Gå til innhold

Forskjellig blodtype, fare for abort da??

Anbefalte innlegg

Gjest Blodtype

Hei!

Jeg er nå gravid og i dag 5+5. Jeg hadde en SA i desember og er som sagt i lykkelige omstendigheter igjen, bortsett fra at det ligger å lurer i bakhodet dette med aborter.

Mannen min har blodtype + og jeg er -! Har dette negativ virkning for fosteret? Er det Når jeg har født at jeg må ha antistoffsprøyte, eller skulle jeg også hatt det etter SA?

Dette er vårt første barn, og er veldig uvitende akkurat på dette! Bør jeg få noe nå? Gjøre noe nå? Eller er det ingen fare enda?

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98146-forskjellig-blodtype-fare-for-abort-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er en mulighet for at en kvinne, som er rhesus negativ kan produsere antistoffer etter en abort hvis fosteret var rhesus positivt, men det er større sjanser for at dette skjer ved provosert abort enn etter en spontantabort. Du sier ikke noe om hvor langt du var i svangerskapet da du aborterte, men dette har en viss betydning. Skjedde det helt i begynnelsen, er det i praksis ingen mulighet for at danning av antistoffer kan skje, i.o.m. at det tar noen uker før barnet har eget kretsløp. Uansett er det svært få sjanser for at noe skal ha skjedd. Hvis det ble ansett som en reell fare, ville alle kvinner som er rhesus negativ få tilbud om en sprøyte som kalles anti-D i forbindelse med spontanabort. Denne sprøyten må gis innen 72 timer etter fødsel eller abort, spes. provosert abort, ellers har den ingen innvirkning på evt. dannelse av antistoffer. Jeg synes du skal snakke med din lege om dine bekymringer. Det blir helt sikkert tatt blodprøver av deg i dette svangerskapet som vil påvise evt. antistoffer. Jeg tror imidlertid at du kan være rimelig trygg på at dette ikke har skjedd. Som sagt tror jeg du ville fått tilbud om en slik sprøyte etter aborten hvis det ble ansett som nødvendig. Lykke til videre i svangerskapet.

Gjest Blodtype

Det er en mulighet for at en kvinne, som er rhesus negativ kan produsere antistoffer etter en abort hvis fosteret var rhesus positivt, men det er større sjanser for at dette skjer ved provosert abort enn etter en spontantabort. Du sier ikke noe om hvor langt du var i svangerskapet da du aborterte, men dette har en viss betydning. Skjedde det helt i begynnelsen, er det i praksis ingen mulighet for at danning av antistoffer kan skje, i.o.m. at det tar noen uker før barnet har eget kretsløp. Uansett er det svært få sjanser for at noe skal ha skjedd. Hvis det ble ansett som en reell fare, ville alle kvinner som er rhesus negativ få tilbud om en sprøyte som kalles anti-D i forbindelse med spontanabort. Denne sprøyten må gis innen 72 timer etter fødsel eller abort, spes. provosert abort, ellers har den ingen innvirkning på evt. dannelse av antistoffer. Jeg synes du skal snakke med din lege om dine bekymringer. Det blir helt sikkert tatt blodprøver av deg i dette svangerskapet som vil påvise evt. antistoffer. Jeg tror imidlertid at du kan være rimelig trygg på at dette ikke har skjedd. Som sagt tror jeg du ville fått tilbud om en slik sprøyte etter aborten hvis det ble ansett som nødvendig. Lykke til videre i svangerskapet.

Hei og takk for svar!

Da jeg spontanaborterte var jeg 4+3!

Så jeg håper inderlig at det ikke skal ha noe fare på mitt nåværende svangerskap! Skal til lege i morgen, og tar det opp med ham, men det er godt å ha litt informasjon å bygge samtalen på!

Takk for hjelpen så langt!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...