Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hos gynekolog nå torsdag, og etter prøver fant han cyster på den ene eggstokken. prøver er tatt, og jeg skal opereres om ca tre uker. Jeg svinger mellom redsel og håp, nå som jeg går å venter på svar. kan du si noe om dette og forklare meg litt mer om dette. jeg er 64 år og ellers frisk.

Svar så fort som mulig, og rett på sak , fakta er best for meg.Hilsen ( litt) vettskremt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97935-eggstokkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cyster på eggstokkene kan være både godartede og ondartede. Med økende alder øker risiko for at det kan være ondartet. Noen godartede cyster kan ha vært til stede gjennom mange år, men oppdages tilfeldig ved ultralydundersøkelse.

Du opplyser ikke om det var en ’rutinemessig’ ultralydundersøkelse eller om legen kjente den ved underlivsundersøkelsen? Ofte vil man ved ultralyd og en blodprøve (CA 125) kunne få mistanke om det er en ondartet cyste.

Uansett er det godt at du blir operert så raskt, at du føler deg i god form er et godt tegn. Mange ondartede cyster oppdages først når de gir symptomer som væske i buken (utspilt mage) eller andre tegn på spredning.

Ved cyster hos kvinner i din alder vil man ofte fjerne begge eggstokker og livmoren. Det høres ut som en stor operasjon, men er en ganske kurant operasjon som tar 1-2 timer og hvor du må regne med ca en uke på sykehuset. Du vil få blodfortynningsmedisin for å forebygge blodpropp.

Jeg håper det går bra med operasjonen og vi får håpe det beste.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97935-eggstokkene/#findComment-554565
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...