Dagfinn1365380493 Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Jeg er en mann på 46 år som har hatt anstrengelseastma de ti siste årene. I fjor sommer fikk jeg kikhoste - kraftig kikhoste i følge blodprøvene.Jeg gikk på tilsammen fire tablettkurer mot kikhosten, og følte meg bedre. Men, etter et par måneder (slutten av september) ble jeg innhentet av kikhosten på ny - noe en ny blodprøve bekreftet.Ny tablettkur - og forbedring. I midten av januar i år ble jeg igjen slapp, hostet, svimmel og mistet "piffen". Gikk på 50% sykmelding, men ble bare slappere. Tok ny blodprøve - "akutt kikhoste med høy smittefaktor" var diagnosen. Mest sansynlig har jeg aldri vært fri kikhostebakteriene i denne perioden. MINE SPØRSMÅL: - Hvordan går det an at kikhosten varer så lenge? - Tar nå apocillin 660 mg dose 2+1+2. Er dette riktig behandling? - Mot min astma bruker jeg bricanyl og symbicort. Virker disse astmamedisinene negativt på kikhosten eller medisinene som skal kurere kikhosten? - Det er en slitsom kombinasjon med astma og kikhoste over så lang tid. Hva skal jeg helst gjøre for å bli frisk igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98105-astma-og-kikhoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 -Dagfinn. Dette er virkelig uvanlig med en slik lengevarende kikhoste. Når du i tillegg har astma så blir ofte denne også forverret for en periode av en slik infeksjon. Jeg synes egentlig at du burde vurderes nærmere av en lungelege når du har gått syk så lenge. Vanlig penicillin (f.eks. Apocillin) pleier vanligvis ikke være førstevalg ved kikhoste, men jeg går ut ifra at du har fått andre typer antibiotica tidligere. Astmamedisiner som Bricanyl og Symbicort virker ikke negativt på behandlingen av kikhosten. Snarere tvert imot, de burde dempe ned irritasjonen i luftveiene som fører til den plagsomme hosten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98105-astma-og-kikhoste/#findComment-554508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.