er et av de temaer jeg har vært opptatt av, men vet ikke om jeg kan råde fremmede. Jeg ville trenge å vite - alderen deres? - har dere barn? - hvordan er hverdagen deres - jobb? - andre problemer i hverdagen? - har hatt tidligere sex. partnere ? Hvis dere kan skaffe tid og rom til romantiske og fortrolige øyeblikk, ville jeg foreslå en periode hvor du gikk inn for å vise henne at man kan ha sex uten samleie, og la henne være passiv nytende. Kyss henne over det hele. Hvis hun nyter det vil hun savne denne gode nytelsen og bli motivert for å yte noe tilbake. Og dettte er en annen villighet enn den du snakker om! Dette var bare en innledning til en stor kunstart! Har dere lest boka 'Kjærlighetens tao'? Hei Mortilfire! Svar på dine spørsmål: Alder - Vi er begge midt i 30 åra. Vi har to små barn sammen. Vi fungerer fint i hverdagen fordi vi er verdens beste venner. Kona er lærer, og jeg er selvstendig næringsdrivende som jobber hjemme, så vi har mye tid sammen. Vi har begge tdligere forhold bak oss, men ikke så mange. Vi har prøvet med masage uten at vi avslutter med sammleie, og det fungerer fint, MEN problemet er at kona er genert for kroppen sin, og ikke liker de følelser som den kan gi henne. Hun liker ikke at jeg ser henne naken, eller at jeg tar på henne i erotisk sammenheng. Boka du refererer til har jeg ikke lest. Jeg skal prøve å få tak i den. Takk for omtanken din, og for at du brukte tid på svaret ditt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Det kan ligge mange grunner bak dette at hun ikke føler lyst eller har kapasitet til å kjenne lysten. Men å "ta" henne slik du beskriver i ditt innlegg er jo overtramp av hennes følelser! Det er mange mennesker som føler det at seksualitet er et tabuområdet, og grunnen er nok forskjellige. Du skriver forsyn deg så godt du kan, dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Kanskje hun føler seg utrygg på området, hva vet vi, og hvis det da blir gitt råd om at hun bør bli " tatt" vil hun da ikke føle seg enda mer utrygg?! Du skriver at du ikke vil bli forundret om hun våkner underveis, hva om hun ikke gjør det, er det verdt dette? Kjærlighet og seksuell tiltrekning skal jo være gjensidig, noe fint mellom partnere. Jeg ville ikke satt ekteskapet på spill for dette! mvh Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. En skal jo ikke oppfordre folk til å drikke, men......Hva med litt "oppløsende" champagne, det kan jo løsne litt på båndende det også`? Men bare om hun vil altså! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. En skal jo ikke oppfordre folk til å drikke, men......Hva med litt "oppløsende" champagne, det kan jo løsne litt på båndende det også`? Men bare om hun vil altså! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Sakser:dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Hvor var du i biologien? Mennesker ER dyr, vi har bare utviklet ett organ litt særlig, hjernen. Jeg tror dr. Grunfeld, som er professor i psykiatri, vet mer om menneskers urinstinkter o.l. enn deg. Jeg er enig i ditt innlegg leila. Vi mennesker er bare avangserte dyr. Det er bare noen få mennesker i dag som oppfatter oss som noe annet enn det. Oppfattelsen av menneske som det fullente skaperværk fra gud, er vel det som skaper flest seksuelle problemer. Med å innrømme at vi er dyr, og med "dyriske" behov for lyst og forplanting, har vi kommet en lang bit på veien i å fjærne tabu-stemplet på sex. Takk for at du engasjerer deg i våre problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lava Skrevet 16. november 2000 Forfatter Del Skrevet 16. november 2000 Sakser:dette er et menneske og ikke et dyr det er snakk om. Hvor var du i biologien? Mennesker ER dyr, vi har bare utviklet ett organ litt særlig, hjernen. Jeg tror dr. Grunfeld, som er professor i psykiatri, vet mer om menneskers urinstinkter o.l. enn deg. Jeg er enig i ditt innlegg leila. Vi mennesker er bare avangserte dyr. Det er bare noen få mennesker i dag som oppfatter oss som noe annet enn det. Oppfattelsen av menneske som det fullente skaperværk fra gud, er vel det som skaper flest seksuelle problemer. Med å innrømme at vi er dyr, og med "dyriske" behov for lyst og forplanting, har vi kommet en lang bit på veien i å fjærne tabu-stemplet på sex. Takk for at du engasjerer deg i våre problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Hei Mortilfire! Svar på dine spørsmål: Alder - Vi er begge midt i 30 åra. Vi har to små barn sammen. Vi fungerer fint i hverdagen fordi vi er verdens beste venner. Kona er lærer, og jeg er selvstendig næringsdrivende som jobber hjemme, så vi har mye tid sammen. Vi har begge tdligere forhold bak oss, men ikke så mange. Vi har prøvet med masage uten at vi avslutter med sammleie, og det fungerer fint, MEN problemet er at kona er genert for kroppen sin, og ikke liker de følelser som den kan gi henne. Hun liker ikke at jeg ser henne naken, eller at jeg tar på henne i erotisk sammenheng. Boka du refererer til har jeg ikke lest. Jeg skal prøve å få tak i den. Takk for omtanken din, og for at du brukte tid på svaret ditt. Dette er en lang og infløkt prosess, hvor hun skal våge å bli glad i kroppen sin, få et forhold til den preget av erotiske følelser. Sensualitetsøvelsene er et bidrag i den prosessen, men du må regne med at det tar tid. Dere kan begynne på badet eller dusjen, vaske hverandre, tørke hverandres kropper, og så fortsette inne på soveværelset eller et annet sted, hvor dere trives og syns det er fint å være. Du må gi henne verbale oppmuntringer om hva du syns om hennes kropp, hva du blir tent av, hvor mye disse tingene betyr for deg osv. Hun er redd sine seksuelle og erotiske følelser. Tror du hun har sitt lille private og hemmelige seksuelle liv, ikke med andre personer, bare med seg selv. Prøv å uteske henne hva hun opplever som spennende, hva hun kan tenne på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Hei Mortilfire! Svar på dine spørsmål: Alder - Vi er begge midt i 30 åra. Vi har to små barn sammen. Vi fungerer fint i hverdagen fordi vi er verdens beste venner. Kona er lærer, og jeg er selvstendig næringsdrivende som jobber hjemme, så vi har mye tid sammen. Vi har begge tdligere forhold bak oss, men ikke så mange. Vi har prøvet med masage uten at vi avslutter med sammleie, og det fungerer fint, MEN problemet er at kona er genert for kroppen sin, og ikke liker de følelser som den kan gi henne. Hun liker ikke at jeg ser henne naken, eller at jeg tar på henne i erotisk sammenheng. Boka du refererer til har jeg ikke lest. Jeg skal prøve å få tak i den. Takk for omtanken din, og for at du brukte tid på svaret ditt. Dette er en lang og infløkt prosess, hvor hun skal våge å bli glad i kroppen sin, få et forhold til den preget av erotiske følelser. Sensualitetsøvelsene er et bidrag i den prosessen, men du må regne med at det tar tid. Dere kan begynne på badet eller dusjen, vaske hverandre, tørke hverandres kropper, og så fortsette inne på soveværelset eller et annet sted, hvor dere trives og syns det er fint å være. Du må gi henne verbale oppmuntringer om hva du syns om hennes kropp, hva du blir tent av, hvor mye disse tingene betyr for deg osv. Hun er redd sine seksuelle og erotiske følelser. Tror du hun har sitt lille private og hemmelige seksuelle liv, ikke med andre personer, bare med seg selv. Prøv å uteske henne hva hun opplever som spennende, hva hun kan tenne på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. Ditt bidrag er så viktig og vesentlig at jeg har lyst til å gå videre. Det er innlegg som ditt som gjør denne spalten viktig. At legene ikke hjelper dere skyldes kanskje i første rekke at de ikke har noe særlig å komme med av forslag. For det andre har mange av dem de samme problemene i sine samliv/ekteskap. Derfor er det pinlig for dem å ta det opp i forholdet til deres pasienter. Sex er fortsatt tabubelagt, og vil være det imlang tid fremover, kanskje bestandig - hva vet jeg? Jeg er ikke sikker på at din depresjon utelukkende skyldes det vanskelige seksuelle forholdet dere sliter med. Det er nk også andre momenter inne i bildet som burde drøftes med psykiateren/samlivsrådgiveren på DOL. Men prøv å følge mitt råd. Det er ikke sikkertat deres lykkes straks. Det kan ta tid. Ikke bare skal kona di venne seg til en annen mann. Du skal også forsøke deg i en ny og uvant rolle til deg å være. Så sant du klarer det skal du være litt mer "selvhevdende, energisk og litt mindre hensynsfull". Det høres tøft ut, dette her, men enkelte menn er for tandre og forsiktige til at kvinnen vekkes seksuelt. Hun skal føle hans begjær og trang til utfoldelse, dette bl.a. for at hun skal slippe å ha skyldfølelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Kjære Tjorven. Jeg tror at Berthold Grunfeld har rett. Jeg har hatt misstanke om det samme i flere år, men ville ha det bekreftet av en proff. Det er ikke p.g.a. at vi ikke er glad i hverandre at vi har disse problemene. Årsaken er at kona mi ikke klarer å miste kontrollen. Hvis man prøver å være bare passiv, er også det vanskelig og må læres. Det å miste kontrollen over egen kropp, og å "gi seg til et annat menneske", er ingen enkel sak. Kona mi klarer ikke det. Hun oppnår ikke orgasme uten egen hjelp. Jeg er en tålmodig elsker, og har i mange år prøvd å gi henne dette, men hun klarer ikke å slippe handbrekket. Jeg tror ikke at Grunfeld sitt forslag er en fare for vårt ekteskap. Kona har lest forslaget hans, og vi skal snakke mer om det i kveld. Jeg er ikke særlig glad for tanken om å "ta" henne jeg heller, men om det er det som skal til, prøver jeg hva som helst. Vi er begge tapere i den situasjonen som er nå, og vi er begge villige til å strekke oss langt, for å forandre den. Det eneste jeg er virkelig overasket over, er at legene ikke ser på vår situasjon som noe de vil hjelpe oss med. Situasjonen førte for en tid siden til at jeg fikk en depresjon. Dette gjorde at jeg var sykemelt i 8 måneder. Da vikk jeg hjelp med depresjonen min, men det var en behandling av symtomene. Årsaken til tilstanden ville de ikke gjøre noe med. Det har vel en sammenheng med vår oppfatning med at sex hører hjemme mellom husets fire vegger, og ingen andre steder. En annes årsak er nok at leger mangler kunnskap og seksuelle problemer, men de kunne i det minste fortelle oss hvor vi da skulle henvende oss. Takk for omtanken din. Ditt bidrag er så viktig og vesentlig at jeg har lyst til å gå videre. Det er innlegg som ditt som gjør denne spalten viktig. At legene ikke hjelper dere skyldes kanskje i første rekke at de ikke har noe særlig å komme med av forslag. For det andre har mange av dem de samme problemene i sine samliv/ekteskap. Derfor er det pinlig for dem å ta det opp i forholdet til deres pasienter. Sex er fortsatt tabubelagt, og vil være det imlang tid fremover, kanskje bestandig - hva vet jeg? Jeg er ikke sikker på at din depresjon utelukkende skyldes det vanskelige seksuelle forholdet dere sliter med. Det er nk også andre momenter inne i bildet som burde drøftes med psykiateren/samlivsrådgiveren på DOL. Men prøv å følge mitt råd. Det er ikke sikkertat deres lykkes straks. Det kan ta tid. Ikke bare skal kona di venne seg til en annen mann. Du skal også forsøke deg i en ny og uvant rolle til deg å være. Så sant du klarer det skal du være litt mer "selvhevdende, energisk og litt mindre hensynsfull". Det høres tøft ut, dette her, men enkelte menn er for tandre og forsiktige til at kvinnen vekkes seksuelt. Hun skal føle hans begjær og trang til utfoldelse, dette bl.a. for at hun skal slippe å ha skyldfølelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Jeg er enig i ditt innlegg leila. Vi mennesker er bare avangserte dyr. Det er bare noen få mennesker i dag som oppfatter oss som noe annet enn det. Oppfattelsen av menneske som det fullente skaperværk fra gud, er vel det som skaper flest seksuelle problemer. Med å innrømme at vi er dyr, og med "dyriske" behov for lyst og forplanting, har vi kommet en lang bit på veien i å fjærne tabu-stemplet på sex. Takk for at du engasjerer deg i våre problem. Vel, dette er kanskje litt av en forenkling. Hvis du mener at vi er avanserte dyr, så betyr det i hvert fall et kvantesprang fra våre nærmeste slektninger i dyreriket til oss. Noen vil kanskje si at vi er så komplisert bygget psykisk at det er nødt til å bli konflikter av det, uansett hvor mye vi er religiøst påvirket eller ikke. Vi kan ikke bare la våre dyriske instinkter få fritt utløp. Det vil føre til et følelsesmessig kaos, som kanskje ikke minst vil kunne gå ut over kvinnen, som jo biologisk er så stekt knyttet til omsorgen for avkommet. Vår seksualitet har utvilsomt mye av biologien i seg. Våre drifter er i første rekke biologisk fundert, men fordi vi har flyttet en god del av kontrollen med seksualiteten fra det hormonelle til hjernen, så har vi på samme gang fått til en frigjøring men også en komplisering som gjør mange menneskers liv vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Jeg er enig i ditt innlegg leila. Vi mennesker er bare avangserte dyr. Det er bare noen få mennesker i dag som oppfatter oss som noe annet enn det. Oppfattelsen av menneske som det fullente skaperværk fra gud, er vel det som skaper flest seksuelle problemer. Med å innrømme at vi er dyr, og med "dyriske" behov for lyst og forplanting, har vi kommet en lang bit på veien i å fjærne tabu-stemplet på sex. Takk for at du engasjerer deg i våre problem. Vel, dette er kanskje litt av en forenkling. Hvis du mener at vi er avanserte dyr, så betyr det i hvert fall et kvantesprang fra våre nærmeste slektninger i dyreriket til oss. Noen vil kanskje si at vi er så komplisert bygget psykisk at det er nødt til å bli konflikter av det, uansett hvor mye vi er religiøst påvirket eller ikke. Vi kan ikke bare la våre dyriske instinkter få fritt utløp. Det vil føre til et følelsesmessig kaos, som kanskje ikke minst vil kunne gå ut over kvinnen, som jo biologisk er så stekt knyttet til omsorgen for avkommet. Vår seksualitet har utvilsomt mye av biologien i seg. Våre drifter er i første rekke biologisk fundert, men fordi vi har flyttet en god del av kontrollen med seksualiteten fra det hormonelle til hjernen, så har vi på samme gang fått til en frigjøring men også en komplisering som gjør mange menneskers liv vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Øh enkelte kvinner trenger å bli "tatt" for å våkne seksuelt? Dette kan oxo slå andre vei, jeg er sjokkert over svaret ditt. Er du ikke riktig klok eller? Jeg vil ikke anbefale lava å gjøre dette!! Har du erfaring i dette siden du utaler deg slik? Mvh en sjokkert Du har litt lett for å bli sjokkert. Jeg mener ikke at han skal voldta henne. Men noen menn er litt for tandre, engstelige og utrygge i sin rolle som mann. Da blir det små muligheter for å stimulere partner. Uten virilitet blir det ikke sex, da blir det kladding og tatling, eller stellav det slaget man gjør når man koser med småbarn At mannen er viril betyr ikke at han er brutal og voldelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-45349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Øh enkelte kvinner trenger å bli "tatt" for å våkne seksuelt? Dette kan oxo slå andre vei, jeg er sjokkert over svaret ditt. Er du ikke riktig klok eller? Jeg vil ikke anbefale lava å gjøre dette!! Har du erfaring i dette siden du utaler deg slik? Mvh en sjokkert Du har litt lett for å bli sjokkert. Jeg mener ikke at han skal voldta henne. Men noen menn er litt for tandre, engstelige og utrygge i sin rolle som mann. Da blir det små muligheter for å stimulere partner. Uten virilitet blir det ikke sex, da blir det kladding og tatling, eller stellav det slaget man gjør når man koser med småbarn At mannen er viril betyr ikke at han er brutal og voldelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9790-min-kone-har-ikke-lyst/page/2/#findComment-52225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.