Gjest julianne Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 "Hadde eggløsning i helgen, og samleie, han kom inni meg. Vi pratet om det sørst, og han sa han ville prøve nå, vi var riktignok litt fulle." Litt fulle.... Da er vel ikke bevissthetsnivået det største? "I går spurte jeg han om hva han følte om det da, han sa vet ikke." Nettopp. Det var ingen rop om at "JEG VIL BLI FAR!!" Utsagnet "jeg vet ikke" er jo tvil uttalt... "Ble litt usikker selv, ønsker barn, men tenker på i forhold til økonomi (han har gjeld, og vi leier en dyr leilighet). Vi snakket om angrepille i går, men han visste ikke.." Hvorfor snakke om angrepille og praktiske problemer, dersom man er så sikker på at man vil ha barn? "Du får bestemme sa han, men jeg vil ikke ha barn alene!" Dette er ansvarsfraskrivelse fra hans side- IKKE ansvarstaking for det som skjedde kvelden før, og eventuelle konsekvenser. Han skyver ansvaret for om det blir graviditet og barn over på deg, mao skaffer han seg ryggdekning dersom handlingen resulterer i barn og tvilen hans slår ut i full blomst. Minner det om en som sier "JA, JEG VIL!! HA BARN!!!? "jeg bestemte meg i dag for å ikke ta angrepiller, vi gjorde dette bevisst og må stå for det." Er du så overbevist om at DERE (inkl. han) gjorde dette BEVISST, eller var han kåt og full og ville sagt hva som helst der og da? "Jeg elsker barn, og ønsker meg et barn, men kanskje ikke ennå. (tenker på alderen)." Nettopp, hva er hastverket. Dersom det blir barn så skal dere ha ansvaret for det i 20 år fremover. Det er en haug mer praktiske og økonomiske utfordringer som ikke er noe annet enn en traurig hverdag. Dere er et par og tyve år gamle, og har vært sammen siden dere er 18. Dere er så unge, at dere i realiteten har vel knapt opplevd noe som helst (ja, jeg vet jeg er arrogant nå :-)), og når hverdagen blir ordentlig grå, så vil andre fristelser blr større- spesielt dersom man ikke var overbevist om at man ønsket nattevåk, ungeskrig og bleieskift... "Nå håper jeg egentlig jeg er gravid, men samboern min bare overser det at jeg kansjke er gravid. Vil ikke svare på spørsmål osv. Sendte han en mail i morres der ejg skrev at jeg ikke tar piller, og det får gå som det går. Han svarte ikke på den mailen, i går måtte han sove på saken og skulle ringe meg i dagmorres." Les det du selv skriver, og svar så på spørsmålet om han virker som en som VIL ha barn, eller om han virker som en som tviler, en som føler seg dyttet inn i et hjørne han ikke ser noen vei ut av, en som velger å late som om problemstillingen ikke er der osv.. "jeg spurte han senere i en mail om hva han føler når jeg sier jeg ikke tok pillene men får ikke svar." Hvor mange signaler trenger du, før du legger 2 og 2 sammen og får det til å bli 4. Jeg tror at han ikke tør å konfrontere deg med sin tvil om dette med å få barn nå, eller ev. sin motstand mot å få barn nå, nettopp fordi dere har pratet så mye om det, og fordi han sa ja før samleie her om kvelden.. "Hva skjer? han sa jo at han ville prøve da vi holdt på. Er det fordi han er redd?" Det kan være, men slik redsel overkommes. Han er ikke den første som blir far... "I går sa han at han kanskje ikke er klar enda, men vil vel bli det når ejg blir gravid. Dette tolket jeg som at jeg ikke skulle ta pillene." Vel, det er jo håp i hengende snøre, men summen av signaler du får fra samboeren din, kan vel knapest tolkes dithen at han veldig overbevist selv om at han er klar, kan det? "Uff... Nå føler ejg meg plutselig veldig alene om forsøket. Angrepiller eller abort blir det ikke hvis ejg er gravid." Dersom det er holdningen din, og han vet om den, så gjør du det ikke akkurat lett for samboeren din å være ærlig. Sett deg i hans sted under disse forutsetningen. Et av to kan skje: 1) Du er ikke gravid- du blir lei deg, han blir??? 2) Du er gravid, du jubler, han er enten a) genuint glad ikke glad fordi han egentlig ikke vil, men siden han både er glad i deg, og er "medskyldig" i graviditeten gjennom egne handlinger og utsagn, så føler han at han ikke kan direkte konfrontere deg med dette fordi han mister ansikt, sår tvil om han er til å stole på, føler at han innrømmer at han da ikke har like god kontroll og oversikt som han gjerne vil ha osv...osv.. Den samme problemstillingen står han ovenfor allerede nå, før dere vet om du er gravide eller ikke. Jeg tror han bare skyver problemet foran seg, og håper på at det skal løse seg selv ved at du viser det ikke å være gravid. "Hva tror dere om oppførselen hans?" Det er vel klart nå? :-) Mitt poeng i det første svaret til deg, er jo nettopp fordi du elsker barn, fordi du fornemmer (men ikke vil innrømme) hans tvil, fordi det å sette barn til verden er en alvorlig handling for barnet og for dere som foreldre, fordi dere er unge og "uerfarne" med en anstrengt økonomisk situasjon som med barn blir verre, så er det et poeng å vente til begge parter er sikker på at dette er det man vil. Både fordi barnet og dere fortjener det, og har muligheten til å påvirke dette. Utfallene dersom du "trumfer" gjennom en graviditet og en fødsel her, kan fort bli at du melder deg på i køen som alenemor med særdeles dårlig råd om noen år. Ønsker du det for deg selv og barnet? Dette kan selvsagt skje i alle forhold, men i ditt tilfelle, synes jeg det er så mange objektive kriterier som tyder på at risikoen for et slikt utfall er stor nok til man allerede nå bør vektlegge den. Dere har ikke dårlig tid, så vent til ting har bedre forutsetninger og hvor ting føles riktig. Det gjør de åpenbart ikke nå, og det synes jeg du skal ta hensyn til.. Utrolig godt innlegg. Imponert, conan. *bøyer meg i støvet* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98177-muligens-gravid-men-samboern-min-ung%C3%A5r-%C3%A5-prate-om-det/page/2/#findComment-555124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hyggelig at du synes det, men alle vet jo at snille gutter kommer sist, og det er armeer med skjeggete og rødvinsdrikkende busserullmannfolk med fotformsko og velutviklet empati som til tross for sin gode kontakt med sine feminine sider, fort ble forlatt så snart kvinnene deres luktet litt svette fra en Mannfolk med vesentlig enklere tilnærming til livet... :-) Mm? Jeg tror ikke det der stemmer lengre, noe har skjedd de siste årene. Nå sier f.eks selv slike firmaer som Geelmuyden.Kiese at menn som ikke tar ut pappa-permisjon ikke har noe i deres firma å gjøre fordi de pr.def er undermålere. Uansett; det er sexy å være smart, syns, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98177-muligens-gravid-men-samboern-min-ung%C3%A5r-%C3%A5-prate-om-det/page/2/#findComment-555169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Mm? Jeg tror ikke det der stemmer lengre, noe har skjedd de siste årene. Nå sier f.eks selv slike firmaer som Geelmuyden.Kiese at menn som ikke tar ut pappa-permisjon ikke har noe i deres firma å gjøre fordi de pr.def er undermålere. Uansett; det er sexy å være smart, syns, Jepp, bare se på Bill Gates. Han ble sammen med en modell.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98177-muligens-gravid-men-samboern-min-ung%C3%A5r-%C3%A5-prate-om-det/page/2/#findComment-555227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meningsløs Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Det er jo som regel sånn at det er lettere å prate om slike ting enn å sette planene ut i livet... Jeg tror ikke at det er det at han ikke vil. Du skriver jo at dere har snakket ganske mye om det før. Men han fikk tydeligvis litt kalde føtter, men det er jo kanskje ikke så rart at han får det. Det tyder jo på at han tar det å få barn alvorlig, og det er nok av dem som ikke gjør det... Jeg skjønner imidlertid deg veldig godt som blir litt skuffet og lei deg. Jeg tror jeg hadde reagert på akkurat samme måte selv. Det er en sårbar situasjon du er i nå. Håper alt ordner seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98177-muligens-gravid-men-samboern-min-ung%C3%A5r-%C3%A5-prate-om-det/page/2/#findComment-555356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.