Gå til innhold

allergimedisin:hva er hva?

Anbefalte innlegg

Gjest selje

nå er tida her igjen for mer eller mindre opplysende avisartikler om pollen allergi. Greit nok. Men i dag ble jeg av den grunn mint på Singulaire, som jeg vet lite om, men har vært omtalt også her.

Jeg tar p.t. pillen Aerius, nesesprayen Lokilan og innhalatoren Seretide discus.

Hvilken av disse medikamentene erstatter Singulaire? Det sto i avisa at Singulaire ikke er et kortisonpreparat, men betennelsesdempende. Det fortalte ikke meg nok, leg som jeg er. Jeg er rimelig bra, jeg, med det jeg tar, men jeg er også nøye med å bruke munnbind iblant, og det er mange situasjoner jeg rutinemessig unngår. Livet blir ørlite tristere av det om sommeren, og jeg er dessuten lei av å miste stemmen støtt og stadig og bli tett i hodet. Er det noen vits å i forsøke Singulaire?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98178-allergimedisinhva-er-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære selje

Singulair er ganske riktig et betennelsesdempende middel, men erstatter ikke kortison. Det skulle i tilfelle komme i tillegg til de medisinene du tar hvis du ikke er fornøyd med effekten. Hvis du har det bra med de medisinene du tar er det vel ingen grunn til å prøve Singulair, men hvis du ønsker enda bedre effekt og kanskje en litt mindre trist sommer kunne det kanskje være verd et forsøk? Jeg vet om flere som synes at et antihistamin som f.eks. Aerius sammen med Singulair gir god effekt på nese- og øyeplager, men har du også astma er det nok nødvendig å bruke et kortisonpreparat til inhalasjon i tillegg (slik du bruker Seretide). Noen av de som er mye plaget med nesetetthet trenger også en kortison nesespray (Lokilan i ditt tilfelle).

Som sagt, er du fornøyd er det ingen grunn til å skifte eller øke medisineringen, men synes du ikke behandlingen er tilstrekkelig kan det jo være nyttig å prøve noe nytt.

Ha en fin vår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...